اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی امروز دوشنبه چهارم مردادماه در همایش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی در عشق آباد پایتخت ترکمنستان درباره تاثیر این نشست در اجرای موثر. اقدامات برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی با اعلام اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران بر تعمیق روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و توافقات چند جانبه متمرکز است، گفت: در این زمینه حمل و نقل یکی از اولویت های ماست.

وی ادامه داد: کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی زیادی مانند کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول و در حال حاضر در حال انجام است. توسعه یافته. به عنوان مثال، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور ازبکستان-ترکمنستان-چابهار و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر در حال حاضر نقش مهمی در جابه‌جایی کالا از مبدأ به کشورهای محصور در خشکی دارند. منطقه.

رویکرد ایران به حمل و نقل منطقه ای و بین المللی تعاملی است و از رقابت اجتناب می کند

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران به مقوله حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد در راستای رویکرد و روح برنامه اقدام وین است. کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

وزیر راه و شهرسازی به مشارکت خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین ترانزیت اکو در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران به طور موثر با سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن همکاری می کند. حمل و نقل و این سازمان موفق به اجرای ابتکارات موثر در ارتباط با کشورهای محصور در خشکی منطقه شده است.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان با ایران ارتباط ترانزیتی دوجانبه و چندجانبه دارند. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهد جامعه جهانی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها در کاهش هزینه های تجاری و دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی را بر عهده گرفته اند. بر اساس برنامه اقدام وین و همچنین گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و کمک جامعه جهانی قرار گیرند. .

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران در کمک به کشورهای محصور در خشکی منطقه برای دسترسی به آب های آزاد با تکیه بر ظرفیت و امکانات بومی اشاره کرد و گفت: ایران علاوه بر مشکلات کشورهای در حال توسعه، چالش ها و مسائل. همچنین به دلیل بحران کرونا در معرض شدیدترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه قرار دارد و متاسفانه جامعه جهانی نتوانسته این فشار را بر یکی از مهم‌ترین کشورهای ترانزیتی در حال توسعه کاهش دهد.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری کنفرانس یعنی تامین مالی برای اتصال بهتر پرداخت و بر لزوم بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی چه در برابر کشورهای محصور در خشکی و چه در زمینه ترانزیتی تاکید کرد. . کشورها.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کنفرانس های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته اند، اما خالی بودن مکانیسم تامین مالی حمل و نقل بین المللی است. در شرایط سخت بهبود اقتصادی احساس می شود. کرونا، بحران انرژی و کمبود مواد غذایی اهمیت دو چندانی دارند.

قاسمی با اشاره به اینکه ایران با وجود محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه و شرایط کووید-۱۹، منابع مالی کلانی را صرف پروژه‌های با تأثیرات منطقه‌ای می‌کند، گفت: با تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و حمل‌ونقل لازم، زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر را تقویت می‌کنیم. احداث برخی از خطوط جاده ای و ریلی مفقود شده و بهبود زیرساخت های لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از جمله اقدامات اخیر با محدودیت منابع داخلی بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، بندر اقیانوسی چابهار برای تسهیل حمل و نقل بار به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و بالعکس و همچنین حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در ترکیب با سایر روش های حمل و نقل با برخی از کشورهای منطقه مشارکت مالی دارد. با حمایت جمهوری اسلامی ایران

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی به دنبال کاهش مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی هستند باید به خواسته ها و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیتی در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده پاسخگویی به نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است و در مقابل انتظار دارد جامعه جهانی نقش خود را ایفا کند. . .

بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: ممکن است منابع مالی بین المللی برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شود.

قاسمی به پروژه های مهمی چون اتصال راه آهن چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور پاکستان و بازسازی راه آهن کویته اشاره کرد. منابع مالی بین‌المللی باید برای احداث خط ریلی گمشده پاکستان به زاهدان در ایران، قرقیزستان برای اتصال ریلی بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و همچنین برای نصب پارک‌های ریلی در کشورهای ترانزیتی منطقه تخصیص یابد. .

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای غیرمنطقه ای برای تبیین راهکارهای عملی برای مشارکت پایدار بین ترانزیت محصور در خشکی و جامعه بین المللی خبر داد. : این کنفرانس هماهنگ با همکاری سازمان ملل متحد برای کمک به روند منتهی به سومین نشست این سازمان در سال 2024 برگزار خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا