اقتصادی

درج قیمت تولید کننده مانع از گران‌فروشی است/ لزوم تمرکز بر نظارت‌ها قبل از عرضه کالا

ترندونی/ خراسان رضوی وزیر دادگستری گفت: درج قیمت تولیدکننده اجازه گران فروشی را نمی دهد. اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را جدی بگیرد، بسیاری از کالاها به قیمت واقعی نزدیک می شوند.

امین حسین رحیمی امشب در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک خراسان رضوی که عصر امروز در استان برگزار شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم از زمان تشکیل استان دغدغه داشت. معیشت مردم

وی افزود: از زمان اجرای قانون انتزاع (برعهده گرفتن وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق به وزارت جهاد کشاورزی) با توجه به اینکه برخی قوانین مربوط به سازمان جهاد کشاورزی برخی از قوانین مرتبط هستند. ما به این نتیجه رسیده ایم که برای اجرای قوانین مختلف در این زمینه باید هم افزایی بین بخشی وجود داشته باشد.

وزیر دادگستری گفت: از سوی دیگر برای نظارت و مبارزه با متخلفان بازار اقدامات ویژه ای لازم بود. کمیته اقدام مشترک نیز در این زمینه تشکیل شده است. این کمیته متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، دادگستری، وزارت بهداشت، اتاق اصناف و وزارت اصناف است. در سایر استان ها و شهرستان ها نیز این کمیته با گزارش وزیر کشور راه اندازی شد. کمیته نیاز به رویه ای دارد که پیش نویس آن تهیه شده و در آینده نزدیک توسط وزیر کشور تکمیل خواهد شد.

رحیمی درباره نظارت این کمیته گفت: نتیجه اقدامات کمیته رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم است. در ستاد تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک مرکزی مقرر شد اتاق اصناف وظیفه نظارت بر خرده فروشان و واحدهای صنفی را برعهده داشته باشد و سازمان جهاد کشاورزی، بسیج اصناف و صنعت، معدن و تجارت اعمال شود. قبل از مرحله خرده فروشی لازم به ذکر است که گاهاً زمانی که قیمت روی کالا درج شده است اصل فروش زیاد اعمال می شود. در صورتی که این قیمت منطبق بر معیارهای قیمت گذاری نباشد و بر اساس قیمت و انصاف در خرده فروشی، قیمت اولیه با ذکر قیمت مصرف کننده به کالا اضافه می شود.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه خرده فروشان باید قیمت مصرف کننده را نیز لحاظ کنند و سود این کالا در واحدهای عرضه کننده بیش از 30 درصد نخواهد بود، گفت: این قیمت شامل مالیات بر ارزش افزوده می شود. در حال حاضر قیمت کالاهایی که قیمت کارخانه برای آنها ثبت شده است کاهش یافته است.

رحیمی تاکید کرد: مراقبت باید بر پیش عرضه باشد و اتاق اصناف رسیدگی به واحدهای صنفی را انجام دهد. موضوع گنجاندن قیمت مصرف کننده و تولیدکننده بسیار مهم است. معرفی قیمت تولید کننده اجازه فروش گران را نمی دهد. اگر وزارت صمت این موضوع را جدی بگیرد، بسیاری از کالاها به قیمت واقعی نزدیک می شوند. البته نمی خواهیم به تولیدکننده فشار بیاوریم اما در صورت اجرای این قانون بسیاری از کالاها زیر قیمت فعلی بازار قیمت گذاری می شوند.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما باید این باشد که از تحویل و تخلفات جلوگیری کنیم. ما باید سعی کنیم فروش مجدد نداشته باشیم. زندان باید کسانی را که به دنبال سود بردن از جنگ اقتصادی هستند جدی بگیرد و مجازات ها باید بازدارنده باشد.

وزیر دادگستری گفت: بر اساس ماده 28 قانون مجازات اسلامی، وزیر دادگستری هر سه سال یکبار اختیار تعدیل و به روز رسانی جریمه های صنفی را متناسب با شاخص تورم و در حد مجاز صادر کرده است. “. دولت این موضوع را تایید کرد اما برای تصمیم گیری به شورای اجرایی سما ارسال شد.

کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها بیشتر بازدارنده خواهد بود

سید مرتضی مدنی مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دستورالعمل تشکیل کمیته اقدام مشترک از سوی وزیر کشور به استان تحویل شد و خراسان رضوی اولین استانی است که برگزاری اولین کمیته در مشهد.

وی افزود: دستورالعمل اجرایی این کمیته پس از تشکیل جلسه به تمامی شهرستان های استان ابلاغ می شود. تا امروز 6 نشست استانی و 2 نشست کشوری در استان در این خصوص برگزار شده است.

مدنی تاکید کرد: خراسان رضوی در این زمینه موثر بوده است. بنابراین ما در این 6 جلسه 15 مصوبه اتخاذ کردیم. یکی از بهترین اقدامات این کمیته هم افزایی دستگاه های استانی در زمینه تنظیم بازار و بحث بیشتر در زمینه نظارت و بازرسی بود. یکی دیگر از اقدامات خوب در اجرای مصوبات این جلسات در استان، گسترش نظارت و راستی آزمایی سطح عرضه به مرحله قبل – توزیع کنندگان، بانکداران و تولیدکنندگان است.

مدیرکل کانون های اصلاح و تربیت خراسان رضوی گفت: پرونده های متعددی در حوزه نظارت و بازرسی تشکیل شده است. ردیابی و بررسی فایل ها به سمت کیفیت حرکت کرده است. در حال حاضر تاکید داریم که رسیدگی به پرونده ها در کالاهای اصلی تسریع می شود و میانگین رسیدگی و اجرای پرونده ها بسیار کمتر از قبل است. لازم به ذکر است که هر چه زمان پردازش کوتاهتر باشد، بازدارندگی بیشتر است.

مدنی بیان کرد: پیشنهاداتی برای کارآمدی بهتر کمیته اقدام مشترک استان وجود دارد. اولین پیشنهاد تسریع در ارائه مراحل کمیته است. موضوع دیگر افزایش اعتبارات و تخصیص تجهیزات به نیروهای بسیجی است. افزایش اختیارات کمیته تنظیم مقررات و بازرسی بازار مشترک نیز می تواند اثربخشی آن را افزایش دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا