عمومیکسب و کار ایرانی برتر

آشنایی با گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

آشنایی با گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ + تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ یک گیربکس الکترو مکانیکی است که توسط یک واحد کنترل به نام EGS مدیریت و کنترل می شود. گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ با کد فنی AL۴ شناخته می شود. این گیربکس در اکثر محصولات اتوماتیک ایران خودرو و سایپا همانند پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو پارس، تندر ۹۰، رنو مگان مونتاژ، رنو ساندرو و ساندرو استپ وی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیربکس، یک گیربکس ۵ دنده‌ای عرضی محسوب می شود که چهار دنده برای حرکت رو به جلو و یک دنده برای حرکت به عقب است.

گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ یک گیربکس الکترو مکانیکی است که توسط یک واحد کنترل به نام EGS مدیریت و کنترل می شود. این گیربکس می تواند الگوی تعویض دنده را مطابق با رانندگی فرد انتخاب کند. این گیربکس ها با اینکه تکنولوژی قدیمی‌ دارند، اما همچنان، از کیفیت خوبی برخوردارند. داشتن سیستم تعویض کلاچ سیاره ای، بهره گیری از دو سیستم دستی و اتومات برای تعویض دنده و محدوده سرعت مناسب برای دنده‌ها از ویژگی مثبت گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ به حساب می‌آیند.

قسمت‌های اصلی گیربکس ۲۰۶ (Al۴)

  • مبدل گشتاور (تورک کنورتور)
  • پمپ روغن
  • مجموعه محور ورودی و بلوک هیدرولیک
  • دیفرانسیل
  • محور خروجی گیربکس

انواع سنسور‌های گیربکس اتوماتیک ۲۰۶

سنسور سرعت ورودی گیربکس (سنسور سرعت توربین)

این سنسور اطلاعات مربوط به سرعت توربین را به EGS اعلام می‌کند. این اطلاعات برای تشخیص میران لغزش توربین و همچنین میزان لغزش ترمز استفاده می‌شود.

سنسور سرعت خودرو

اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ECU موتور اعلام می‌کند و این اطلاعات از طریق CAN به EGS ارسال می‌شود. در پژو ۲۰۶ تیپ ۶ این خودرو، این سنسور وجود ندارد و اطلاعات سرعت از سنسور چرخ‌ها دریافت می‌شود.

سنسور دمای روغن

دمای روغن را به EGS اعلام می‌کند و EGS، این اطلاعات را برای تنظیم فشار روغن و کنترل گیربکس در ۲۰۶ در دما‌های متفاوت و بالا استفاده می‌کند.

سنسور فشار روغن

فشار روغن قبل از کلاچ‌ها و ترمز‌ها را به EGS اعلام می‌کند تا EGS، فشار مدار را توسط شیر برق های تنظیم فشار کنترل کند.

عیب یابی خودرو ۲۰۶ اتوماتیک تیپ ۶

روشن شدن و چشمک زدن دکمه S و * (دکمه اس و Sport Snow)

روشن شدن چراغ‌های S و * با صدای بوق اخطار به معنای وجود ایراد مهمی در گیربکس است. برخی فکر می کنند این ایراد ممکن است از شیر برقی گیربکس باشد، اما لزوما همیشه این طور نیست. در برخی موارد می تواند علت روشن شدن این دو چراغ موارد زیر باشد.

ضعیف یا خراب شدن شیر برقی: در این حالت گیربکس به دنده ۳ رفته و به هیچ عنوان از آن خارج نمی شود. تنها در صورتی می توان آن را جا به جا کرد که خودرو خاموش باشد.

رسیدن شمارنده روغن گیربکس به زمان تعویض: گیربکس اتوماتیک مجهز به شمارنده‌ای است که با توجه به فشار وارده به گیربکس، استهلاک زمان تعویض روغن گیربکس و هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 را تعیین می کند.

