اقتصادی

کارخانه کنسانتره سنگان خواف یک واحد تولیدی کاملا ایرانی است

ترندونی/ خراسان رضوی رئیس صندوق مستضعفان گفت: با افتخار می گوییم کارخانه کنسانتره سنگان خواف یک کارخانه کاملا ایرانی است.

سید پرویز فتاح روز چهارشنبه چهارم اسفند در مراسم افتتاح کارخانه کنسانتره شرکت فولاد شرق کاوه متعلق به بنیاد مستضعفان در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: ساعت کار کارشناسان خارجی تعیین نشده است. استفاده شده و تمامی کارها به صورت مستقل توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

وی گفت: دشمن فکر می‌کرد تحریم‌ها اقتصاد ما را خراب می‌کند و صنعت و کارخانه‌ها غیرفعال می‌شوند، اما مقاومت مردم در اقتصاد مقاومتی شکل گرفته بود و اکنون پیام کارخانه کنسانتره سنگان این است که ما موفق شدیم. برای انجام این. “

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: شرکت فولاد شرق کاوه 20 سال است که مجوز فعالیت در معدن سنگ آهن سنگان را دریافت کرده است و از استاندار خراسان رضوی و مسئولان محلی شهرستان خواف می خواهد که به این بنیاد فضای بیشتری برای صدور مجوز و مراحل اداری بدهند. و زیرساخت ها به ویژه تامین آب. همکاری بیشتری لازم است.

فتاح تاکید کرد: فعالیت های بنیاد مستضعفان بر اساس منطق اقتصادی است و حرکت های فرهنگی و اجتماعی نیز دارد. این مجموعه به توسعه زیرساخت های شهرستان خواف در زمینه توسعه زیرساخت های انرژی، راه، اشتغال و رفاه انسان کمک خواهد کرد.

وی گفت: احداث کارخانه کنسانتره حدود 40 هزار میلیارد ریال هزینه داشته و 2046 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

رئیس صندوق مستضعفان خاطرنشان کرد: خروجی این کارخانه 2.5 میلیون تن کنسانتره در سال است که ساخت آن 30 ماه به طول انجامید.

همچنین فتاح در این مراسم، احداث کارخانه پنج میلیون تنی گندله توسط شرکت فولاد شرق کاره را با اعتباری بالغ بر 60 هزار میلیارد روپیه و با پیش بینی زمان ساخت 2 سال به بهره برداری رساند.

وی گفت: قرار است با مساعدت مسئولان یک کارخانه کنسانتره دیگر احداث شود که 2.5 میلیون تولید کند. تن اما مجموع سرمایه گذاری صندوق مستضعفان در گذرگاه مرزی چافو به 140 هزار تن می رسد.

فتاح خاطرنشان کرد: تولید فولاد در کشور بالغ بر 28 میلیون است. تن که 2.5 میلیون تن است. تن کارخانه کنسانتره، سهم فقرا در تولید فولاد صندوق 1.5 میلیون است. تن حدود 6 درصد فولاد کشور است.

در این مراسم استاندار خراسان رضوی نیز گفت: جریان اقتصادی خراسان رضوی زمانی شکوفا می شود که بسیاری از ظرفیت های آن محقق شود.

یعقوب علی نظری از رئیس صندوق مستضعفان خواست تا چرخه تولید فولاد در منطقه سنگان خواف تکمیل شود.

وی خطاب به فتاح گفت: در این شرایط اقتصادی نباید منتظر اعتبارات دولتی برای توسعه زیرساخت‌های خواف باشیم و انتظار داریم صندوق نیازمند سرمایه‌گذاری در تامین آب، زیرساخت‌های جاده‌ای، برق، انرژی و استفاده از باد خواف داشته باشد. تونل تولید انرژی پاک».

نظری به تصادفات جاده ای در مسیر مواصلاتی سنگان – خواف به تربت حیدریه اشاره کرد و از فتاح خواست در ساخت محورهای مواصلاتی خواف نقش آفرینی کند.

نماینده مردم چافو و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار استفاده از نیروهای بومی چافو در جذب نیرو شد.

حجت الاسلام اکبر احمدپور تاکید کرد: مسئولان در زمان جذب، شاخص بومی را به سطح استان خراسان رضوی تعمیم ندهند و فقط افراد جویای کار در خواف و راش باید بومی محسوب شوند.

وی گفت: اگر صندوق تحقیقات برای بهره برداری از نیروگاه های بادی در کریدور بادی خوافو سرمایه گذاری کند، هم سود اقتصادی به همراه خواهد داشت و هم باعث توسعه پایدار و اشتغال در خوافو می شود.

شهرستان 170 هزار نفری چافو در 270 کیلومتری جنوب شرقی مرکز مشهد خراسان رضوی و در حدود 45 کیلومتری معادن سنگ آهن سنگان قرار دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا