جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی برتر

برای طلاق غیابی چه مدارکی لازم است؟

طلاق غیابی چیست؟

طبق قانون مدنی کشور، در صورتی که خوانده یا وکیل وی در هیچ کدام از جلسات دادگاه حضور پیدا نکند و دفاعیه ای به دادگاه ارائه ندهد یا اخطاریه دادگاه برای وی ابلاغ واقعی نشده باشد، دادگاه خانواده، حکم طلاق غیابی برای خواهان صادر می‌‌کند. بنابراین در طلاق غیابی عدم حضور یکی از زوجین در دادگاه خانواده، عدم ارائه لایحه به دادگاه و همچنین اخطاریه دادگاه به او ابلاغ واقعی نشده باشد، حکم طلاق صادره توسط دادگاه خانواده بر علیه او، حکم طلاق غیابی است.

طلاق غیابی از طرف آقا به چه صورت است؟

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، زوج با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون حق مراجعه به دادگاه خانواده و تقاضای طلاق همسر خود را دارد. همچنین حق طلاق در ایران بر طبق قوانین اسلامی و قانون حمایت از خانواده با زوج است. درخواست طلاق از طرف مرد منوط به پرداخت حق و حقوق زوجه نظیر مهریه، اجرت المثل، نفقه ایام عده، عسر و حرج و غیره است. بنابراین در طلاق غیابی از طرف مرد، حقوق زن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهریه در طلاق غیابی

همواره در طول تاریخ مهریه یکی از مشکلات اساسی زوجین در زمان جدایی بوده است. قوانین زیادی برای مهریه وجود دارد که هر یک از این آن ها برای شرایط خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. در این قسمت مقاله قصد داریم به قوانینی که برای مهریه در هنگام متارکه غیابی وجود دارد اشاره کرده و آن را بررسی نماییم.

دادگاه زمانی حکم طلاق غیابی را برای زن صادر می کند که همسرش برای مدت طولانی مفقود شده و هیچ گونه خبری از آن نباشد. در این صورت زن اگر بخواهد مهریه و دیگر حقوق مالی خود را دریافت کند باید استطاعت مالی شوهر را اثبات کرده و با معرفی اموال شوهر به دادگاه ، مهریه و دیگر حقوق مادی خود را دریافت کند.

البته باید بدانید اگر درخواست متارکه غیابی از طرف مرد باشد دادگاه تمام حق و حقوق زن مانند مهریه را برای زوجه در نظر می گیرد و زوج نیز موظف به قبول کردن است. بنابراین می توان گفت پس از طلاق غیابی زوجه می تواند هر زمان که بخواهد نسبت به دریافت مهریه و دیگر حق و حقوق خود مانند مهریه و نفقه و … اقدام نماید.

حضانت فرزند در طلاق غیابی

حضانت فرزندان در هر نوع طلاقی یکسان بوده و زوجین به هر روشی که از هم جدا شوند باید از یک قانون برای حضانت فرزند پیروی کنند. طبق قانون 1169 قانون اساسی زمانی که زوجین از هم جدا میشوند حق حضانت فرزند یا فرزندان تا سن 7 سالگی با مادر بوده و بعد از آن تا سن بلوغ، به پدر واگذار می شود.

طبق قوانین شرعی سن بلوغ برای دختران 9 سالگی و برای پسران 15 سالگی تعریف شده است. پس از سن بلوغ ، فرزندان، خود می توانند انتخاب کنند که پیش کدام یک از والدین خود بمانند.

طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول می کشد

حکم طلاق غیابی برای زن زمانی صادر می شود که: زوج در دادگاه حاضر نشده و همچنین ابلاغیه های دادگاه را برای مدتی دریافت نکند. با توجه به این موضوع که حق طلاق با مرد است اگر زنی بخواد متارکه غیابی کند، باید مسیری طولانی و دشوار را طی کرده و در دادگاه های مختلفی که برگزار می شود حضور بیابد. پس از طی شدن این پروسه ی زمان بر و دشوار، دادگاه سرانجام رای به متارکه غیابی می دهد.

از زمان برگزاری دادگاه تا صادر شدن رای متارکه غیابی برای زن چیزی حدود 2 ماه تا 4 سال به طول انجامد. اکثر افراد برای تسریع بخشیدن به این پروسه و کسب موفقیت در دادگاه اقدام به کمک گرفتن از یک وکیل خانواده و کاربلد می کنند.

طلاق غیابی چقدر طول می کشد؟

در صورتی که دادگاه، شرایط لازم برای صدور حکم طلاق غیابی را فراهم کند، حکمی صادر می کند که براساس آن، زوجین جدا شده و از طرف دادگاه، تقسیم دارایی ها و مسئولیت های مالی و خانوادگی انجام می شود.

طلاق به صورت غیابی با وجود اینکه در بسیاری از موارد، یک راه حل مناسب به نظر می رسد، اما در برخی موارد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. به عنوان مثال، همسر غایب ممکن است در دادگاه حضور نداشته باشد و از این رو، به تقسیم دارایی ها و مسئولیت های خانوادگی، اعتراض کند. همچنین، در برخی موارد، همسر غایب ممکن است پس از صدور حکم، به دلایلی مانند پیدا شدن یا بازگشت، اعتراض کند و درخواست تغییر حکم را داشته باشد.

به هر حال، طلاق غیابی یک راه حل مناسب برای زوجین است که برای دلایلی مانند فرار یا ناپدید شدن، امکان حضور در دادگاه را ندارند. با این حال، قبل از اقدام به طلاق به صورت غیابی، باید به دقت شرایط و محدودیت های قوانین را بررسی کرده و با توجه به شرایط خود، تصمیم گیری کرد.

شرایط طلاق غیابی

در بسیاری از کشورها، شامل ایران، طلاق غیابی قابل قبول است و توسط قوانین تأیید می‌شود. با این حال، هر کشور قوانین خود را برای این نوع طلاق دارد و شرایط و محدودیت‌های خود را برای صدور حکم تعیین کرده است.

علاوه بر این، باید به شرایطی مانند عدم وجود توافق در خصوص مسائل مالی و خانوادگی، عدم توانایی در تحمل زندگی با هم و همچنین وجود شرایطی که باعث تضعیف رابطه زوجین شده است، توجه شود.

در صورتی که دادگاه، شرایط لازم برای صدور حکم طلاق به صورت غیابی را فراهم کند، حکمی صادر می‌کند که براساس آن، زوجین جدا شده و از طرف دادگاه، تقسیم دارایی‌ها و مسئولیت‌های مالی و خانوادگی انجام می‌شود.

اسناد مربوط به حق و حقوق مالی زن

چنان‌چه زوج قصد جدایی از زوجه را داشته باشد، باید کلیه‌ی حقوق مالی وی را به‌طور کامل تادیه کند. زیرا اسنادی که زوج به دادگاه ارائه می‌دهد، باید مبتنی بر پرداخت این حقوق باشند. برای مثال مهریه‌ی زوجه به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه پرداخت می‌شود. چنانچه پرداخت مهریه به‌صورت عندالاسطاعه باشد، دادگاه با توجه به تمکن مالی زوج، آن‌را تقسیط می‌کند. لازم به یادآوری است که اگر زوجه دارای رابطه‌ی نامشروع بوده و یا از انجام   زناشویی خودداری کرده باشد، باز هم پرداخت مهریه به او واجب است. از دیگر از حقوق زن در خانواده، نفقه است که باید تا پایان عده به‌صورت ماهیانه به وی پرداخت شود

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد.

دکمه بازگشت به بالا