کم یا زیاد شدن فشار روغن گیربکس خارج از محدوده مجاز

موارد زیر هم ممکن است سبب روشن شدن چراغ S و * شوند؛ اما احتمال آن‌ها بسیار پایین است:

  • مسدود شدن مجرای گردش روغن گیربکس
  • ضعف در تامین ولتاژ ECU
  • قطع شدن ارتباط کابل سریال ECU با پنل
  • پاک شدن برنامه تعریف پدال گاز
  • چرب شدن و یا کثیف شدن سوکت‌های ارتباطی بین اجزای گیربکس مثل ECU، سلکتور، لیور

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶

تعمیرات گیربکس اتوماتیک 206 یکی از خدمات فوق تخصصی مجموعه تهران گیربکس است که با سابقه کاری بیش از ۱۰ سال مشغول خدمت رسانی به مردم بوده است. ما در مجموعه خود خدمات مختلفی را برای تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک ۲۰۶ انجام می دهیم. تمام سعی دست اندرکاران مجموعه تهران گیربکس این است که خدمات خود را به بهترین شکل و با منصفانه‌ترین هزینه ممکن انجام دهند.

تمامی مهندسان تیم تهران گیربکس، از مهندسان دوره دیده در خارج از کشور هستند و به تمامی گیربکس‌های تسلط کامل دارند. از این رو می توانید با خیالی آسوده تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ خود را به دست مهندسان ما بسپارید. تعمیرات گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ شامل خدماتی همچون:

  • تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶
  • سرویس دوره‌ای گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶
  • تعویض روغن گیربکس پژو ۲۰۶
  • بازدید فنی گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ با یک سال گارانتی
  • عیب یابی و نمایش ایراد گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶
  • مشاوره رایگان ۲۴ ساعته
  • مشاوره صحیح رانندگی با گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ است.

درباره تهران گیربکس

تهران گیربکس فعالیت خود را ازسال ۱۳۸۹ و با تکیه بر تجربه ۱۰ ساله مدیران خود در حوزه تعمیرات انواع گیربکس‌های اتوماتیک چینی، کره‌ای، ژاپنی، آلمانی، امریکایی، فرانسوی، ایتالیایی و … آغاز کرد تا افقی جدید را پیش روی خریداران خودرو‌های وارداتی قرار دهد.

مجموعه‌ای از کارشناسان خبره که شما را یاری خواهند کرد که دیگر نگران اتومبیل‌های خود نباشید. تهران گیربکس با اطلاع رسانی تخصصی و دقیق در زمینه خدمات تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک توانسته است در این مدت به یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در کشور تبدیل شود.

ارائه خدمات مشاوره‌ای برای رسیدن به بهترین خدمات در کنار انجام به موقع و بدون تاخیر تعهدات، سبب شده تا تهران گیربکس در بازار رقابتی خدمات، سهم قابل توجهی از مشتریان را به خود اختصاص دهد. مجموعه ما با تکیه بر مدیران دوره دیده و مجرب خود این اطمینان را به شما می‌دهد که با خیالی آسوده از انتخاب خود لذت ببرید. برای تعمیر گیربکس اتوماتیک پیشنهاد می‌دهیم، تهران گیربکس و تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس را انتخاب کنید.

معرفی جامع گیربکس اتوماتیک پژو 206

پژو 206 یکی از خودرو هایی است که بیشتر اقشار مختلف جامعه به آن علاقه نشان داده، و درخواست ها برای این ماشین مخصوصا پژو 206 با داشتن گیربکس اتوماتیک بسیار زیاد شده است. به همین دلیل ما سعی داریم در این مقاله مطالب بیشتری در مورد نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک پژو 206 و مشکلات آن داشته باشیم. با مسترگیربکس همراه باشید.

گیربکس اتوماتیک وظیفه ی تعویض به موقع دنده ها را در زمان حرکت، از طریق جریان الکتریکی و هدایت مسیر جریان هیدرولیکی روغن را دارد. معمولا در خودرو های پژو 206 تیپ 6 و 207 اتومات ازگیربکس اتوماتیک از نوع تیپ ترونیک استفاده می شود. این گیربکس یعنی AL4 ، پنج دنده ای است. 4 دنده مربوط به جلو و 1 دنده عقب است.

در هر دنده ی گیربکس اتوماتیک پژو 206 حداکثر چه سرعتی می توان رفت؟

دنده یک: حداکثر سرعت تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت

دنده دو: حداکثر سرعت تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

دنده سه: حداکثر سرعت تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

دنده چهار: حداکثر سرعت تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت

عملکرد گیربکس اتوماتیک پژو 206 تیپ6

در این نوع گیربکس تعویض دنده توسط یک واحد الکترونیکی (ECU) انجام می شود. و همچنین کامپیوتر به دلیل کنترل شیرها و رگلاتورهای واحد هیدرولیک، از سنسور های متفاوت پیام هایی دریافت می کند. به طور مثال:

  • سنسور سرعت خودرو که در مقابل دنده P نصب شده است.
  • سنسور دمای روغن
  • پتانسیومتر دریچه گاز ( برای وضعیت شتاب گیری )
  • کنتاکتور چند منظوره که وضعیت اهرم انتخاب دنده را نشان می دهد.
  • سنسور دور موتور
  • کلید ترمز ( زمان استفاده از ترمز ها را به کامپیوتر اطلاع می دهد )
  • سنسور سرعت توربین که در واقع سرعت ورودی به گیربکس را نشان می دهد.

پیام هایی که برای تعویض دنده استفاده می شود، وضعیت دریچه گاز و سرعت خودرو است. در این قسمت کامپیوتر یک شیر الکتریکی را فعال می کند. که فشاری بین ٠ تا ٣ بار ایجاد می نماید. کنترل یک رگلاتور را کنترل می کند. قفل شدن مبدل گشتاور توسط دو شیر در واحد هیدرولیک فرعی کنترل می شود. علاوه بر این در زمان شروع حرکت خودرو ، یک رگلاتور ، فشار را در کلاچ مربوط به دنده یک کنترل می کند. برای تعویض دنده نرم و یکنواخت در حین رانندگی، از یک دمپر استفاده می شود. تا از افزایش تدریجی فشار، اطمینان حاصل شود.

سه وضعیت رانندگی در این نوع گیربکس:

    وضعیت عادی

    وضعیت زمستانی

    وضعیت اسپرت

·         وضعیت عادی:

با روشن شدن خودرو به طور خودکار این وضعیت فعال می شود. در این وضعیت کامپیوتر به حالت های متفاوت تعویض دنده خودکار، اعم از مصرف کم و سرعت های متفاوت، دسترسی داشته و مناسب ترین حالت را با توجه به شرایط خودرو و رانندگی انتخاب می کند.

·         وضعیت زمستانی:

این حالت معمولا باعث کاهش گشتاور می شود و در نتیجه هرزگردی تایرها کاهش پیدا می کند. در زمان های آب و هوایی خاص و زمان هایی که سطح جاده لغزنده است از این نوع حالت استفاده می شود.

·         وضعیت اسپرت:

این وضعیت با توجه به این که مصرف سوخت را بالا می برد. در پر سرعت ترین حالت خودرو است. و در این شرایط از کارکرد موتور به بهترین نحوه استفاده می کند.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو 206 و نوع آن

گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، در مجموع ظرفیت ۶ لیتر روغن گیربکس را دارد، اما همه این روغن قابل تعویض نیست، زیرا همواره بخشی از آن در گیربکس (مبدل گشتاور) باقی می ماند. تعویض روغن گیربکس معمولا به دو روش قابل انجام است:

تخلیه روغن از طریق باز کردن پیچ تخلیه گیربکس:

با باز کردن پیچ های تخلیه( پیچ گیربکس و پیچ گیج) 3 لیتر روغن تخیه می شود. حال 3 لیتر روغن تازه را جایگزین آن روغن کهنه می کنید. در این حالت مقدار روغنی که قابل  تخلیه نیس با روغن گیربکس اتوماتیک تازه مخلوط شده و کیفیت بسیار بهتری پیدا خواهد کرد.

تخلیه روغن با روش ساکشن:

این روش توسط کمپانی ساخت خودرو پیشنهاد نشده است. و تعمیرکاران با فکر خود این روش را امتحان کرده و انجام می دهند. در این روش حدودا 5 لیتر روغن تخلیه می شود. و باز روغن تازه جایگزین روغن کهنه شده و با مقدار کمی که در آن قرار داشت مخلوط می شود. و این روغن نیز دارای کیفیت بالایی است. توجه داشته باشید که در هر دو حالت در شرایط رانندگی عادی، خودرو می تواند 25000 تا 30000 کیلومتر مسافت را طی کند.( رانندگی در جاده های سخت و کوهستانی و ترافیک های سنگین این عدد را تغییر می دهد و زود تر باید اقدام به تعویض روغن کنید.)

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک پژو 206 و دلایل آن

  • هرز گاز خوردن گیربکس در حالت D
  • روشن شدن دکمه اسنو و برف
  • دنده عوض نکردن گیربکس با افزایش سرعت
  • ضربه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده
  • عدم تغییر وضعیت دنده با جابجایی لیور
  • خارج نشدن اهرم دنده از حالت P

هرز گاز خوردن گیربکس پژو 206 در حالت D

زمانی که در فیلتر روغن گیربکس گرفتگی ایجاد شود باعث می شود خودو هرز گاز بخورد. بعد از خاموش و دوباره روشن کردن گیربکس، خودرو تا مقدار کمی حرکت کرده و دوباره گاز هرز می خورد. یکی دیگر از دلایل هرز گاز خوردن گیربکس از بین رفتن باند یا کلاچ گیربکس است. که در اثر استفاده نادرست از خودرو و یا استهلاک آن اتفاق می افتد.

روشن شدن چراغ اسنو و برف

در مقاله ای به عنوان( روشن شدن چراغ S و برف به چه علت است؟) به صورت جامع راجب این موضوع صحبت کردیم. اما در این قسمت توضیح مختصری نیز دوباره در این باره می دهیم. معولا روشن شدن این دو چراغ به معنی ضعیف یا خراب شدن شیر برقی است که در این حالت دنده به حالت 3 رفته و از آن خارج نمی شود تا اینکه خودرو را یک بار خاموش و روشن کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس خودرو نیز چرغ S و برف روشن می شود. با این اختلاف که با خاموش و روشن کردن ماشین این چراغ ها خاموش نمی شوند.( تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک خودروی خود را جدی بگیرید.)

در کنار این امکان ها ممکن است فشار روغن بیشتر از محدوده شده باشد، مجرای گردش روغن گیربکس مسدود شده باشد، سوکت های ارتباطی بین اجزای گیربکس کثیف یا چرب شده باشد و دلایلی دیگر که بهتر است برای رفع این کار حتما خودرو را به یک تعمیر کار مجرب نشان دهید.

دنده عوض نکردن گیربکس اتوماتیک 206 با افزایش سرعت

معمولا زمانی این اتفاق می افتد که روغن گیربکس داغ تر از حد مجاز شده باشد. و گیربکس اتوماتیک پژو 206 و عملکردش به دلیل حساس بودن به دما این گونه واکنش نشان می دهد. یکی از ابتدایی ترین دلایل رانندگی در ترافیک های سنگین و سربالایی ها است. که البته با خاموش شدن موتور و روشن شدن آن، رفع می شود.

اما یکی دیگر از دلایلی که باعث این کار میشود، نقص در سیستم خنک کننده موتور، یا کم شدن سطح مایع خنک کننده در مخزن رادیاتور است. که بسیار مهم بوده و برای سلامت هرچه زود تر گیربکس اتوماتیک خودروی خود باید اقدام به حل مشکل کنید. دقت داشته باشید که ممکن است فیلتر گیربکس نیز کیپ شده باشد. و گردش روغن گیربکس را مختل کرده باشد. که اگر روغن گیربکس خودروی خود را به موقع تعویض کنید. به این حالت دچار نمی شود.

