اقتصادی

طراحی اتصالاتی برای پایداری موقت سازه‌ها در روزهای اول بعد از زلزله

تیمی از محققین در موسسه بین المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی اتصالاتی طراحی کرده اند که می توان از آنها برای پایدارسازی موقت سازه های آسیب دیده در اثر زلزله استفاده کرد تا در زمان مناسب بازسازی شوند.

دکتر. فریبرز نطقی الهی، مدیر پروژه و پژوهشکده پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و تحقیقات مهندسی زلزله در گفت وگو با ترندونی. وی با بیان این مطلب تصریح کرد: هنگام وقوع زلزله به ویژه در شهرهای بزرگ، بسیاری از ساختمان ها که بسیاری از آنها در شرایط ناپایدار هستند، فرو می ریزد. در حالی که بسیاری از این سازه ها برای بازسازی باید به طور کامل تخریب شوند، از سوی دیگر، بسیاری از سازه ها را می توان با ابزارهای ساده اصلاح کرد.

وی ادامه داد: هنوز نمی توان در کوتاه مدت درباره سلامت بسیاری از ساختمان ها قضاوت کرد، اما با توجه به اینکه اثرات دیگری می تواند به این سازه ها آسیب برساند، این امر می تواند خطرات بالقوه ای را برای مردم به همراه داشته باشد. این ساختارها به طور جدی مورد بحث قرار نگرفته است.

ناتکی الهی گفت: بر این اساس تحقیقاتی را در پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله برای اصلاح این سازه ها در شهرهای بزرگ آغاز کردیم. زیرا در شهری مانند تهران وقتی زلزله بزرگی رخ می دهد ساختمان های زیادی در اثر زلزله آسیب می بینند اما تخریب نمی شوند و برای رسیدن به حداقل پایداری این سازه ها روش های ساده و کم هزینه ای لازم است. تا در هنگام پس لرزه های احتمالی تخریب نشوند.

مجری پروژه به جزییات این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: در این پروژه با استفاده از تکنولوژی ضربه گیر کانکتور طراحی کردیم و با استفاده از این کانکتورها، قطعات ستون تخریب شده در هنگام زلزله را مقاوم سازی کردیم که نتایج مطلوبی داشت.

ناطق الهی خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش می توان سازه های آسیب دیده از زلزله را در روزهای اول پس از زلزله با قیمت ارزان تری تثبیت کرد تا در زمان مناسب در مورد آنها تصمیم گیری شود.

طراحی اتصالات پایداری موقت سازه ها در روزهای اول پس از زلزله

به گفته وی، این روش می تواند به طور موقت عمر ساختمان های حساس آسیب دیده در اثر زلزله مانند بیمارستان ها و مخابرات را بهبود بخشد تا تا زمان نصب سازه جایگزین، عملکرد آنها حفظ شود.

این عضو هیات علمی پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی، جنس این اتصالات طراحی شده را فولاد مخصوص دانسته و در طراحی از روش های میرایی فلزات استفاده شده و در نتیجه خاصیت جذب انرژی بالایی ایجاد کرده است. در داخل پرانتز.

وی در پایان با بیان اینکه در این پروژه از فلسفه کمک فنر در طراحی براکت ها استفاده کردیم، یادآور شد: تحقیقات آزمایشگاهی این پروژه به پایان رسیده و دستاوردهای چشمگیری را به همراه داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا