برون مرزی

تاکید بر افزایش فعالیت دیپلماسی پارلمانی ایران و ترکیه برای رشد اقتصادی

این اقدام در دیدار رئیس مجلس ترکیه با قالیباف انجام شد.

در دیدار رئیس مجلس ترکیه با قالیباف بر افزایش فعالیت دیپلماسی پارلمانی برای دستیابی به رشد اقتصادی تاکید شد.

به گزارش گروه سیاسی آنا، رئیس مجلس ترکیه امروز (دوشنبه 28 دی ماه) در دیداری دوجانبه با دکتر دکتر. محمدباقر قالیباف. در این جلسه رئیس شورای اسلامی با تشکر از مهمان نوازی پارلمان ترکیه و برگزاری موفق این نشست گفت: خوشحالیم که چنین حساسیتی برای همکاری در زمینه های مختلف در بین سران کشورهای آسیایی ایجاد شده است. . از جمله محیط زیست.

قالیباف تاکید کرد: روابط ایران و ترکیه تقویت شده است اما نباید در این سطح راضی باشیم و این روابط را در این سطح نگه داریم و بیش از هر زمان دیگری می توانیم روابط دو کشور را در ابعاد مختلف تقویت کنیم و ایران علاقه مند است. . گسترش روابط با ترکیه در ابعاد مختلف.

رئیس شورای اسلامی شهر تصریح کرد: نگاه یکجانبه آمریکا و متحدانش در منطقه و اتفاقات اخیر در برخی کشورهای همسایه ثابت کرده است که قدرت های خارجی در کشورهای منطقه مداخله می کنند.

مصطفی شنتوپ همچنین در این دیدار با تاکید بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوان ایران و ترکیه تصریح کرد: در دنیایی که امنیت در خطر است و چالش هایی در منطقه پدیدار می شود، اهمیت روابط دوجانبه و سه جانبه اهمیت می یابد.

رئیس مجلس ترکیه ادامه داد: روابط ایران و ترکیه در سطح ملی و پارلمانی تقویت شده است و ما از این روابط استقبال می کنیم. تهران در سال گذشته میزبان هفتمین نشست ایران و ترکیه بود که منجر به افزایش همکاری ها در زمینه های گردشگری، کشاورزی، تجاری و اقتصادی شد.

وی با بیان اینکه مجالس نقش مهمی در افزایش آگاهی مردم دارند، از گروه دوستی پارلمانی ایران برای سفر مجدد به ترکیه دعوت کرد و گفت: این سفرها نباید محدود به گروه های دوستی پارلمانی باشد، بلکه کمیته های تخصصی و سایر نمایندگان نیز باید بازدید کنند.

شنتوپ با اشاره به نشست سه جانبه ترکیه، آذربایجان و ایران گفت: این نشست سه جانبه برای اولین بار در ترکیه برگزار شد که بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: شما موضع ما را در قبال تحریم های یکجانبه آمریکا می دانید، ما و رئیس جمهور همواره موضع خود را اعلام کرده ایم و خواهان ادامه مذاکرات برجام و رفع تحریم ها هستیم.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی به روند رشد اقتصادی کمک می کند، گفت: امیدواریم حجم مبادلات تجاری دوجانبه تهران و آنکارا که به دلیل ویروس کرونا و تحریم ها کاهش یافته است، افزایش یابد. در سال 2022 ما شاهد افزایش تجارت بین دو کشور بوده ایم که می تواند امیدوار کننده باشد. ترکیه سومین شریک تجاری ایران است، بنابراین با توجه به اشتراکات فراوان افزایش حجم مبادلات تجاری ضروری است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا