جامعه و خانواده

این «شیوه» برای صداوسیما ماندنی است؟

آخرین قسمت از برنامه شیوه با عنوان «اسلام سیاسی، اسلام اجتماعی» امشب سه شنبه ۱۴ مهرماه روی آنتن می رود. این برنامه که این روزها از شبکه چهار سیما پخش می شود، مورد توجه بسیاری از اهالی با گرایش های مختلف فکری قرار گرفته است و هر کدام با توجه به دیدگاه خود موضوعات مطرح شده در این برنامه و رویکرد اخیر تلویزیون را تفسیر می کنند.

با این حال گفته می شود آخرین قسمت از میزگردهای مجتمع شیوه پنجشنبه هفتم مهرماه پخش می شود و با این حساب چیزی تا پایان نمانده است. اما مثل همیشه سوالی که در ذهن بینندگان و رسانه‌ها وجود دارد این است که آیا باید مناظره‌های اخیر شبکه چهار را روشی همیشگی و همیشگی صدا و سیما بدانیم یا این «روش» روی آنتن خواهد ماند؟ برای مدتی مانند برخی از برنامه های مربوط به تعطیلات امسال و به پایان می رسد.. و آیا سدوسیما به رویه های معمولی که امسال توسط برخی افراد مورد انتقاد قرار می گیرد برمی گردد؟

به گزارش خبرنگار «ترندونی»، تجربه ثابت کرده رادیو و تلویزیون مناظره های چالش برانگیز و میزگرد را پخش می کند و با موفقیت مخاطبان را جذب می کند. این انجمن ها حتی اگر در قالب اظهارنظرهای منفی در مورد برنامه یا برخورد رسانه ها باشد، بهتر از بی تفاوتی یا ندیدن صرف است.

«شیوه»، یک برنامه تلویزیونی که بیشتر بر مسائل سیاسی و اجتماعی متمرکز است، توانست نظرات متفاوتی را هم روی آنتن و هم از طریق ویدیوهای منتخب منتشر شده در فضای مجازی به دست آورد. این برنامه با دعوت از دانش پژوهان رشته های مختلف، در موضوعات مختلف از فلسفه گرفته تا زنان، سعی دارد مسائل روز را از منظری متفاوت از برنامه های معمول سال بررسی کند، از جمله بحث در مورد «گشت جهت گیری».

اما برخی از مردم که امسال گفته اند به دلیل برخورد برخی مدیران فرهنگی از رسانه ملی فاصله گرفته اند، همچنان شیوه را یکی از راهکارهای موقت سدوسیما برای رفع بحران مخاطب می دانند. اینکه بگوییم صداوسیما با چنین برنامه هایی راهی برای نجات خود پیدا نمی کند.

برخی از منتقدان نیز شیوه را مانند اکثر برنامه های رادیویی به یکنواختی متهم کرده و خواستار گنجاندن طیف های مختلف فکری در موضوعات مطرح شده در پخش زنده شده اند.

و البته برخی از فضای باز ایجاد شده در رسانه ها، حضور اساتید اخراجی دانشگاه در برنامه زنده تلویزیونی و همچنین دعوت از برخی فعالان و چهره های سیاسی که کمتر تریبون رسمی در رسانه ملی داشتند، استقبال کردند. انتقاد از عملکرد دولت ابزاری مفید برای بازگرداندن اعتماد مخاطبان به رسانه ملی خود تلقی می شود و این امر با استقبال مواجه شده است.

انتقاد از حذف برخی از قسمت های این برنامه از آرشیو تلویزیون از دیگر مواردی است که بینندگان به آن توجه می کنند و البته جای تعجب دارد. دلیل چنین اقدامی شاید جلوگیری از بازنشر فیلم های شیعه به صورت انتخابی و مقطعی در فضای مجازی باشد که در هفته های اخیر سوالات و واکنش های زیادی را در بین بینندگان به همراه داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا