اقتصادی

اجرای طرح کاداستر در ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی خوزستان

ترندونی/خوزستان مدیرعامل منابع طبیعی خوزستان گفت: هم اکنون 4 میلیون و 700 هزار هکتار از منابع طبیعی در استان خوزستان کاداستر شده است که از این میزان 4 میلیون هکتار متعلق به دولت فعلی است.

سید محمد تقی سجادی امروز 16 شهریور در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز، اظهار کرد: حوزه های بهره برداری منابع طبیعی بسیار گسترده است و به یک معنا جزو وظایف این اداره کل است. منابع طبیعی محافظت می شود.

به گزارش آبسانا، وی افزود: کار با منابع طبیعی بر چهار رکن استوار است که شامل حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری است و برای اجرای این چهار رکن پروژه هایی برای استفاده از این عناصر نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه از ابتدای دولت فعلی تاکنون پروژه هایی در حوزه منابع طبیعی اجرا شده است، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای حفظ منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است، اسناد مربوط به ویژگی. به این منابع این چیزی است که ما در حوزه منابع طبیعی داریم. در این زمینه ما نیازمند اقدامات زیربنایی برای تثبیت مالکیت دولت هستیم.

سجادی گفت: مساحت استان خوزستان 6 میلیون و 400 هزار هکتار است که 4 میلیون و 900 هزار هکتار آن نزدیک به 5 میلیون هکتار از اراضی ملی است که از جنگل، مرتع، بیابان و … تشکیل شده است.

وی افزود: همچنین یکی از اقدامات زیربنایی که باید اجرا می شد و طی سال ها در بسیاری از مناطق به صورت ناقص اجرا و یا حتی اجرا نشده است، طرح ملی کاداستر اراضی است. از 4 میلیون و 900 هزار هکتار از اراضی ملی خوزستان تا قبل از آغاز سال 1400 حدود 700 هزار هکتار کاداستر تشکیل شد و از ابتدای سال تاکنون 4 میلیون هکتار از اراضی استان کاداستر شد. یعنی در حال حاضر 4 میلیون و 700 هزار هکتار از منابع طبیعی در استان خوزستان ثبت شده است که 4 میلیون هکتار آن متعلق به دولت فعلی است.

سجادی ادامه داد: این اطلاعات گزارشی از سوی اداره منابع طبیعی نیست، بلکه سامانه رسمی در اداره ثبت اسناد و املاک کشور وجود دارد، بنابراین این موارد باید به تایید سازمان های ثبتی رسیده و به عنوان یک سامانه در سامانه ثبت شود. مقام رسمی این اطلاعات کاملاً دقیق است و توسط مرجع رسمی قضایی تایید شده است.

وی افزود: یکی از آثار کاداستر این است که از نقشه های اراضی به عنوان مرجع استفاده می شود و اگر به اسناد کاداستر توجه شود نیاز به دقت است و برای جلوگیری از تصرف و پاسخگویی سریعتر به مردم مساحت در متر و حتی سانتی متر اندازه گیری می شود. تبیین وظایف مردم و مسئولان و جلوگیری از درگیری نیز از دیگر آثار مثبت کاداستر است.

مدیر عامل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: موضوع دیگر تعیین تکلیف است که در یک سال گذشته نزدیک به 60 پرونده اعتراضی مربوط به اعتراض مردم به ملی شدن عرصه های منابع طبیعی تشکیل شده است که در کمیسیون یک مقاله

سجادی تصریح کرد: از تابستان سال گذشته که دولت فعلی روی کار آمد، اتفاق خاصی در منطقه زاگرس استان خوزستان در زمینه مبارزه با آفات و بیماری ها افتاده است. برای اولین بار در دولت فعلی اعتبار ویژه ای برای مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی اختصاص یافت که تاکنون به استان اختصاص نیافته است. این استان نزدیک به یک میلیون هکتار وسعت جنگلی دارد و به نوعی به این موضوع رسیدگی نشده است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی امسال برخی از استان های همجوار درگیر این آفت شده اند و این امر آنها را با مشکل مواجه کرده است اما در استان با توجه به شناختی که از تابستان گذشته داشتیم تیم های نظارتی را اعزام کردیم و در مجموع نزدیک به یک میلیون هکتار یعنی حدود 537 هزار هکتار را پایش کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: سه نوع آفت مضر در عرصه جنگلی وجود دارد. یکی از آنها آفت جوانه خوار بلوط است که در فروردین و اردیبهشت شیوع بیشتری دارد. آفت پروانه برگ خوار بلوط سفید همچنین کشور طقیا و چهار استان زاگرس جنوبی شامل فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهار روستای بختیاری و خوزستان را درگیر کرد که خوشبختانه بر اساس گزارش های سازمان منابع طبیعی کشور، استان خوزستان وضعیت بسیار خوبی داشت. این آفت با دانش قبلی و تحقیقات میدانی کنترل شده است.

سجادی ادامه داد: 537 هزار هکتار از منابع طبیعی استان تحت پایش آفت جوانه خوار بود که از این میزان 78 هزار هکتار از جنگل های استان آلوده شد. البته 9 هزار هکتار از 78 هزار هکتار جمعیت آفت به مرز مبارزه رسید. زیرا زمانی که یک آفت به حد غلظت برسد، می تواند باعث آسیب شود.

وی افزود: دومین آفت بسیار مهمی که به دلیل خشکسالی خسارت زا پیش بینی می شود، پروانه برگ خوار بلوط سفید است که از خرداد ماه شروع شده و چرخه زندگی خود را تا پایان شهریور تکرار می کند. در این زمینه 537 هزار هکتار پایش شد که 19 هزار هکتار آن آلوده به این آفت و 9 هزار هکتار قابلیت مبارزه داشت.

مدیر عامل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: یکی از برکات سیل و طوفان های موسمی مبارزه با آفات بود که به طور طبیعی خود را رام و کنترل کرد.

وی افزود: آفت پروانه سفید برگ خوار که شاید تا پایان شهریور ماه وجود داشت، هم اکنون در استان غایب بوده و به طور کامل کنترل شده است.

مدیرعامل منابع طبیعی خوستان تصریح کرد: نوع سوم آفتی که با آن سر و کار داریم ملخ بال کوتاه است که یک آفت محلی بوده و شیوع بیشتری دارد و روش مقابله با آن با سایر آفات متفاوت است. حدود 6 هزار نفر با او و این آفت مبارزه کردند. هکتار در مناطق جنگلی استان.

وی افزود: سال گذشته با شروع دولت فعلی 154 میلیارد تومان برای فعالیت های صرفه جویی در آب به استان خوزستان اختصاص یافت که 80 میلیارد تومان آن به منابع طبیعی و اعتبار استان اختصاص یافت. از منبع نیاز بود

سجادی ادامه داد: 11 شهرستان از استان مشمول این اعتبارات شدند. با توجه به این اعتبارات برنامه مدیریت استخر 18 هزار اجرا شد. هکتار.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان درباره بیابان زایی اظهار کرد: در زمینه بیابان زایی که یکی از چالش های اصلی استان خوزستان است اقدامات خوبی در سال های اخیر انجام شده است اما به دلیل شرایط خشکسالی برای تامین آب و غیره. ، این مشکل با رکود خاصی مواجه است.

سجادی گفت: همچنین در دولت سیزدهم 4 هزار و 554 هکتار برنامه مدیریت آب و ذخیره بارندگی در سال گذشته اجرا شد.

وی گفت: 24 هزار و 800 هکتار کانون ریزگردها در استان از سال گذشته تا کنون تحت برنامه نهال کاری قرار گرفته است و نگهداری و آبیاری عرصه های طبیعی یکی از دستور کارها بود و با توجه به محدودیت تامین آب، نهال های کاشته شده باید با تانکر آبیاری می شدند که هزینه کلی را افزایش می دهد، اما در هر صورت سعی کردیم آبیاری نهال های کاشته شده را متوقف نکنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا