اقتصادی

۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی تا سال آینده وارد مدار می‌شود

علیرغم چالش های فراوان در تامین برق و قطعی برق پیش بینی شده، تابستان امسال بدون حادثه بود. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در سال آینده و حتی زمستان آینده با مشکل تامین برق مواجه نشویم. به همین دلیل وزارت نیرو موظف شد برنامه های جدی در این راستا تدوین کند که یکی از آنها ساخت بیش از 3000 مگاوات نیروگاه جدید در نقاط مختلف در سال های آینده است.

به گزارش ترندونی، بدون شک تعویض برق صنعت برق را که زمانی تنها معضل فصل تابستان بود، با وقفه مواجه کرده است، اما اکنون کمبود گاز کشور به معضلی تبدیل شده است. برای تامین برق در فصل زمستان، اما وزارت نیرو برنامه های متعددی را اجرا کرده است که برای آنها ایجاد بیش از 3000 نیروگاه حرارتی در کشور یکی از برنامه های تعریف شده در این زمینه است. .

بر اساس این برنامه، از 18 واحد برقی که در پیک 1402 به شبکه سراسری کشور متصل می شوند، 1626 مگاوات واحد بخار و 1400 مگاوات واحد گازی جدید ساخته می شود. بخش، پنج واحد در بخش خصوصی، چهار واحد در بخش فروش متقابل (ساخت قسمت بخار نیروگاه های گازی از منطقه صرفه جویی در مصرف سوخت) و پنج واحد از نیروگاه نیز خودکفا خواهند بود.

پیش بینی دولت برای پیک برق در تابستان آینده در مجموع بیش از 6000 مگاوات ظرفیت جدید خواهد بود. بنابراین علاوه بر 3000 مگاواتی که از طریق احداث نیروگاه های جدید به شبکه متصل می شود، حدود 1346 مگاوات در بخش صنعت، 850 مگاوات در بخش انرژی های تجدیدپذیر، 290 مگاوات در تولید پراکنده و 35 مگاوات است. برق هستند. (واحد سوم نیروگاه دزو) و 490 مگاوات نیز با ارتقای ظرفیت نیروگاه های حرارتی موجود و رفع محدودیت در تولید واحدهای گازی و حرارتی محقق می شود.

در همین راستا علی اکبر محرابیان وزیر نیرو اعلام کرد: اینکه تابستان را با وجود 20 هزار مگاوات عدم تعادل برق بدون بحران پشت سر گذاشتیم به معنای افزایش راندمان است. یعنی با برق کمتری توانستیم نیازهای بیشتری را برطرف کنیم، در واقع قطعی برق در خانوار رخ نداد و توانستیم با مدیریت مصرف و مدیریت توزیع شبانه روزی پاسخگوی صنعت کشور باشیم. پروژه های توسعه انرژی های تجدیدپذیر و استفاده از فناوری های نوین در نیروگاه ها یکی از اولویت های دولت است که تقریبا هر ماه شاهد افتتاح چندین پروژه در این حوزه هستیم که در مجموع این پروژه ها باعث افزایش راندمان نیروگاه و کاهش سوخت می شود. هزینه می کند و بیشتر تولید می کند. برق

وی با موافقت با اجرا نشدن چندین قانون در حوزه انرژی مانند اجرا نشدن «قانون رفع موانع تولید»، تصریح کرد: اگرچه قوانین حوزه انرژی باید اجرایی شود، اما باید بدانیم که نوسازی نیروگاه ها مشکلی نیست که بتوان طی یک یا دو سال انجام داد، زیرا تعداد کل نیروگاه های کشور حاصل نزدیک به نیم قرن عمر صنعت برق است، بنابراین بازسازی آنها نیاز به اعتبار و زمان دارد. اما مهم است که سنگ بنای نیروگاه های جدید در حال حاضر پایبندی منطقی به مدل مصرف است.

بر اساس محاسبات انجام شده در ابتدای دولت سیزدهم، سالانه حدود 19 تا 20 هزار مگاوات کسری در صنعت برق کشور تشکیل می شد که حدود یک چهارم مصرف برق کشور را به خود اختصاص می داد. مقدار ذخیره شده بدون در نظر گرفتن رشد تقاضای انرژی سالانه ثبت شد.

اگرچه بررسی های آماری نشان می دهد میانگین افزایش ظرفیت تولید برق در سال گذشته 2000 مگاوات بوده است اما در سال اول دولت سیزدهم این میزان 6000 مگاوات بوده است که باز هم این صنعت نیازمند مدیریت جدی در زمینه تولید و تولید است. مدیریت مصرف به این نکته توجه کنید و به نظر می رسد برای زنده ماندن در زمستان و تابستان روشن به هماهنگی بیشتر بین سازمان ها نیاز است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا