اقتصادی

ایران حلقه اتصال روسیه به آسیای میانه و هند

قراردادهای مختلفی در ماه گذشته بین ایران و روسیه امضا شد و وزیر راه و شهرسازی گفت ایران می‌خواهد حلقه ارتباطی این کشور در صادرات و ترانزیت کالا به آسیای مرکزی و هند باشد.

به گزارش ترندونی، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی به مسکو، در نشست های مختلف به مذاکرات و توافقات مختلفی با روسیه در زمینه های ریلی، دریایی، بندری و ترانزیتی دست یافتند. . وی گفت: در پایان مذاکرات فشرده به توافقات دوجانبه در زمینه توسعه همکاری های ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای دست یافتیم.

قاسمی در خصوص اتصال ریلی ایران به خلیج فارس از آمادگی کشور برای حمل و نقل صادرات و واردات روسیه خبر داد و افزود: ایران می تواند مرکز تجاری روسیه در تعامل با کشورهای حوزه خلیج فارس و شرق آسیا باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران آمادگی تبادل تجربیات و صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان، سنگ و سرامیک به روسیه را دارد و تاکنون تبادل هیئت های تجاری در این صنعت راهی برای توسعه همکاری ها در این زمینه است. بخش

میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران که وزیر راه و شهرسازی را در سفر به روسیه همراهی می کرد، درباره تفاهم نامه های ریلی با این کشور گفت: تکمیل راه آهن کتاب مقدس – آستارا، ارتقاء و برقی سازی راه آهن. راه آهن راه آهن اینچه برون – گرمسار و تامین برخی از لکوموتیوهای مورد نیاز کشور از جمله موضوعاتی بود که با مقامات روسی گفتگو شد.

وی افزود: با افزایش تنش ها بین روسیه و غرب و کاهش تجارت بین آنها، تجارت روسیه با کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز کاهش می یابد. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ایران که به اصطلاح چهارراه تجارت جهانی است و همچنین تنش های فزاینده روسیه با اروپا و آمریکا، شاهد تمایل روزافزون مقامات روسیه برای گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران هستیم. ایران. در زمینه ترانزیت

صالحی از بدهی چند هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران کشور و ده‌ها میلیون دلاری به کشورهای مختلف خارجی گفت: مسئولان راه‌آهن روسیه از اشتباه محاسباتی راه‌آهن ایران در عدم پرداخت بدهی‌های سال‌های گذشته گلایه کرده‌اند و این میراث دیگری از ما با این حال، با حمایت دولت، به تدریج در حال رسیدگی به این بدهی ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی نیز به این توافقات اشاره کرد و گفت: در سفر به روسیه با مسئولان کشور مذاکره کردیم تا روس ها با توجه به جنگ اوکراین، کالاهای خود را از طریق ایران به آسیای مرکزی و هند ارسال کنند. روسیه به ایران خواهد آمد و ما با آنها دیدار خواهیم کرد.

به گزارش ترندونی، اکنون باید دید که ایران با توافقات بین المللی می تواند به گفته وزیر در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی با کشورهای مختلف از جمله روسیه سهم بیشتری از ترانزیت و ارز داشته باشد. درآمد حاصل از این مسیر تا به 20 میلیارد برسد. درآمد ترانزیت دلار؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا