عمومی

وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور در رادیو ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ با تلاش دولت سیزدهم بیش از ۴۲ هزار تن کاغذ در کشور تولید شد افزود : پیش بینی می شود امسال این مقدار به  ۸۰ هزار تن برسد .
وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ است

سوال : آقای صفری در صحبتی که با کارشناسان این حوزه داشتیم به دو نتیجه رسیدیم یکی این که شاید بهتر باشد که اساسا ما واردات کاغذ به صورت یارانه ای نداشته باشیم و اقتصاد نشر را براساس عرضه و تقاضا تحویل بخش خصوصی دهیم ، مقوله دومی هم وجود دارد و آن این که وقتی ما کاغذ یارانه ای داریم به نظر می رسد براساس آمار و ارقام ، قسمت قابل توجهی از این کاغذ یارانه ای در اختیار سازمان های دولتی و حاکمیتی قرار می گیرد و آن ها چاپخانه دارند و وقتی از کاغذ ارزان تر استفاده می کنند دلشان برای این کاغذ نمی سوزد و این کاغذ در راه نشر کتاب و انتشار کتاب و مطالعات به کار گرفته نمی شود و بعضا می بینیم که از این کاغذ استفاده های دیگری هم می شود . سوال بنده اختصاصا این است که آیا بهتر نیست که ما سیاستی را اعمال کنیم که دستگاه های اجرایی چاپخانه هایشان را ببندند و برای انتشار بروشورها و کاغذهای اداری خودشان از بخش خصوصی استفاده کنند که بخش خصوصی هم تواناتر شود ؟ نظر شما در این خصوص چیست ؟

صفری : موضوع کاغذ همواره موضوع پر چالش در عین حال پراهمیتی است و در بازدیدی که حضرت آقا در نمایشگاه داشتند این موضوع را تاکید کردند و این نکته را به همه متذکر شدند که موضوع کاغذ ، موضوعی است جدی و مرغوب بودن آن ، الان مدتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع کاغذ تا جایی که امکان داشته ورود کرده و غیر از این ، خود وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار پای کار این موضوع ایستادند که موضوع خودکفایی کاغذ را داشته باشیم . الان خانه کتاب و ادبیات ایران بخش عمده ای از کاغذی که امکانش است و به مجموعه می رسد، توزیع این را آغاز کرده و من این را قائل نیستم که فقط ادارات دولتی یا این بخش ها می گیرند، خیر قطعا به ناشران توزیع می شود این ها لیست دارد و مشخصه دارد که این کاغذها به دست ناشران برسد . این که دولت یا مجموعه دولتی کنار بکشد و در حقیقت این را واگذار کند در حوزه اجرایش و یارانه را بردارد قطعا شما می دانید که قیمت ها اگر که من خودم برداشتم این است که اگر دخالت دولت حذف شود در این موضوع ، ناشران عزیز با مشکلات زیادی روبرو می شوند و عملا کنترل و ثبات قیمتی حاصل نمی شود اگرچه الان هم ما افزایش قیمت را داریم و این نوسانات را به خاطر موضوعات داریم اما باید عرض کنم که اگر این رها شود یعنی بخواهد بیاید در حوزه خصوصی کاملا اجرا شود زمان بر است و نیاز به زمان دارد که این اتفاق بیفتد . این که شما فرمودید به طور کلی که کاملا مراکز دولتی کارشان تعطیل شود خوب آن ها هم خودشان یک سری از متقاضیان این موضوع هستند یعنی این فشارش مجدد به بازار می آید و این اتفاق می افتد من این را بدون مسئولیتم عرض میکنم ، بعنوان کارشناس این که شما بفرمائید که این کار را بکنند خود این ها متقاضی هستند و حالا شاید از آن قدرت مالی که دارند باز هم این اتفاق بیفتد . باید یک ساز و کار اجرایی مناسب برایش دیده شود در وزارت ارشاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتب جلسات، هماهنگی ها پیگیری می شود با خود اصحاب نشر وارد مذاکره می شویم از خودشان راهکار می خواهیم .سوال: الان شما به طور مشخص با این پیشنهاد موافق هستید که غیر از موارد ضروری، دستگاه های اجرایی حاکمیتی و دولتی چاپخانه هایشان را تعطیل کنند، این بازار نشر را در بخش خصوصی قوت می بخشد و اگر که ما اعتقاد داریم به خصوصی سازی این یکی از نشانه ها و راه ها است دیگر .

صفری : یعنی کار نشر انجام ندهند ؟

سوال: بله

صفری : بالاخره آن دستگاه مربوطه ، یک سری وظایفی دارد که نشر هم یکی از آن کارهایش است ، البته که فرمایش شما درست است در خیلی جاها ما می توانیم این کار را بکنیم الان خود مجموعه خانه کتاب این کار را انجام می دهد و جاهای دیگر هم دارند نشرشان را تعطیل می کنند و این کاملا درست است و جای بحثی در آن نیست که کار نشر را به ناشران بسپاریم .

دکمه بازگشت به بالا