اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی برتر

قوانین جدید چک برگشتی و حکم جلب

برگشت زدن چک چگونه امکان پذیر است ؟

از مهم ترین و اولین مراحل پیگیری وصول چک برگشت زدن و یا دریافت گواهی عدم وصول است. به موجب این قانون اگر فردی در زمان و تاریخ درج شده در چک قادر به پرداخت مبلغ نوشته شده در چک نباشد ، صاحب چک این حق را خواهد داشت تا چک را برگشت بزند. در ماده 5 ، قوانین چک برگشتی به این صورت آمده است :

وکیل مشهد : هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده (۳) پرداخت نگردد، بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک فوراً غیرقابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضاء و مهر و به متقاضی تسلیم نماید.

در این مطلب به طور کامل قوانین چک برگشتی را به شما توضیح داده ایم و شیوه ی پیگیری قانونی چک برگشتی را توضیح دادیم . اگر قصد دریافت مطالبات خود در سریع ترین زمان ممکن را دارید به یک  وکیل آگاه خواهید داشت. شما از طریق تماس با گروه حقوقی عدل و حق می توانید اقدام به انجام مشاوره حقوقی و اتخاذ وکیل مناسب خود کنید

همچنین در ادامه ی این ماده آمده است که :

  • به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود.
  • در برگ مزبور باید مطابقت یا عدم مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک (در حدود عرف بانکداری) از طرف بانک گواهی شود.
  • بانک مکلف است به منظور اطلاع صادرکننده چک، فورا نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است، ارسال دارد.
  • در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید گردد.

نکاتی که در مورد قوانین چک برگشتی و این ماده شایان ذکر است به این شرح می باشد :

  • منظور از ثبت غیر قابل پرداخت بودن چک در سامانه مرکزی همان برگشت زدن چک می باشد.
  • صادر کننده ی چک حق ندارد مبلغ معادل چک را از حساب بانکی خود خارج کند یا دستور عدم پرداخت دهد و اگر مبلغ یا قسمتی از آن را خارج نماید ، می توان برای آن گواهی غیر قابل پرداخت بودن چک دریافت نمود.
  • بانک موظف است علت تادیه نشدن و پرداخت نگردیدن چک را با مهر و امضا به دارنده چک تقدیم کند.

صدور گواهی غیر قابل پرداخت بودن فقط مربوط به زمان عدم تادیه کل مبلغ چک نمی باشد. به موجب قوانین چک برگشتی که جدیدا تنظیم شده است امکان برگشت زدن قسمتی از مبلغ چک نیز وجود دارد :

” در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک، آن را به بانک تسلیم نماید. بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک فوراً کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای با مشخصات مذکور در ماده قبل، آن را به متقاضی تحویل دهد. به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود. ”

نکاتی که در مورد این دسته از قوانین چک برگشتی می باشد به این شرح است :

  • 1-در مواقعی که مبلغ موجود در بانک کسری دارد ، دارنده چک می تواند مبلغ موجود در بانک را دریافت نماید و بقیه مبلغ تادیه نشده را برگشت بزند.
  • 2-چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده، بی محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد برای دارنده چک جانشین اصل چک می شود. این نکته به این معناست که گواهی که بانک برای پرداخت نشدن ما بقی چک صادر می کند به اندازه چک معتبر می باشد.
  • 3-در مورد این ماده نیز بانک مکلف است اعلامیه مذکور در ماده قبل را برای صاحب حساب ارسال نماید.
  • 4- بر اساس قوانین چک برگشتی برگشت زدن چک برای شکایت حقوقی و کیفری الزام می باشد.
  • 5-شایان ذکر است برگشت زدن چک تنها در زمان سر رسید موعد چک امکان پذیر است.

قوانین چک برگشتی و حکم جلب از طریق شکایت کیفری

امکان تنظیم شکایت نامه کیفری از مهم ترین تفاوت های چک با سایر اسناد تجاری می باشد. انجام شکایت کیفری این امکان را به شما می دهد تا حکم جلب چک برگشتی را برای صادر کننده ی چک دریافت نمایید . شایان ذکر است برای شکایت مدت زمانی مقرر شده است که پس از گذشت آن این حق از شما سلب می گردد.

  • از زمان سر رسید موعد پرداخت چک به مدت 6 ماه وقت دارید که چک را برگشت بزنید ، در غیر این صورت امکان شکایت کیفری و دریافت حکم جلب وجود ندارد.
  • همچنین به موجب قوانین چک برگشتی از زمان برگشت زدن چک نیز به مدت 6 ماه وقت دارید تا به یکی از مراجع قضایی مراجعه نمایید و اقدام به تنظیم شکایت نامه و دریافت حکم جلب کنید.

اگر در فرصت تعیین شده به برگشت زدن و شکایت کردن اقدام نکنید در این صورت امکان پیگیری کیفری از شما سلب می شود و صرفا حق شکایت حقوقی خواهید داشت. تفاوت این دو شکایت در این است که با استفاده از شکایت کیفری امکان دریافت حکم جلب آسان و ساده نیز وجود دارد در حالی که در شکایت حقوقی ، امکان جلب یا زندان برای صادر کننده وجود ندارد و در صورت امکان بسیار دشوار می باشد.

قانون چک برگشتی زیر 20 میلیون تومان

رسیدگی به دعاوی چک برگشتی و پیگیری وصول مطالبات بر اساس مبلغ چک متفاوات می باشد . قوانین چک برگشتی برای زیر بیست میلیون متفاوت از مبلغ بالا بیست میلیون می باشد. دادگاه صالح برای رسیدگی به مبالغ زیر بیست میلیون تومان ، شورای حل اختلاف می باشد و دریافت حکم جلب یا پیگیری دعوای کیفری باید از طریق این مرجع قضایی صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که اگر مبلغ چک شما بالا بیست میلیون تومان باشد برای پیگیری قانونی باید از طریق دادگاه اقدام فرمایید..

قوانین چک برگشتی برای دریافت حکم جلب

دریافت حکم  جلب یکی از مهم ترین ضمانت های اجرای چک می باشد و این امکان را به دارنده چک می دهد تا صادر کننده را جلب قانونی نماید. نکاتی که در مورد دریافت حکم جلب باید مد نظر داشته باشید به این شرح می باشد :

  • حکم جلب به دو دسته تقسمی می گردد :
  1. سیار : منظور از حکم جلب سیار این می باشد که شما از محل فرد مورد نظر اطلاع ندارید و کلانتری های سطح استان همه برای دستگیری فرد اقدام می نمایند.
  2. عادی : بر اساس قوانین چک برگشتی ، در بیشتر پرونده های چک این حکم جلب صورت میگیرد. در حکم جلب عادی ادرس و محل زندگی فرد مشخص می باشد و با استفاده از کلانتری محل اقدام به جلب فرد مورد نظر می شود.
  • مدت زمان اعتبار حکم جلب چک برگشتی توسط قاضی تعیین می گردد. اگر در زمان تعیین شده جلب فرد مورد نظر اتفاق نیوفتد باید اقدام به تمدید حکم جلب نمایید.
  • مطابق قوانین چک برگشتی ، از طریق شکایت کیفری دریافت حکم جلب بسیار ساده تر و آسان تر صورت می گیرد.

شما از طریق لینک زیر می توانید اقدام به مشاهده نمونه حکم جلب کنید :

قوانین چک برگشتی و مجازات آن

صدور چک بی محل تنها عواقب حقوقی به دنبال نخواهد داشت بلکه انواع مجازات های کیفری نیز به دنبال خواهد داشت که به این شرح می باشد :

  • اگر مبلغ چک از ده میلیون ریال کمتر باشد در این صورت فرد به حبس 6 ماه محکوم می گردد.
  • اگر مبلغ مندرج در چک از 1 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان باشد ، مجازات کیفری آن از 6 ماه تا 1 سال می باشد.
  • چنانچه مبلغ مندرج در چک صادر گردیده از پنج میلیون تومان بیشتر باشد به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد .
  • شایان ذکر است در صورتی که صادر کننده چک چندین چک بلا محل صادر نموده باشد مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.

همچنین در قوانین چک برگشتی و ماده 7 قانون صدور چک نیز چنین نوشته شده است :

“اگر چک های بی محل صادر شده به صورت متعدد انجام شود بانک ها مکلفند کلیه ی حساب های جاری اشخاصی را که بیش از یکبار چک بی محل صادر کرده و صدور آنها منتهی به صدور کیفر خواست شده باشد را بسته و تا سه سال به نام آنها حساب جاری دیگری باز ننماید.”

دکمه بازگشت به بالا