اقتصادی

ورود جهاد دانشگاهی به حوزه استراتژیک تولید بذرهای هیبرید

ایران از نظر تولید سبزی و صیفی رتبه پنجم یا ششم را در جهان دارد ، متأسفانه سالانه میلیون ها دلار برای واردات بذر ترکیبی هزینه می شود. جهاد دانشگاهی حدود 5 سال پیش برای کاهش وابستگی خارجی در این زمینه و تولید برای نیازهای داخلی وارد حوزه استراتژیک تولید بذر هیبرید شد.

الیاس آریاکیا ، مدیر بانک گیاه و مدیر پروژه فناوری بذر ترکیبی مصاحبه با ترندونی به همراه بیتون بذر محلی بذری بذری است که کشاورز هر سال از محصول می گیرد ، مقداری بذر می گیرد و سال بعد از آن استفاده می کند. دانه های این گونه عملکرد کمتری دارند و مستعد ابتلا به آفات و بیماری ها هستند. در مقابل ، دانه های ترکیبی وجود دارد که در برابر آفات و بیماری ها مقاومت بیشتری دارند و عملکرد بهتری دارند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال دو نمونه خیار را مشاهده می کنید که یکی از آنها از نظر بصری تغییر شکل داده است که از دانه های محلی یا محلی تهیه شده است. این نوع خیار با بازده کمتر و قیمت ارزان تر در بازار عرضه می شود. با این حال ، خیار گلخانه ای یا خانگی شکل و ظاهر خوبی دارد. خیارهای این گونه از دانه های ترکیبی تهیه می شوند که علاوه بر ظرافت و بازار بیشتر ، عملکرد بالاتری نیز دارند.

مدیر مرکز ملی منابع ژنتیکی و بیولوژیکی بانک گیاهان ایران افزود: دانه های ترکیبی از فرآیند تولید بدست می آیند. یعنی بهترین گونه ها انتخاب می شوند و هیچ گونه دستکاری ژنتیکی انجام نمی شود. این فرایند یک اصلاح کلاسیک است ، به این معنی که یک گیاه با گیاه دیگر تلاقی می شود ، ژن ها مورد ارزیابی قرار می گیرند ، ویژگی ها و صفات برتر والدین انتخاب می شوند و در نهایت هیچ ژنی تغییر نمی کند.

98 درصد بذر هیبرید تابستانی و سبزیجات وارداتی است

دکتر آریاکیا تاکید کرد: ما در بخش تابستان و سبزیجات در کشور مشکلات زیادی داریم. ایران از نظر تولید سبزی و صیفی در رتبه پنجم یا ششم جهان قرار دارد ، اما متأسفانه سالانه میلیون ها دلار برای واردات بذر هیبرید هزینه می شود و طبق آخرین گزارشات 98 بذر تابستانی و سبزی وارد می شود. وابستگی خارجی در این زمینه بسیار زیاد است و روزی را تصور کنید که از مشکل بذر به عنوان تهدید و فشار بر کشور استفاده کنند. ما دانه های هیبرید را با قیمت های بالا از خارج وارد می کنیم و محصول را ارزان صادر می کنیم و می فروشیم. ما باید بتوانیم بذرهای ترکیبی را در داخل تولید کنیم ، آنها را با قیمت پایین ضرب کنیم و محصولات را با قیمت مناسب بفروشیم.

حفظ و استفاده از نمونه های پلاسمای جوانه محلی در فرایند تولید بذر ترکیبی

مدیر بانک گیاهان گفت: تولید بذر هیبرید در کشور از جنبه دیگری نیز بسیار حائز اهمیت است. هنگام وارد کردن بذر هیبرید از خارج از کشور ، نمونه های پلاسمای جوانه محلی و بومی که در نقاط مختلف کشور رشد کرده اند به مرور فراموش می شوند و نمونه های وارداتی برای نتایج بهتر جایگزین می شوند.

جهاد دانشگاهی ، رئیس پروژه بذر ترکیبی در مرکز ملی منابع ژنتیکی و بیولوژیکی ایران ، گفت: حدود 5 سال پیش ، جهاد دانشگاهی وارد منطقه استراتژیک تولید بذر هیبرید شد. ماهیت کار جهاد دانشگاهی متفاوت است و وقتی شروع می شود ، باید به نتیجه دلخواه برسد. شعار من این است که جهاد دانشگاهی یا راهی پیدا می کند یا راهی ایجاد می کند و هرگز آماده حرکت در یک جهت نیست. پروژه تولید بذر ترکیبی یکی از پروژه های فناوری جهاد دانشگاهی است. در همین راستا تا کنون یک گلخانه یک هکتاری راه اندازی شده و نیروهای لازم جذب شده اند. برای تولید بذرهای ترکیبی ، ما به متخصصان در زمینه های مختلف از جمله بیوتکنولوژی ، فیزیولوژی ، اصلاح ، کشاورزی ، باغداری و گیاه شناسی نیاز داریم که همگی در حال حاضر در این پروژه مشارکت دارند.

دکتر آریاکیا گفت: “ما از پلاسمای جوانه بومی کشور در فرآیند تولید بذر ترکیبی استفاده می کنیم.” در حال حاضر در حال کار بر روی فناوری تولید دانه های ترکیبی از خیار ، گوجه فرنگی ، فلفل و بذر کاهو هستیم که جوانه زنی آن از شهرهای مختلف کشور جمع آوری شده است. ما حدود 100 دانه سالاد مختلف تولید کرده ایم و می خواهیم آنها را ثبت کنیم. پروژه بذر ترکیبی یک پروژه چهار ساله است که آغاز راه و اولین سال را مشخص می کند.

وی افزود: این موارد اهمیت ورود به عرصه جهاد دانشگاهی در زمینه بذر ترکیبی را نشان می دهد. این سازمان وظیفه خود می داند که وارد مناطقی شود که نه تنها نیازهای کشور را برآورده می کند ، بلکه نیازهای جهاد خود دانشگاه را نیز برآورده می کند ، زیرا ماهیت این سازمان نه تنها علمی نیست بلکه فناوری نیز است و به دنبال توسعه فناوری هایی است که محصولات آن فقط برای جامعه ملموس است..

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا