برون مرزی

دستاورد مهم ترکیه در نبرد قره‌باغ با اتصال به آسیای مرکزی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی ، 45 روز پس از نبرد قره باغ و پیروزی جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان ، با حمایت کامل ترکیه ، ارامنه مجبور به پذیرفتن تعدادی از شرایط از باکو شدند که یکی از آنها ایجاد گذرگاه زمینی بین آذربایجان و نخجوان بود. این قلمرو ارمنستان است که اولین انتقال در صد سال گذشته خواهد بود. در ازای آن ، آذری ها ارتباط زمینی بین قره باغ و ارمنستان برقرار کردند.

به گفته القدس العربی ، افتتاح این گذرگاه زمینی به نام گذرگاه مغاری ، آذربایجان و نخجوان را بهم متصل می کند ، این بدان معناست که برای اولین بار ارتباط مستقیم زمینی بین ترکیه و جمهوری آذربایجان برقرار خواهد شد. همچنین برای اولین بار بین ترکیه و آسیای میانه یک مسیر زمینی وجود دارد.

ترکیه و نخجوان توسط منطقه قره سو 3.5 کیلومتری به طول 20 کیلومتر به هم متصل می شوند. مساحت 800 کیلومتر مربع باید از ایران جدا شود.)


موقعیت منطقه قره سو متعلق به ترکیه

اخیراً ، در وسط قره باغ ، سردبیر روزنامه حزب عدالت و توسعه ترکیه Yeni فق afak از ابراهیم کاراگل نوشت: «نخجوان باید به آذربایجان ملحق شود و زمینه را برای آسیای میانه فراهم کند. “آموزه بی بدیل ایران و روسیه که مانع ادغام ترکیه در جهان می شود باید پایان یابد.”

مسیر استراتژیک

به گفته القدس العربی ، ترکیه ایجاد این کریدور را مرحله جدیدی در سطح سیاسی و ژئواکونومیک بین خود و جمهوری های آسیای میانه می داند و تلاش می کند با این کشورها تجارت فشرده داشته باشد و افق جدید انرژی را باز می کند. و نفوذ سیاسی و نظامی را در منطقه ای با اهمیت تاریخی و استراتژیک باز کنید تا از این طریق نفوذ منطقه ای و بین المللی خود را افزایش دهید.

تحت نهمین شرط توافق نامه قره باغ ، کلیه موانع موجود در حمل و نقل و روابط اقتصادی بین نخجوان و جمهوری آذربایجان باید برداشته شود و یک شبکه حمل و نقل و حمل و نقل بین آنها ایجاد شود ، که از طریق آن ترکیه می تواند راه خود را برای رسیدن به جمهوری آذربایجان پیدا کند.

در همین راستا ، عادل قره اسماعیل اوغلو ، وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ، در مورد آمادگی کشورش برای استفاده از این فرصت تاریخی صحبت کرد و اعلام کرد که آنکارا قصد دارد یک خط راه آهن جدید به نخجوان بسازد. به خصوص به زودی تمام خواهد شد.


گذرگاه مغاری بین نخجوان و جمهوری آذربایجان

گاز جمهوری آذربایجان جای ایران را می گیرد

طبق گفته محافل ترکیه ، اگر خطوط انتقال گاز از طریق نخجوان بین ترکیه و جمهوری آذربایجان ساخته شود ، ترکیه می تواند گاز ارزان تری از باکو خریداری کند و به تدریج جایگزین آن با گاز ایران شود. آنکارا 4000 دلار برای 1000 متر مکعب گاز ایران خریداری می کند که می تواند در پی توافق ایران و ترکیه تا سال 2026 به 355 دلار کاهش یابد.

علاوه بر این ، جمهوری آذربایجان دیگر نیازی به ایران برای تحویل گاز به نخجوان نخواهد داشت و خطوط لوله آن می تواند از طریق گذرگاه مغاری به منطقه برسد ، که می تواند 15 درصد از هزینه گاز را برای تحویل نخجوان به ایران صرفه جویی کند. کند در همان زمان ، ترکیه در تلاش است واردات گاز از جمهوری آذربایجان را از طریق خط لوله Tanab از طریق گرجستان از 16 میلیارد متر مکعب در سال به 32 میلیارد متر مکعب برای تأمین نیازهای گازی خود و وابسته به انرژی ایران افزایش دهد. کاستن.

به گفته القدس العربی ، آنکارا همچنین امیدوار است که “تغییرات ژئوپلیتیک” اخیر مقدمه ای برای پروژه های بزرگ متصل کننده شرق و غرب ، تقویت موقعیت ترکیه به عنوان یک دروازه انرژی و بیش از همه ، در زمینه انتقال گاز از ترکمنستان به ترکیه باشد. در مزرعه از طریق گذرگاه مغرب تا نخجوان ادامه دهید. این طرح در سال 2017 به حالت تعلیق درآمد. به دلیل اختلافات مالی و مشکلات عبور از خطوط انتقال از یک کشور به کشور دیگر.

با این حال ، حوادث اخیر باعث شده گاز ترکمنستان از طریق دریای خزر و سپس جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله انتقال گاز تناب یا از طریق گذرگاه نخجوان در مغاری به ترکیه برسد. تفاوت در این است که عبور گاز از نخجوان فشارهای دیگر ایران یا روسیه را کاهش می دهد.

افق های تجاری

در بخشی دیگر از گزارش ، القدس العربی نوشت که ترکیه در زمینه های اجتماعی و نژادی می تواند روابط تجاری و گردشگری خود را با کشورهای آسیای میانه گسترش دهد. به گفته این وب سایت ، ترکیه تلاش خواهد کرد تا روابط زبانی و قومی خود را با این کشورها تقویت و تشویق کند. کشورهایی که ترکیه میهن مردم باستان خود را می داند و اهداف سیاسی و اقتصادی را دنبال می کنند. در این میان ترکیه اهداف طولانی مدت دسترسی زمینی آسیای میانه به چین و هند و همچنین بازار بزرگ آسیا را دنبال می کند.

علاوه بر این ، حضور نظامی ترکیه به همراه نیروهای روسی بهانه ای برای تضمین صلح در منطقه قره باغ ، حضور نظامی آنکارا در منطقه تحت کنترل روسیه را افزایش داده است و این رویداد نفوذ سیاسی و نظامی ترکیه را در منطقه تحت اشغال روسیه افزایش خواهد داد. .

درگیری نظامی 45 روزه اخیر در منطقه قره باغ کوهستانی در 10 نوامبر پایان یافت. (سه شنبه ، 10 نوامبر) ، با میانجیگری روسیه و امضای توافق نامه سه جانبه بین باکو ، مسکو و ایروان.

در این توافق نامه آمده است که جمهوری ارمنستان منطقه کالبجار و منطقه لاچین را به جمهوری آذربایجان تحویل داده و از راهروی لاچین به عرض 5 کیلومتر عبور می کند. جمهوری ارمنستان همچنین بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان خدمات ارائه می دهد.

الهام علی اف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در تاریخ 10 نوامبر. (20 نوامبر) ، روز امضای توافق نامه سه جانبه بین روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و ارمنستان ، “روز پیروزی” تعیین شده است. از سوی دیگر ، وضعیت داخلی ارمنستان پس از امضای توافق نامه بحرانی است و وزرای خارجه و دفاع و برخی افسران در هفته های اخیر اخراج شده اند.

انتهای پیام / متر


دکمه بازگشت به بالا