اقتصادی

تولید آجرهای گیاهی با قابلیت کاهش تلفات ناشی از زلزله

تحقیقات مشترک محققان دانشگاه آزاد اراک و علوم پزشکی زابل منجر به تولید آجرهای سبک از ضایعات نخل شده است که به گفته آنها ضمن رفع مشکل، تعداد تلفات ناشی از زلزله را کاهش می دهد. زباله های این درخت را بسوزانید در استان کمک خواهد کرد.

فاطمه ترکی زاده یکی از محققین این طرح در گفت وگو با ترندونی، وی گفت: طی پروژه مشترک دانشگاه آزاد اراک و علوم پزشکی زابل توانستیم از ضایعات نخل آجرهای گیاهی تولید کنیم.

وی درباره مزایای این آجر گیاهی گفت: این آجر سبکتر از آجرهایی است که در حال حاضر برای سازه های ساختمانی استفاده می شود، بنابراین وزن نهایی آجرهای معمولی 1 کیلوگرم و 200 گرم است. وزن این آجرهای گیاهی 300 گرم است.

ترکی زاده وزن سازه ها را یکی از عوامل خطر سازه ها در هنگام زلزله دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد خاک ایران روی گسل است، باید به دنبال ساخت سازه بود. سبک وزن باشد تا خطر ریزش ساختمان و تلفات جانی را کاهش دهد.

این محقق دانشگاه آزاد اراک کاهش وزن این آجر را ناشی از استفاده از ضایعات نخل دانست و اظهار داشت: یکی از مشکلات استان های جنوبی کشور وجود این ضایعات درختان است. زیرا این ضایعات در اثر هرس درختان خرما ایجاد می شود و هر ساله آتش سوزی های عظیمی رخ می دهد که این زباله ها را از بین می برد.

وی با تاکید بر اینکه در این پروژه تحقیقاتی سعی شده با کمک فناوری این مشکل برطرف شود، خاطرنشان کرد: سبکی این آجر به دلیل استفاده از سازه کشویی است که وزن آن کمتر از خاک رس معمولی است. آجر imk این مشکل باعث کاهش وزن این محصول شده است.

ترکی زاده، ایران را کشوری زلزله خیز توصیف کرد و خاطرنشان کرد: استفاده از این آجرها در سازه ها، تعداد کشته شدگان ناشی از زلزله را بسیار کاهش می دهد.

وی از تولید محصول دیگری از ضایعات نخل خبر داد و افزود: از این ضایعات برای تهیه نارگیل استفاده کردیم. این محصول به عنوان خاک گلدان استفاده می شود.

این دانشمند با بیان اینکه کوکوپیت از خارج از کشور وارد می شود، خاطرنشان کرد: در این طرح از ضایعات نخل نارگیل آسیاب و پرس دو مرحله ای به دست آوردیم که می توان از آن به عنوان خاک گلدان استفاده کرد.

به گفته وی، نتایج این تحقیق یکی از راهکارهای موثر در استان سیستان و بلوچستان است که طی آن علاوه بر رفع مشکل ضایعات نخل، در تولید محصولات مورد نیاز و همچنین ایجاد مشاغل در این استان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا