اقتصادی

از کُرک فروشی کنار خیابان تا شالی که گردن ملکه انگلیس نشست

ترندونی / خراسان جنوبی گرم و نرم ، سبک و ظریف ، اما بسیار گران قیمت. از خاورمیانه تا اروپا بسیار محبوب است ، به همان اندازه که روسری Queen Queen یا مانتو گران قیمت کشمیر از طرف اروپایی ها پوشیده می شود ، اما آنچه که همه تولید کنندگان مواد اولیه آن یعنی خز بز معروف خراسان جنوبی دریافت می کنند ، فقط 100 میلیون تومان در سال است. .

فقط چند مرکز تولید کرک در جهان وجود دارد ، از جمله چین ، مغولستان و ایران. بیشتر پوسته تولید شده در خراسان جنوبی از طریق افغانستان به چین صادر می شود و قسمت کوچکی نیز برای تصفیه در کارخانه مرتب سازی به استانهای سمنان ، کرمان و خراسان رضوی ارسال می شود و به انگلیس ، آلمان ، ایتالیا رفته و به هندوستان می رود.

ایران از درآمد مالی 1.5 میلیارد دلاری حاصل از تولید پوشاک گران قیمت و کرکی هیچ درآمدی ندارد

تولید گران پایین کرک سالانه یک و نیم میلیارد دلار سودآور است ، در حالی که ایران از این سود مالی سود نمی برد زیرا کرک تولید شده توسط کشاورزان خراسان جنوبی به کشورهای دیگر صادر می شود ، جایی که لباس های کرکی گران قیمت تولید می شود و با قیمت های بیش از حد فروخته می شود. در سراسر جهان فروخته می شود

به گزارش ترندونی ، خراسان جنوبی یکی از مراکز مهم تولید کرک در ایران و جهان است و آنها به همراه کرمان سالانه 1500 تن کرک تولید می کنند. طرفداران کرک معروف ایرانی کرکی را حدود 50 دلار خریداری می کنند ، در حالی که قیمت جهانی کرک بین 120 تا 130 دلار است و قیمت لباس هایی که تولید می کند ، بالا می رود و متاسفانه لباس ها ساخته می شوند. از کلیسا ، کشورهای اروپایی آن را با قیمت های گزاف به ایرانیان می فروشند.

در آن سوی دنیا کیلوگرم بر کیلوگرم ارزش دارند و در این طرف ، کشاورزان گله های خود را به کنار خیابان یا نزدیک شهرها می آورند و هر کیلوگرم 70 تا 75000 حجم می فروشند. آنها همچنین جمع آوری شده را به پایین به افغانستان و سپس به اروپا صادر می کنند.

آنها ایران را به صورت رایگان در هم می شکنند

یکی از کشاورزان با استدلال اینکه این کالا ارزش خاصی ندارد ، از این که همه کار خود را از دست داده شکایت کرد و به ترندونی توضیح داد که به دلیل نداشتن خریدار ، احشام خود را به دلالان و واسطه ها فروخته است.

یک کشاورز فعال در سربیس ، 65 کیلومتری بیرجند ، به عنوان منبع تولید پایین در خراسان جنوبی ، می گوید بازار پایین در دست بازرگانان است و آنها سهم بازار صنعتی پردرآمد ندارند.

به طور خلاصه ، ایران به طور رایگان تقسیم می شود ، زیرا پردازش ترک در ایران بسیار ضعیف است ، اما ایران 6 درصد از بازار جهانی ترک را در اختیار دارد.

داستان از این قرار است که دانش لازم در زمینه ریسندگی وجود دارد ، اما با این وجود ، فروش مواد اولیه اصلی ترین پایه فروش این ترک گران قیمت است و زنجیره تولید این محصول ارزشمند تنها با کمی پردازش دقیق محصولات ترک ساخته شده از آن ، نیاز به تکمیل دارد. باید به دیوارها ارسال شود

لباس های ساخته شده از خز بسیار زیبا ، گرم و ظریف است

مریم جوادی بایگی ، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در گفت وگو با ترندونی ، با بیان اینکه درآمد سالانه فروش پایین 10 میلیارد ریال و درآمد فروش مو سالانه 90 میلیون ریال است اظهار داشت: متاسفانه در این منطقه توسط دلالان برای خرید و صادرات انجام می شود. قیمت پایین.

وی با بیان اینکه الیاف مو از فولیکول های اولیه و الیاف کرکی از قسمت های ثانویه تشکیل شده است ، افزود: لباس های خز بسیار زیبا ، گرم و لطیف هستند ، بنابراین در کشورهای خارجی مشتریان زیادی دارند. کراک همچنین خاصیت جذب رطوبت را دارد ، به راحتی مشتعل نمی شود و به همین دلیل در صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته جوادی بایگی ، دارایی های ترک باعث افزایش ارزش خود در جهان شده است زیرا ترک های ترک خورده و تمیز شده در دنیا با قیمت بسیار بالایی خریداری و فروخته می شوند. نسبت کرک زیاد ، ظرافت الیاف نازک تر ، تمیزی ، رنگ کرک و طول کرک از جمله عواملی هستند که روی مقدار کرک تأثیر می گذارند.

خز سفید بالاترین قیمت را دارد

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در مورد ویژگی های مختلف داون صحبت کرد و ادامه داد: سفید پایین بالاترین قیمت است و پس از آن قهوه ای ، خاکستری ، گوزن و سیاه قرار دارد. هرچه “پروانه” کمتر به گرد و غبار ، عرق ، خار و بقایای آلوده آلوده شود ، قیمت آن بالاتر است.

92 هزار و 558 بز و بز جمعیت دام این شهرستان را تشکیل می دهد. این شهر سالانه 10 تن کرک تولید می کند که به طور متوسط ​​0.12 کیلوگرم کرک ایجاد می کند. تولید مو در این شهر 15 تن در سال است که به طور متوسط ​​0.16 کیلوگرم مو ایجاد می کند.

جوادی بایگی از مراکز و ایستگاه های پرورشی به عنوان هسته های برجسته ژنتیکی که بانک ژن ایجاد می کنند و نژادهای حیوانات را حفظ می کند ، یاد کرد و خاطرنشان کرد: مرکز تولید بزهای کرکی در خراسان جنوبی 18 کیلومتری سربیشه ، کنار جاده سربیشه – نهبندان است. دارد. ایستگاه فنی ، علمی و تولید مثل در سال 1978 رسما کار خود را آغاز کرد. بزهای کرکی که از گله های منطقه خریداری شده اند.

جوادی بایگی ادامه داد: مقاومت زیاد این نژاد در برابر شرایط سخت ، ظرفیت تولید آن در شرایط خشکسالی و قدرت راه رفتن از ویژگی های این نژاد است اما شهرت این نژاد به دلیل تولید خز است ، همانطور که در نژادهای خالص بیش از 80٪ از بدن آنها خز است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های این بزها تولید و جفت گیری شیر است ، افزود: این مرکز کلیه فعالیت های مدیریتی و تولید مثل از جمله مشخصات وزن ، همگام سازی فحلی و جفت گیری کنترل شده ، واکسیناسیون و انجام آنها را انجام می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به ویژگی های بزهای کرکی گفت: گروه بز علاوه بر شیر و گوشت ، محصول دیگری به نام کرک نیز تولید می کند.

جوادی بایگی ادامه داد: بزهای کرکی برای تولید مثل در آب و هوای خشک و مرطوب مناسب هستند ، بنابراین مناطق گرمسیری ، حاشیه و مناطق خشک کویر و حتی مناطق خشک و سرد برای بزهای کرکی مناسب است ، اما بزهای کرکی هرگز در جاهای مرطوب قابل پرورش نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه بزهای دارای خز مضاعف باعث تولید خز و مو می شوند ، تصریح کرد: بز خز خراسان جنوبی دارای دو خز است و خز و مو تولید می کند. بزهای بومی کراسان جنوبی بیش از 50٪ بز کرکی هستند و حتی در بعضی از نمونه ها 80-90٪ بدن آنها کرکی است.

وی خاطرنشان کرد: فصل جفت گیری این گونه بزها سپتامبر و اکتبر و زایمان در فوریه و مارس است. رشته های اولیه و مویی توسط فولیکول های ثانویه تشکیل می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: نسبت زیاد مو به مو ، نازک بودن ریسمان ، طول پایین و رنگ پایین از موثرترین عوامل در ایجاد ارزش پایین است.

وی افزود: ترویج و حفظ منابع ژنتیکی بز کرکی در منطقه – رشد کمی و کیفی تولید و تأمین مواد اولیه کرکی به صنایع و کارخانه ها و اطمینان از توسعه پایدار بزهای کرکی در منطقه از اهداف اصلی ایجاد مراکز تولید کرکی در استان است. همچنین اهداف این مرکز کاهش قطر الیاف کرک به کمتر از 17 میکرون ، کاهش درصد مو در کرک و افزایش طول الیاف به 30 میلی متر ، افزایش یکنواختی رنگ و گسترش ژن های مورد نظر و کاهش هم نژادی است.

وی با بیان اینکه منطقه خراسان جنوبی منطقه ای کوهستانی و کویری است که توسط مراتع کاملاً چرا شده است ، افزود: در مناطق مرزی وزش بادهای موسمی و طوفان های شن همچنین بر فعالیت های کشاورزی و دامی مردم سخت کوش منطقه تأثیر می گذارد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: خشکسالی که طی چند سال اخیر در منطقه شدت بیشتری داشته است ، منجر به از دست دادن یا کشته شدن تعداد زیادی از جمعیت روستایی و عشایر و کاهش شدید تعداد دام ها شده است. عدم تناسب جمعیت روستایی به شهرها و کاهش جمعیت فعال ساکن در حومه شهر ، کار خدماتی چندان پر رونق نیست.

جوادی بایگی اظهار داشت: یکی از فرصت های ارزشمند منطقه وجود بزهای کرکی خراسان جنوبی است که از نظر آگاهی جمعیت روستایی و عشایر از حیوانات و ویژگی های خاص این فعالیت تولیدی فرصتی برای ایجاد فرصت های شغلی در مناطق روستایی فراهم می کند. جمعیت حیوانات در این شهر 160،000 نفر است که شامل رئیس حیوانات سبک شامل 63،627 گوسفند و بره و 96374 بز و بز می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: تولید این شهرستان 12 تن مو و 15 تن مو در سال است و میزان تولید ایستگاه بز کرکی در سال گذشته 126 کیلوگرم بوده است.

از این داستان پرماجرا چنین برمی آید که سودآوری برداشت خز باید به جیب کشاورز منتقل شود و این س arال مطرح می شود که چرا چوپانان باید تحت الشعاع خستگی مداوم در کویر و برای اروپایی ها از آن قرار بگیرند؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا