فرهنگ و هنر

قاضی عسکر: طلاب علوم دینی باید دانش خود را متناسب با نیازهای زمان افزایش دهند

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در مراسم افتتاحیه حوزه های علمیه خواهران استان تهران که در تالار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) شیخ صدوق (ره) برگزار شد با بیان اهمیت وی از علم آموزی در روایات ائمه معصومین علیهم السلام گفت: بر اساس تعالیم اسلام همه مردان و زنان جامعه وظیفه دارند دین را درک کنند و سپس مردم را با دین مبین اسلام آشنا کنند. و قوانین آن

به گزارش ترندونی، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، مسیر علم آموزی را خوشایند توصیف کرد و افزود: طبق روایات در زمان ظهور حضرت حجت (عج)، زنان بر قرآن و تسلط کامل داشتند. سنت اینگونه است. چه تعداد از آنها بر اساس کتاب و سنت و احکام و عمل در خانه هستند.

وی در خصوص توسعه علم بر اساس سیره امام هدی (علیه السلام) گفت: طلاب علوم دینی باید با توجه به نیاز زمان، دانش خود را تعمیق بخشند تا زمینه توسعه علوم اسلامی را فراهم کنند. بهره گیری از علم مدرن

حجت الاسلام قاضی عسکر با اشاره به اینکه متأسفانه در طول تاریخ از اسلام به عنوان دینی سنتی و غیر پویا در بین مردم تعبیر شده است، تصریح کرد: اگر انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی (ره) ما نبودیم. متوجه شدیم که احترام دینی امروز ما محقق نمی شود و ارزش های اسلامی بسیار مورد توجه بوده است، لذا این موفقیت ها حاصل نگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری به اسلام ناب بود.

وی افزود: متأسفانه با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی، آموزه های دینی و حقایق اسلام آنطور که باید برای عموم و مردم جهان تبیین نشده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام به دلیل عدم تبیین صحیح آموزه های الهی در جامعه، نظرات غلطی در مورد جایگاه زن داشت و به جایگاه زن در قرآن کریم اشاره کرد. وی ابراز کرد: در اسلام زن را مستقل دانسته اند و در هیچ یک از آیات قرآن کریم برتری مرد بر زن مطرح نیست، بلکه زن و مرد مستقل هستند و به یکدیگر نیاز دارند. خلقت، خداوند زن و مرد را از یک فطرت آفریده است و در نظام خلقت تفاوتی در منشأ آن دو نیست.

حجت الاسلام قاضی عسکر به تبیین آیه 97 سوره نحل پرداخت و گفت: در مسائل معنوی زن و مرد از هر جهت با هم برابرند و هر جنس و جنس کار نیک انجام دهد و ایمان بیاورد، خیر نصیب او خواهد شد. زندگی قرآن کریم بین حسنات زن و مرد فرقی قائل نشده است و هر دو به یک اندازه اجر دارند.

وی با اشاره به آیه 32 سوره نساء تصریح کرد: حق مالکیت زن یکی از مواردی است که در فرهنگ اسلامی و قرآن بر آن تاکید شده است که اگر زن درآمدی داشته باشد مالک آن است. به همین دلیل است که شوهر نمی تواند او را مجبور به استفاده از درآمد خود کند.

حجت الاسلام قاضی عسکر خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم بر رفتار شایسته و شایسته با زنان و پرهیز از توهین به زنان در راستای حفظ و حراست از قداست زن در جامعه و حرمت زن تاکید کرده است. . مردان.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) بیان شده است: در اسلام حق شرکت در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز برای زن و مرد به طور مساوی ذکر شده است و در آیات قرآن هر زمان که باشد. در آیه به فضیلت اشاره شده، زن و مرد با هم ذکر شده اند و خداوند بین آنها فرقی نمی گذارد.

حجت الاسلام قاضی عسکر با تاکید بر لزوم ارتقای علمی و نقش زنان در جامعه و اشاره به شواهد تاریخی اهمیت رشد و شایستگی فردی و اجتماعی زنان در همه زمینه ها از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام. -بیت ، تصریح کرد: امروز زنان ما در تمامی رشته های تخصصی دانشگاهی و حوزه علمیه و حتی در زمینه اختراعات و اکتشافات به موفقیت های بسیاری دست یافته اند که نتیجه نگرش خاص اسلامی به جایگاه والای زن مسلمان است.

وی تقوا را ملاک برتری انسان در جامعه اسلامی عنوان کرد و با اشاره به آیه الارجلو قوامون علی النساء توضیح داد: در این آیه مرد پشتوانه زندگی خانوادگی است و این به معنای برتری نیست. مردان بر زنان

رئیس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، مشکل حجاب زن در اسلام را دلیلی بر اجتماعی بودن زنان مسلمان دانست و افزود: زن نیازی به پوشاندن در خانه و در مقابل نزدیکان خود ندارد. اینکه اسلام حجاب را بر او تحمیل کرد نشان می دهد که اسلام زن را طبقه بندی می کند. جامعه او را نقشی می دانست و از طریق حجاب برای حفظ و حراست از کرامت زن به دنبال آن بود. پس حجاب بر او واجب بود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) بر لزوم وضع قوانین منطبق با هویت حقوق و جایگاه زن در کشور اشاره کرد و افزود: منابع دینی ما آموزه های بسیاری را درباره حقوق زن در خانواده و جامعه بیان می کنند. بیش از پیش نیاز است، باید مفاهیم مورد بازنگری و تصویب قرار گیرد و در قالب قوانین در کشور اجرا شود.

وی در پایان به لزوم نقش آفرینی دانش آموزان در حل مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر جایگاه رفیع زن مسلمان در فرهنگ اسلامی بیان شده و برای بانوان ما تبیین شود، بی شک ما نیز باید در این زمینه نقش آفرینی کنیم. چالش ها و آسیب ها را در حوزه زنان ببینیم و دغدغه خاصی برای مشکل حجاب نداریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا