استان ها

تولید بذرهای هیبرید سازگار با اقلیم جنوب در دستور کار محققان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از رودان ، احسان کامرانی گفت: تولید بذر هیبرید با توجه به آب و هوای جنوب در دستور کار محققان دانشگاه آزاد اسلامی است و این مزرعه تحقیقاتی کار مشترک دانشگاه آزاد اسلامی است. رودان با دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان.

وی پس از اعلام خبر بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی ، افزود: این مزرعه تنها مزرعه تحقیق بذر در استان هرمزگان و یک پروژه مهم تولید بذر ترکیبی در جنوب شرقی است. “

دبیر سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: برخی از بذرهای پرورش یافته توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی مانند گوجه فرنگی ، فلفل ، بادمجان ، خربزه ، هندوانه ، خیار و … کاشته شد. بصورت تجربی در رودان رشد کرده است.

یک مقام دانشگاه با تأکید بر اینکه پروژه تولید بذر ترکیبی 100٪ دانش بنیان است ، گفت: “اطلاعات اولیه نشان می دهد که بذرهایی که در برخی ارقام کاشته می شوند برای نمونه های خارجی قابل رقابت و حتی بهتر هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تأکید بر توسعه این پروژه تحقیقاتی در سایر شهرهای استان هرمزگان ، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی هرمزگان نیاز به تمرکز بیشتر بر روی تحقیقات و زیرساخت ها دارد ، از جمله زمین ، آب ، گلخانه و فضای آزمایشگاهی می تواند پاسخگوی این تحقیق باشد نیازهای کشاورزان

کامرانی خاطرنشان کرد: بیشتر بذور مورد نیاز کشاورزان هم در خارج از کشور و هم در گلخانه ها از خارج وارد می شود. تحریم ها و افزایش نرخ ارز ، کشاورزان را مجبور به خرید بذرهای لازم با قیمت های بسیار بالا کرده است که این باعث افزایش قیمت محصول می شود. از طرف دیگر ، عدم تأمین بذرهای لازم به موقع به کشور امنیت غذایی در کشور را به خطر می اندازد.

یک مقام دانشگاه افزود: دانشگاه اسلامی آزاد در مرکز استان اصفهان چندین سال است که بر روی یک پروژه تولید بذر ترکیبی تمرکز کرده و به تولید برخی از انواع رسیده است.

حمایت از تحقیقات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: “من از تلاش های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در زمینه تولید بذر تشکر می کنم که یکی از بزرگترین نگرانی ها در کشاورزی. کشاورزی و باید از زیرساخت های تحقیقات کشاورزی پشتیبانی کند. “آن زمان ما مورد توجه قرار گرفتیم.

سید جواد ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد با اجرای این پروژه های تحقیقاتی در سالهای آینده کشور در زمینه تولید بذر مستقل شود.

انتهای پیام / 4117 /

دکمه بازگشت به بالا