اقتصادی

افتتاح راه‌آهن خواف-هرات تا آبان ماه +جزییات

معاون ساخت ، ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها از افتتاح خط ریلی خواف-هرات به طول 139 کیلومتر تا پایان قطعه سوم در نوامبر سال جاری خبر داد و گفت: با قطار از خواف تا ایستگاه روزناک افغانستان حدود 90 دقیقه طول می کشد. 60 کیلومتر در یک ساعت.

به گزارش ترندونی ، پروژه راه آهن خواف-هرات که از سال 2002 تا 2003 آغاز شده است ، دارای چهار بخش است ، سه بخش از خواف تا ایستگاه شامتیق و پس از آن ایستگاه جون با تعهد ایران و چهارمین قسمت از این ایستگاه است. آغاز شد و به هرات رسید. افغان ها متعهد به ساخت و بهره برداری از آن شدند. این خط ریلی که قرار بود تا پایان سال گذشته به بهره برداری برسد ، به دلیل اصطلاحاً ناامنی در یک کشور همسایه به تأخیر افتاد و اکنون به نظر می رسد در آبان ماه امسال آماده بهره برداری و عملیاتی است.

عباس خطیبی ، معاون وزیر راه آهن ، بنادر و توسعه فرودگاه ها به ترندونی گفت: “سه بخش از خط راه آهن خواف-هرات که از ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک در افغانستان 139 کیلومتر طول دارد ، ایران متعهد شده است که تقریباً آماده باشد و همه تلاش های ما آن را تا نوامبر باز کنید.

وی افزود: از این 139 کیلومتر ، 19 کیلومتر زودتر افتتاح شده و 120 کیلومتر ماه آینده به بهره برداری می رسد و طبق آخرین مذاکرات ، طرف افغانستانی بر اساس آخرین توافق در مورد قطعه چهارم این خط ریلی ، 82 کیلومتری ایستگاه رزناک تا هرات تصمیم گرفته است. برای اتمام با قزاقستان امضا شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها ادامه داد. خواف می تواند حدود یک ساعت و نیم به روزناک برسد و بعد از حدود یک ساعت به هرات برسد. البته با راه اندازی قطعه چهارم ، که قزاق ها در ده روز آینده کار خود را آغاز می کنند ، از ایران خواف به راه آهن هرات متصل می شود.

خطیبی با بیان اینکه این سه قسمت توسط ایران تحقق یافته است ، گفت: تاکنون حدود 300 میلیارد تومان برای این پروژه راه آهن هزینه شده است که ما بیش از هزار میلیارد حجم آن را با قیمت های امروز در راه آهن خواف-هرات هزینه کرده ایم.

به گزارش ترندونی ، حدود 24 کیلومتر از راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف ، پروژه راه آهن خواف – هرات به طول تقریبی 191 کیلومتر به صورت یک خط با سرعت 160 کیلومتر در ساعت برای مسافران و 120 کیلومتر در ساعت برای بار آغاز می شود. در منطقه ، این روند بسیار آرام پیش می رود. مسیر این خط آهن به عنوان گذرگاه زیرزمینی 12 کیلومتر از جاده تایباد – خواف و 21 کیلومتر از جاده معدن سنگان را قطع می کند. علاوه بر این در فاصله 38-42 کیلومتری از ارتفاعات خواجه انجیر عبور می کند و 47-52 کیلومتر وارد منطقه کم پیچیده و نسبتاً مسطحی می شود. در 55 کیلومتری مرز و در 76 کیلومتری مرز شماتیک واقع شده است. از آنجا 63 کیلومتر دیگر باید به ایستگاه جونو برود که البته یکی از سومین قطعات ساخت ایران است که به زودی به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا