عمومی

آقای صداوسیما! بیا و این‌بار یار دوازدهم دختران ایران باش

صداوسیما همیشه خود را دوست دوازدهم فوتبال خوانده است. نامی که بیشتر بدیهی و دراماتیک است تا واقعی و اکشن. مثلاً نمایشی که رئیس فدراسیون فوتبال یک تی شرت شماره 12 را به رئیس سازمان صدا و سیما هدیه کرد!

در سال‌های اخیر اما فعالیت‌های سازمان صدا و سیما در زمینه فوتبال نه تنها از فوتبال ایران حمایت نکرده، بلکه باعث تضعیف هر روزه آن شده است. از بسته شدن برنامه پرمخاطب دهه 90 که به طور آشکار فوتبال ایران را پوشش می دهد تا عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سالانه کشور، صداوسیما ملزم به پرداخت حق پخش به وزارت ورزش و جوانان است اما این وزارتخانه با تخلفات آشکار از این تعهد صرف نظر می کند. انکاری که فوتبال را فقیر می کند. فقری که باشگاه های ما را در آستانه ورشکستگی قرار نمی دهد و زیر آوار بدهی فرو می رود، سقوط استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا از تبعات آن است.

اما داستان بی ادبی رادیویی برای ورزش و فوتبال به این موارد محدود نمی شود. صداوسیما نه تنها به تعهدات مالی خود عمل نمی کند، بلکه علناً نسبت به پخش زنده مسابقات مردان و زنان تبعیض قائل می شود.

چندی پیش برای اولین بار در تاریخ فوتبال بانوان ایران، تیم فوتبال بانوان شهرداری سوریه موفق شد به جام باشگاه های فوتبال بانوان آسیا راه یابد و با سه رقیب دیگر در اردن مسابقه دهد. آنها در آن رقابت ها کار بزرگی انجام دادند و توانستند با دو برد نایب قهرمان این مسابقات شوند. شاید هضم قضیه کمی سخت باشد، اما مسابقه از رادیو پخش نشد و کمتر کسی توانست افتخار زنان ایرانی را در ایران ببیند.

تیم هندبال بانوان ایران پس از مدتی توانست برای اولین بار در تاریخ در مسابقات جهانی حضور یابد. همچنین در آنتن زنده تلویزیون جایی برای این رویداد مهم وجود نداشت.

اکنون آزمون تلویزیونی دیگری در پیش است – جام حذفی فوتبال زنان آسیا. در روزهایی که در هند آغاز می شود، فوتبالیست های ایرانی برای اولین بار وارد زمین می شوند و در مرحله گروهی باید به مصاف تیم های هند، تایوان و چین بروند.

تلویزیون انتخابی این تیم برای جام ملت های آسیا را پخش نکرد، اما قطعا حق طبیعی آن تیم است که هم سهم تیم ملی فوتبال مردان از آنتن تلویزیون ملی ایران و هم حق مردم باشد. تماشای مسابقات تیم تیم ملی خود را در چنین تورنمنت مهمی نه حتی از شبکه سه که از شبکه تخصصی ورزش تماشا کنید. قابل مشاهده و پشتیبانی باشید.

دخترانی که ثابت کرده اند حتی بدون جایی در آنتن مستقیم رسانه ملی، تمام تلاش خود را برای سرافرازی ایران و برافراشتن پرچم سه رنگ آن تا آخرین لحظه انجام می دهند.

254 251

دکمه بازگشت به بالا