اقتصادی

اتصال ریلی ایران به چین از مسیر افغانستان

با افتتاح راه آهن خواف-هرات و اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری 2.2 میلیاردی در این کشور. USD برای تکمیل آخرین مرحله از این خط آهن و پیوستن به مزار شریف ، راه آهن کشورمان به چین می رسد.

به گزارش ترندونی ، در تاریخ 11 دسامبر سال گذشته. با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان سرانجام بخشهای اول ، دوم و سوم راه آهن خواف-هرات افتتاح شد. با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری میلیاردها دلار ، این مرحله وارد مرحله جدیدی شد.

پیش از این ، در روز افتتاح پروژه سال گذشته ، محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی گفته بود: برنامه هایی برای اجرای پروژه راه آهن خواف-هرات به طول 225 کیلومتر در نظر گرفته شده بود که 140 کیلومتر آن را داشتیم. دو کشور گشوده شد: ایران و افغانستان. برای 85 کیلومتر باقیمانده ، سعی داریم از این خط برای سایر همکاری ها نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: “این خط ریلی با ظرفیت 6 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال ، به مرکز جمعیتی دوم افغانستان متصل است و امروز هنگام راه اندازی ، بیشترین ترانزیت به افغانستان و مبادلات مشاغل ایرانی و افغان فراهم خواهد شد. در سال جاری بیش از 10 میلیون تن محموله ترانزیتی بین دو کشور ، کشورهای منطقه و بنادر جنوبی و شمالی و کریدورهای شرق غربی و شمالی جنوبی مبادله شده است. هدف دستیابی به 50 میلیون تن ترانزیت باری در سال است كه در دستور كار است و بدین ترتیب بخش عمده ای به افغانستان و از طریق افغانستان و بالعكس به مناطق مختلف جهان می رود.

اکنون به نظر می رسد که ایران قصد دارد در این مسیر سرمایه گذاری کند. همانطور که سید حسین میر شفیع ، مشاور وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: پروژه راه آهن هرات – مزار شریف در شمال افغانستان یکی از پروژه هایی است که توسط شرکت های ایرانی برنامه ریزی و تکمیل شده است. این مسیر ریلی می تواند ارتباطی ریلی بین ایران و آسیای میانه و چین باشد. طول این خط آهن 656 کیلومتر است. به طور رسمی اعلام شده است که این راه آهن با سرمایه گذاری از بخش خصوصی ایران اجرا و به بهره برداری می رسد. این پروژه 2.2 میلیارد دلار برآورد شده است. دلار آمریکا.

وی افزود: البته زمینه های مشترک بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در حمل و نقل در افغانستان وجود دارد و این پروژه ها که به سرمایه گذاری 3.1 میلیارد دلاری نیاز دارد ، با طرف افغان در حال مذاکره است.

با سرمایه گذاری این سرمایه گذاری ایرانی در این خط ریلی به نظر می رسد با تکمیل خط آهن مشکلات افغانستان برطرف می شود و ایران می تواند از طریق این خط ریلی آسیای میانه و چین را به یکدیگر متصل کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا