اقتصادی

همه عوامل حادثه ریلی مشهد-یزد/راه‌آهن مقصر بودند

رئیس کمیسیون حوادث عمومی اعلام کرد: عوامل مختلفی در این حادثه مقصر هستند، از راننده لوکوموتیو گرفته تا پیمانکاری که روی خط و حتی بازسازی راه آهن کار می کرد.

گفت و گو با ترندونی محمدحسن اسماعیلی در ۲۷ خرداد ماه سال جاری. جزئیات سانحه قطار مشهد – یزد گفت: حادثه اخیر ریلی عوامل مختلفی را دخیل کرده است که دلایل زیادی را می توان برشمرد که در این میان راه آهن مقصر است و اینکه لکوموتیورانان و ناظران متعلق به شرکت راه آهن بوده اند نیز از راه آهن است. عیب. البته طبق گزارش نهایی منتشر شده از سانحه راه آهن مقصر پیمانکار بخش خصوصی نیز بوده که به موقع مسیر را ترخیص نکرده و از طرفی بازرس دائمی راه آهن نیز نظارت خود را انجام نداده است. وظایف را به درستی انجام دهد.

وی افزود: اصولا لکوموتیورانان اجازه ندارند وظایف خود را به دیگری بسپارند. از سوی دیگر کمبود تجهیزاتی مانند بالیز بر اساس گزارشی که از سوی کمیسیون عمران مجلس منتشر شده می تواند به کاهش سرعت و جلوگیری از این حادثه کمک کند. بالیس وسیله ای است که در کنار خط راه آهن نصب می شود و اگر قطار سرعت خود را کم نکند فرمان ترمز می دهد و قطار مجبور به کاهش سرعت می شود. البته تامین تجهیزات در سال گذشته نیز در دستور کار و سفارش خرید قرار گرفت اما به دلیل کمبود بودجه راه آهن نتوانست این تجهیزات را خریداری کند.

رئیس کمیسیون سوانح رانندگی با تاکید بر اینکه در این حادثه پیمانکار لکوموتیو و بازسازی راه آهن مقصر بوده و تاکنون چند نفر از مقصران بازداشت و بازجویی شده اند، گفت: چند نفر از شرکت بازسازی بازداشت شدند که تعدادی از آنها به … وثیقه حالا آنها آزاد هستند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که اگر بیل مکانیکی با نقص فنی مواجه شد و تعمیر آن مدتی طول کشید چرا از طریق وسایل ارتباطی مانند بی سیم به ایستگاه یا قطار قبلی اطلاع رسانی نمی شد؟ وی افزود: اتفاقاً ارتباط بی سیم وجود داشت و پیمانکار بیل مکانیکی می دانست که قطار به آن نقطه می رسد، حتی قطار دیگری در این مدت از آن نقطه عبور کرده است، اما فکر می کردند قبل از رسیدن قطار بیل مکانیکی تعمیر شده است. در حال حرکت است. همچنین با فرض اینکه قطار در نقطه مورد نظر که حدود دو کیلومتر با بیل مکانیکی فاصله دارد، 15 کیلوگرم کند شود، به کار خود ادامه داد تا با نزدیک شدن به قطار، زمان بیشتری برای تعمیر بیل مکانیکی خود داشته باشد، اما قطار نه تنها در نقطه تنظیم شده متوجه کاهش سرعت نشد، بلکه با سرعت بیش از 140 کیلومتر به محل حادثه نزدیک شد.

اسماعیلی ادامه داد: با این وجود راننده بیل مکانیکی به محض مشاهده قطار اقدام به برداشتن آن کرد و با برخورد بوم بیل مکانیکی با قطار و آن حادثه دلخراش، به طور کامل از کنار خط خارج شد. یعنی اگر چند لحظه بعد قطار به آن نقطه می رسید، شاید این حادثه هرگز اتفاق نمی افتاد. از طرفی تخلف دیگری که رخ داده این است که پیمانکار علیرغم اینکه ارتباط بی سیم برقرار شده و می دانسته قطار تا حدود 10 دقیقه دیگر به آن نقطه می رسد، در آن نقطه مانده و فکر می کند بیل مکانیکی تعمیر می شود و می رود. . خط تا آن زمان و این تخلف توسط پیمانکار بازسازی خط و راننده بیل مکانیکی انجام می شد اما طبق قانون در زمان خالی بودن خط اجازه کار روی خط را نداشت.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خط مورد نظر در حال بازسازی است، اگر تا بازسازی کامل بسته نمی شد یا سرعت قطار کمتر می شد، می توانست خط را ترک کند، گفت: به طور قطع نمی توان گفت که اگر سرعت قطار 15 کیلومتر بود، از خط خارج نمی شد، اما به دلیل این مشکل، راننده لوکوموتیو باید سرعت را در نقطه مورد نظر به 15 کیلومتر کاهش دهد. به عنوان مثال، زمانی که قوانین راهنمایی و رانندگی جاده ای اعلام می کند که خودرو از چراغ قرمز عبور می کند، ممکن است خودرویی که از چراغ قرمز عبور می کند باعث تصادف شود، اما ممکن است اتفاقی نیفتد. اما پیمانکار مذکور از ماه های گذشته در همین خط مشغول به کار بوده و همان خط در حال بازسازی بود. در همان زمان این خط ریلی بارگیری شد و هیچ اتفاقی برای آن نیفتاد. اما خطای دیگری هم وجود داشت که منجر به این اتفاق شد.

رئیس کمیسیون عالی حوادث در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با مقصران این حادثه چه برخوردی می شود؟ وی گفت: دستگاه قضایی باید تصمیم بگیرد که با آنها برخورد کند، اما راه آهن هم باید تصمیم بگیرد که مثلا به پیمانکاری که در بازسازی خط یا لکوموتیو کار می کرد اجازه فعالیت بدهد یا نه.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا