عمومی

تکمیل کریدور ریلی غرب آسیا با راه‌اندازی راه‌آهن خواف – هرات – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار کمالو خبرنگار آنلاین الدین میر جعفریان ظهر امروز در یک نشست خبری قبل از افتتاح راه آهن خاف – هرات ، که در استان خراسان رضوی برگزار شد ، در مورد نقش خراسان رضوی در رونق اقتصادی کشور صحبت کرد ، گفت که وقتی زیرساخت ها مانند راه آهن خاف – پایان هرات ، روابط ترانزیتی ، نتایج خوب در کشور و بین آنها بین المللی خواهم داشت.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی در زیرساخت های راه آهن و جاده ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است آه تو پروژه راه آهن گفته شده در سراسر کشور است خاف – هرات در اجرای پروژه بافقا مشهد تربت حیدریه ، هرات و راهرو بین آنهاست بین المللی در منطقه ایجاد خواهد کرد زن انشا Godالله ادامه این مسیر کشورهای دیگر مانند هند و چین را متحد خواهد کرد.

علاوه بر این ، عباس خطیبی ، معاون ساخت راه آهن ، بنادر و توسعه فرودگاه در نشست خبری گفت: “وزارت راه و شهرسازی سیاست خوبی در مورد توسعه شبکه ریلی و . توسعه کشور مهم است.

وی با بیان اینکه راه اول اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی است که طی 2 سال گذشته توسط 5 مرکز استان به این شبکه متصل شده است و چندین پروژه ریلی دیگر تا سال آینده نتایج خوبی را کسب می کند ، افزود: راه دوم تکمیل کریدور است ترانزیت و راه سوم اتصال شبکه ریلی با کشورهای همسایه است که یک پروژه ریلی است خاف – هرات در این گروه است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها گفت: اگر مقامات افغان قصد داشته باشند خاف – هرات را به مزارشریف وصل کنید ، که پس از آن یک راهرو راه آهن به ازبکستان دنبال خواهد شد.

وی افزود: این پروژه به عنوان کمک ایران به افغانستان در بازسازی آن کشور ارائه می شود که کل طول پروژه 225 کیلومتر در چهار قسمت است که سه قسمت آن از جمله 140 کیلومتر که آماده بهره برداری است ، تعهد و مسئولیت ایران است.

خطیبی با بیان اینکه هدف از اجرای این پروژه پیوند هرات با کل منطقه است ، افزود: از نظر کلان یا سرزمین افغانستان ، این خط آهن فضایی را برای اتصال افغانستان به دریا آماده کرده است و در طولانی مدت افغانستان بندرعباس ، چابهار ، اینچه برون ، بصره را به هم متصل می کند ، عراق و سوریه.

وی با بیان اینکه افراد زیادی بین ایران و افغانستان جابجا می شوند و این پروژه در حمل و نقل مسافر نیز کمک زیادی خواهد کرد ، افزود: 40 درصد. تمام واردات افغانستان از طریق ایران انجام می شود و اگر این بار از جاده به راه آهن منتقل شود ، تجارت بین دو کشور با سوخت کمتر ، هزینه های پایین تر و امنیت بیشتر انجام می شود.

معاون وزیر راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها در پاسخ به این س howال که افغانستان چقدر امیدوار است که بتواند یک راه آهن در افغانستان احداث کند ، گفت: “افغانستان تاکنون چنین خط آهن با کیفیت و استاندارد نداشته است ، اما از قبل تجربه ساخت راه آهن در نزدیکی ازبکستان را داشته است.

وی ادامه داد: آنها در تلاشند قطعه چهارم راه آهن را بسازند. خاف – هرات به آن متعهد است ، که خود در دو قسمت است. ساخت قطعه چهارم A همزمان با افتتاح سایر بخشهای راه آهن خاف – هرات ، با بودجه ایتالیا ، مسابقات را آغاز می کند و قزاقستان برنده است.

خطیبی اظهار داشت: طراحی اثر چهارم ب رو به اتمام است و به زودی مناقصه برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که از ظرفیت بخش خصوصی ایران نیز در این قسمت استفاده شود.

وی همچنین در مورد تفاهم نامه اتصال راه آهن به اروپا گفت: این تفاهم نامه چند جانبه است و مختص هر دو كشور نیست و در حال حاضر تفاهم نامه جدیدی در مورد توسعه راه آهن بین ایران ، افغانستان ، قرقیزستان و تاجیكستان امضا شده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها درباره وضعیت وخیم شدن زیرساخت های این پروژه در ماه های آخر دولت گفت: در ایستگاه روزنک در افغانستان ، ما ساختمانهایی با تجهیزات و مسافر و در کمتر از هشت ماه ، یک ایستگاه مسافربری دو طبقه نصب کردیم روزنک ساخته شد

وی ادامه داد: عملا اکنون سرویس حمل بار وجود دارد و یک ساختمان بزرگ در مرز شامتیق وجود دارد که می توان همه گمرکات و عناصر امنیتی را در آن مستقر کرد ، بنابراین زیرساخت ها جامع است و هیچ ارتباطی با پایان دولت ندارد.

خطیبی گفت که افغانستان قول داده است برای تضمین ایمنی جاده ها یک بخش چهار ساله A ایجاد کند خاف هرات همچنین گفت: “سه سال پیش ، ما بر لزوم امنیت این پروژه تأكید كردیم. پس از آن ، مقامات راه آهن افغانستان امنیت را تضمین كردند ، به ویژه سال گذشته ، این امر به خوبی در جاده و در حین عملیات اتفاق افتاد. این امنیت وجود دارد. والی هرات دستور ساخت پاسگاه های بین راه را صادر كرد. برخی از آنها ساخته شده اند و مطمئناً در حین عملیات امنیت وجود خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر از این خط برای حمل بار استفاده می شود اما در صورت توافق حمل و نقل مسافر ، از جمله فروش بلیط ، ویزا و حمل و نقل مسافر نیز در آینده نزدیک انجام می شود.

معاون ساخت راه آهن ، بنادر و توسعه فرودگاه با بیان اینکه این خط ظرفیت تا 6 میلیون تن دارد ، درباره پروژه راه آهن مشهد – گرگان نیز گفت: متأسفانه در این جاده با تحریم و بودجه ای كه باید اختصاص می یافتیم مواجه شده ایم. به حالت تعلیق درآمده است ما در حال حاضر به دنبال راه های جایگزین برای جمع آوری سرمایه برای از سرگیری کار هستیم.

دکمه بازگشت به بالا