با این حال این موضوع بسیار مهم بوده و بهتر است هرچه زود تر خودروی خود را به کارشناسان نشان داده و آن ها از طریق دیاگ بررسی های دیگر مشکل اصلی را پیدا کنند. تا آسیب های جدی به موتور و روغن گیربکس وارد نشود.

ضربه زدن گیربکس اتوماتیک پژو 206 هنگام تعویض دنده

همانطور که می دانید رانندگی با خودرو های اتومات و دارای گیربکس اتوماتیک به سادگی نبوده و قلق خاص خود را دارد. اگر شما به صورت نامنظم و مقطعی پدال گاز را فشار دهید، اطلاعات به خوبی و درست انتقال داده نشده و باعث ایجاد این مشکل می شود. البته اگر شما به خوبی رانندگی با این خودرو ها آشنا هستید. ممکن است مشکل از نقص فنی باشد.

یکی از دلایل ایجاد این مشکل کم بودن سطح روغن گیربکس اتوماتیک پژو 206 است. دلایل دیگر آن خارج شدن تنظیمات گیربکس  در اثر رانندگی های مکرر در ترافیک در حالت D ، افزایش دمای گیربکس و از بین رفتن خاصیت روغن آن، ضعیف یا خراب شدن شیر برقی یا سلونوئید و فرار روغن از کلاچ ها که در حرارت بالا اتفاق می افتد باشد.

عدم تغییر وضعیت دنده با جابجایی لیور

در این حالت راننده اهرم دنده را در وضعیت D یا درایو قرار می دهد. اما نمایشگر دنده و گیربکس فرمان را اجرا نمی کنند. معمولا زمان هایی که سلکتور یا سوئیچ چند منظوره گیربکس اتوماتیک پژو 206 خراب شده باشد این اتفاق رخ می دهد. زمان های موتورشویی کارواش، هواگیری سیستم خنک کننده و … حواستان را بسیار جمع کنید، زیرا معمولا سلکتور با تماس با آب راحت تر خراب می شود. همچنین ممکن است یک یا چند پین از سوکت سلکتور در اثر کثیفی قطع شده باشند. این امکان هم وجود دارد که سلکتور از تنظیم خارج شده و نیاز به تنظیمات داشته باشد.

خارج نشدن اهرم دنده از حالت P یا پارک

اگر سوئیچ خودرو باز باشد و حالت دنده روی پارک باشد. در این حالت با دو بار فشار دادن ترمز می توان از حالت پارک اهرم دنده را تغییر داد. و این مورد طبیعی و برا ایمنی بیشتر خودرو ایجاد شده است. اما گاهی پیش می آید که شما خودرو را برای مدتی پارک کرده و حال می خواهید از خودرو استفاده کنید. و متوجه می شوید که اهرم دنده در حالت P گیرکرده است و قابلیت تغییر آن وجود ندارد.

گاهی اوقات می توانید با چند بار ترمز کردن آن را آزاد کنید. این قفل از طریق یک رله انجام وظیفه می کند و در صورت خراب شدن آن، دسته دنده در وضعیت P قفل می شود. اگر نتوانستید با این راه حل اهرم دنده را آزاد کنید این مقاله را مطالعه کنید( آزاد کردن اهرم دنده گیربکس اتوماتیک از حالت P)

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶

هزینه ی تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو 206 به مشکل به وجود آمده و تعداد قطعات آسیب دیده در گیربکس تعیین می شود. شما با، توجه کردن به سرویس های دوره ای و پوشت گوش ننداختن آن می توانید به راحتی عمر گیربکس اتوماتیک پژو 206 خود را افزایش داده و آن را از خطرات احتمالی و خرابی های سنگین دور کنید. همچنین می توانید از خدمات مستر گیربکس با خیالی آسوده استفاده کرده. و تعمیرات گیربکس اتوماتیک خود را به ما بسپارید.

دکمه بازگشت به بالا