اقتصادیسلامت و دانشعمومیکسب و کار ایرانی برتر

آیا گانودرما برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید است؟

آشنایی با قارچ گانودرما

انواع محصولات گانودرما دکتر بیز که با نام ری شی (Reishi) و لینگزهی (Lingzhi) نیز شناخته می شود در مناطق گرم و مرطوب آسیا رشد می کند. برخی آن را با نام «جان افزا» می شناسند که در اصل ترجمه نام چینی آن است.

لی شیزن یک گیاه شناس تاثیرات ضد پیری و افزایش طول عمر توسط قارچ گانودرما را بیان کرده و به همین سبب است که با نام «جان افزا» شناخته می شود. بیش از ۲۵۰ گونه از آن در دنیا و ۷ گونه ی قارچ گانودرما در این ایران یافت شده است.

ظاهر قارچ گانودرما و ترکیبات آن

ظاهر قارچ گانودرما براق و صیقلی است قهوه سوپریم دکتر بیز از یک سو در چوب یا تنه درخت ریشه دوانده و از سوی دیگر چون بادبزنی باز شده است. قسمت هاگدان آن شبیه به کلیه انسان است و وابسته به سنش می تواند رنگ سفید یا قهوه ای داشته باشد. قارچ های گانودرما به صورت طاقچه ای بر بدنه درخت روش می کنند. بیشتر به رنگ قرمز یافت می شود و برعکس تصور اکثر افراد که قارچ های قرمز سمی هستند، این مورد سمی نیست.

منتها، مصرف هر دارو چه شیمیایی و چه گیاهی باید به اندازه باشد تا لطمه ای به فرد وارد نکند.

مواد مغذی زیادی در قارچ گانودرما موجود است از جمله:

  • آنتی اکسیدان
  • فسفر
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • ویتامین های A,C,E,D
  • همه ویتامین های گروه B
  • پروتئین
  • آدنوزین
  • پلی ساکارید
  • آلکالوئیدها

بیماری عروق کرونر چیست

قهوه فوری گانودرما بیماری عروق کرونر قلبی یکی از شایع ترین انواع بیماری های قلبی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که شریان های خون رسان به عضله قلب سخت و تنگ شده اند. این حالت به دلیل مصرف بالای کلسترول ایجاد میشود و پلاک ها دیوارهای شریان ها را می پوشانند که به این حالت آترواسکلروز می گویند.

با وقوع این مسئله خون کمتری در این مسیرها جریان پیدا می کند و قلب اکسیژن کافی را دریافت نخواهد کرد. از علائم اولیه آن آنژین و تنگی نفس است و پس از مدتی منجر به حمله های قلبی خواهد شد.

ممکن است چندین سال طول بکشد تا بیماری عروق کرونر شکل بگیرد و شما متوجه آن نشوید. یک رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش کردن می تواند به کم کردن این حالت کمک کند. یکی از مواردی که می توانید در رژیم خود استفاده کنید قارچ گانودرما است که در این خصوص با نام Ganoderma Lucidum شناخته میشود. این قارچ (G lucidum) به صورت پودر درآمده و به شکل یک جوشانده (مانند چای یا قهوه) مصرف می شود.

به تازگی در بازارهای غربی نوع قرص و کپسولی آن نیز ساخته شده است، چرا که کشورهای غربی متعقدند که قارچ گانودرما باعث بهبود سلامت قلب و عروق کرونر می شوند.

در آزمایشاتی که بر روی خرگوش ها و موش ها صورت گرفته بود، مشاهده شد که جی لوسیدوم از سمت چپ ورید فشاری را به شریان خون وارد می کند و نتیجه نهایی این آزمایش که در مجله ی بولتن ایالات متحده آمریکا منتشر شد، نشان داد که این عنصر باعث کاهش فشار خون می شود.

در سال ۱۹۸۶ نیز آزمایش دیگری صورت گرفت که نشان می داد با استفاده از عصاره الکل متیل می توان آن را به عنوان آنزیم و مهار جی لوسیدوم استفاده کرد. آزمایشات بر روی قارچ گانودرما هم چنان ادامه یافت. در سال ۱۹۸۸ نیز آزمایش دیگری از تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری عروق کرونر و فشار خون صورت گرفت. در این آزمایش جلی لوسیدوم را از یک میوه بدست آوردند و مطالعات ۴ هفته ای آنها نشان داد که فشار خون به میزان قابل توجهی پایین آمده امّا تحت کنترل است.

بیماری عروق کرونر نوعی خطرناک از بیماری های قلبی است که اگر پیشگیری نشود می تواند به مرگ بی انجامد. در کنار آن فشار خون بالا و دیگر بیماری های قلبی باعث از کار افتادگی فرد شوند.

با وجود آنکه داروهای برای فشار خون در بازار موجود است. امّا پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. علاوه بر آن، قارچ گانودرما یک ماده طبیعی است و تاثیرات آن نسبت به داروهای شیمیایی کم ضرر تر است.

قارچ گانودرما یا G lucidum مانع از تجمع پلاکت ها می شود. پلاکت های که باعث می شوند تا شریان های خون رسان به قلب دچار گرفتگی شود. یکی از استفاده های قارچ گانودرما در گذشته نه چندان دور کشور چین، درمان بیماری های قلبی و عروقی است.

میزان کلسترول موجود در خون هر شخصی به راحتی با استفاده از مصرف قارچ گانودرما کنترل خواهد شد. در کتاب «نسخه ای برای بهبود تغذیه» اثر فیلیس بالچ می خوانیم که قارچ گانودرما در چه مواردی استفاده می شود. او می گوید این قارچ به بهبود جریان خون کمک می کند، سطح کلسترول بالای خون را کاهش می دهد، فشار خون را متعادل می کند و با این کارها مانع از وقوع بیماری های قلبی می شود. قارچ گانودرما غلظت خون را حفظ کرده و مانع از ایجاد لخته های خونی می شود.

مطالعات مختلفی در این زمینه در مورد G lucidum صورت گرفته است. برخی از آنها تاثیرات مثبت آن را ثبت کرده اند و در برخی دیگر مواردی قطعی به دست نیامده است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۵ تحقیقاتی صورت گرفت و تنها تعداد کمی از افراد نتیجه ی مثبتی را گزارش دادند.

میزان مصرف قارچ گانودرما و موارد منع مصرف

در برخی دیگر نیز استفاده از قارچ گانودرما عوارض جانبی به همراه داشته است از جمله حالت تهوع، اسهال یا یبوست. این تحقیق در انتها اضافه کرده است که به آزمایشات بالینی بیشتری در این زمینه نیاز است و باید تحقیقات ادامه یابد.

پس اگر قصد دارید از قارچ گانودرما برای کاهش کلسترول استفاده کنید، به یاد داشته باشید همواره میزان درست آن را مصرف کرده و آن را همراه با دیگر قرص های خود استفاده نکنید. اگر پزشک شما داروی را برای شما تعیین کرده است، از او درباره استفاده همزمان با قارچ گانودرما را بپرسید.

مصرف قارچ گانودرما نباید بیش از ۳ تا ۶ ماه باشد. در صورت وقوع هر گونه علائم آلرژی زا، ادامه مصرف آن را متوقف کنید. قصد ما از این مقاله کمک به شما و افزایش آگاهی است تا زندگی سالم تر داشته باشید

دکمه بازگشت به بالا