اقتصادی

ماجرای تاخیر ۱۱ ساله در صدور مجوز تاسیس یک شهرک صنعتی

چند سالی بود که احداث شهرک صنعتی خصوصی در استان البرز با مرزهای مختلفی روبرو بود. مناقصه‌دهنده ساخت این شهرک، یکی از تجار مشهور کشور، سال‌ها به دنبال رویاهای خود بود، اما به گفته خودش با سنگ‌های مختلفی مواجه شده بود. از سوی دیگر پاسخ مسئولان به این موضوع تقریباً متناقض است.

به گزارش ترندونی، علی اصغر کیهانی فعال صنعت و یکی از کارآفرینان مطرح کشور متقاضی احداث شهرک صنعتی خصوصی است که پس از گذشت 11 سال هنوز موفق به اخذ مجوز نشده است. این ماجرا در سال های اخیر بارها در رسانه ها مطرح و منعکس شده است.

با این حال، این با نظرات نسبتاً متناقض ارائه شده توسط نهادهای مختلف مطابقت دارد.

کیهانی در این خصوص به ترندونی، مهم ترین نکته در حل مشکلات کشور را واگذاری کار به بخش خصوصی دانست و گفت: اما کارگزاران دولتی دوست ندارند وظایف خود را تفویض کنند و این تا زمانی است که با قانون مشکلی نداشته باشیم. “

او اضافه کرد: درخواست سرمایه گذاری و ساخت شهرک صنعتی خصوصی را به شرکت شهرک صنعتی ارسال کردم. هلدهای صنعتی استعلامات لازم را از دستگاه های اجرایی دریافت کردند. اما با تغییر دولت در آن زمان، شرکت «عمارت صنعتی» مجوز تأسیس صادر نکرد و دولت جدید نیز کمک چندانی برای صدور جواز تأسیس دریافت نکرد، زیرا خود رأس‌های صنعتی می‌خواهند به ساخت و ساز ادامه دهند. حل و فصل به عنوان. دولت ..

کیهانی خاطرنشان کرد: مجبور شدم به دبیرخانه ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 به دلیل تاخیر در صدور مجوز شکایت کنم. ، اجرا نشد و من باید طبق اصل 90 به کمیسیون اسلامی شکایت می کردم. مجلس مشورتی

وی ادامه داد: با وجود ممنوعیت قانونی، متأسفانه شرکت شهرک‌های صنعتی البرز با همان اسناد و نقشه‌ها درخواست کرده در همان زمینی که از منابع طبیعی به این شرکت برای ساخت شهرک صنعتی اختصاص داده شده، شهرک دولتی بسازد! البته اسلام بعد از شکایت من وارد عمل شد و کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بند 2 بند 1 ماده 44 قانون اجرای سیاست های کلی را صرفاً بر عهده بخش خصوصی دانست که با شکایت من مغایرت داشت. بر این اساس، شورای توسعه برنامه‌ریزی استان البرز پیش از این با لغو ساخت شهرک صنعتی خصوصی و اعطای مجوز برای احداث شهرک دولتی، تصمیم خود را لغو و مجدداً با احداث شهرک صنعتی فضای صنعتی البرز موافقت کرد.

به گفته این تاجر، پس از این حادثه یکی از دستگاه های نظارتی وارد پرونده شد و اعلام کرد که برای اخذ مجوز از یک شهرک خصوصی نیاز به تماس عمومی است. کمیسیون اصل 90 هم اکنون مجدداً از موسسه حقوقی مجلس شورای اسلامی استعلام کرده و نظر مشورتی خواسته است که به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سرمایه گذاری در بخش غیردولتی الزامی نیست و انجام می شود. نیازی به تماس عمومی نیست

وی خاطرنشان کرد: البته سازمان بازرسی با این موضوع موافق نبوده و ریاست محترم بازرسی استان البرز در یک پخش تلویزیونی اعلام نیاز به فراخوان کردند. از سوی دیگر، آقای رسولیان، معاون وقت وزیر و مدیرعامل هلدینگ صنعتی نیز می‌گوید: «زمانی که نهاد نظارتی اعلام کرد باید فراخوانی شود، همکاران من در استان جرأت صدور مجوز را نداشتند. و به همین دلیل مشکلاتی ایجاد کردند. اقدام دیگری صورت نگرفت.

کیهانی ادامه داد: پس از اعلام عدم نیاز به فراخوان برای این کارها، شرکت شهرک های صنعتی اقدام به سنگ اندازی کرد و با بیان اینکه متقاضی برای صدور مجوز باید سند زمین یا اجاره نامه به همراه داشته باشد، از صدور مجوز خودداری کرد. چنین سندی در چک لیست و در پورتال صدور مجوز وجود نداشت.

وی تصریح کرد: البته طبق قانون، اراضی منابع ملی متعلق به سازمان منابع طبیعی بوده که پیش از این 800 هکتار از اراضی این دره توسط وزارت جهاد کشاورزی (منابع طبیعی) به شهرستان اختصاص داده شده بود. سازمان استان البرز. علاوه بر این، کابینه وزیران ساخت این شهرک توسط بخش خصوصی را تصویب کرد که وظیفه تامین زمین برای کاهش هزینه ها را بر عهده دارد. البته زمین اجاره ای می شود و با تکمیل تمامی زیرساخت ها به قیمت واگذار می شود و اجاره ای در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: سازمان منابع طبیعی زمین های زیادی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است. نمی‌دانم چرا این استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مخالف است و خود نهادهای نظارتی با جابجایی کار به بخش خصوصی به جای رعایت و اجرای قانون مخالف هستند؟

وزارت اقتصاد: مشکل مربوط به زمین

با این حال سید امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات بازرگانی و محیط زیست به ترندونی گفت: مجوز، اما نمی‌توانیم درخواست کنیم که زمین را هم به او بدهند. به نظر می رسد مشکل این شهرک زمینی است که متقاضی باید به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کند.

وی افزود: مرکز ملی پایش و بهبود فضای کسب و کار نیز نامه ای برای صدور مجوز برای شهرستان نوشته است اما متقاضی و سرمایه گذار باید پیگیر زمین باشند. ما طرفدار واگذاری زمین دولتی به کسانی نیستیم که می خواهند سرمایه گذاری کنند.

کیهانی: هنوز به من اجازه سکونت نداده اند تا بتوانم زمین بگیرم!

کیهانی در پاسخ به سخنان سیاح گفت: هیئت دولت با واگذاری زمین های دولتی به بخش خصوصی موافقت کرده است تا سرمایه گذاران بتوانند از زمین ارزان استفاده کنند. اما هنوز مجوز تسویه حساب از تاسیسات مربوطه برای گرفتن زمین نگرفته ام.

کیهانی افزود: جلسه کمیته ویژه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار شماره در ماده 172 که با حضور نمایندگان دادستانی، بازرسی و قوه مجریه صورت گرفت، آمده است که شرکت شهرک صنعتی ابتدا باید مجوز تاسیس را صادر کند و متقاضی باید به سازمان جهاد کشاورزی یا سازمان منابع طبیعی مراجعه کند. برای زمین

وزارت کشاورزی: سازمان جنگل در صورت نیاز زمین را کاشت

سازمان شهرهای کوچک صنعتی و صنعتی نیز توضیحاتی مشابه ارائه کرد، اما وزارت جهاد کشاورزی اظهارات متفاوتی داشت.

حسین میر رجبی، معاون توسعه و ساماندهی اراضی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: در سال های اخیر آقای کیهانی از دولت و سازمان منابع طبیعی درخواست واگذاری زمین را داشته است. زمین برای انتقال این موضوع در کمیسیون ماده 21 مطرح شد که در یک مرحله موافقت کردند اما در مرحله دیگر گفتند چون خود شهرک صنعتی استان نیاز به زمین دارد، 50 درصد آن زمین را شرکت شهرک صنعتی استان تصرف کند و مابقی را باید تصاحب کند. تحویل آقای کیهان شد و مشکلی در تامین آب وجود داشت.

وی افزود: در نهایت به دلیل تاخیر در صدور این مجوز از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی، رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت اقتصاد در این خصوص نتیجه‌ای نداشته است. اما این تاجر آب مورد نیاز فاز اول را تامین کرد.

میررجبی در ادامه گفت: در سال های اخیر این پرونده مجدداً در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفته و مقرر شد شرکت شهرک صنعتی استان مساعدت و مجوز ایجاد سایت های صنعتی و بعد از آن را صادر کند. فرآیند انتقال انجام خواهد شد.”

به گفته این مقام مسئول، در صورت درخواست شرکت شهرک صنعتی یا وزارت صمت، هیچ مانعی برای واگذاری زمین وجود ندارد، اما ظاهراً بخشی از زمینی که قبلاً از سوی سازمان منابع طبیعی اختصاص داده شده بود، واگذار می شود. در طرح های بیابان زدایی استفاده می شود و کاشت شده است، بنابراین سازمان جنگل ها باید خودش مشخص کند که زمین دیگری برای اختصاص دارد یا خیر.

وی افزود: اما تا جایی که به سیستم ما مربوط می شود، از نظر ما هیچ منعی برای واگذاری زمین و صدور مجوز از سوی سازمان منابع طبیعی وجود ندارد. در آیین نامه ما مزایده و فراخوان واگذاری زمین وجود ندارد و به محض اقدام سازمان منابع طبیعی و شرکت شهرک های صنعتی، بر کار این شهرستان نظارت خواهیم کرد.

کیهانی: ما آماده انجام هر کاری هستیم که در هر کجا و همه جا کاشته شود

کیهانی در این خصوص می گوید با توجه به اینکه این زمین در گذشته برای شهر استفاده می شده و در سال های اخیر در آن چمن کاشته نشده است، معلوم نیست چرا این همه گیاه کاشته است؟ با این حال، ما اعلام کرده ایم که آمادگی داریم هر گونه کاشت را در هر مکان دیگری انجام دهیم. ضمن اینکه طبق قانون بخشی از زمین در زمان ایجاد شهرک برای سرسبزی استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس شعار سال اعلام شده از سوی رئیس اجرائیه و وعده رئیس جمهور مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل، دولت می خواهد با سوق دادن مشاغل به بخش خصوصی، روحیه جدیدی به اقتصاد وارد کند. “. اقتصاد این ایالت دیگر در حال رشد نیست. بنابراین، اگر این سرمایه گذاری در زمان مناسب انجام می شد، هم اکنون شاهد بهره برداری از آن بودیم و پیش بینی می شود بیش از 60 هزار شغل ایجاد شود که حدود 200 هزار نفر از آن بهره مند شوند. به امید روزی که بیانات مقام معظم رهبری در اجرای اصل 44 اجرایی شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا