اقتصادی

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با اعضای جی‌ئی‌سی‌اف در زمینه سوآپ گاز

وزیر نفت گفت: ایران آماده همکاری و همکاری با تمامی کشورهای عضو GCIF در زمینه های مختلف تجارت گاز طبیعی و انرژی از جمله سوآپ، ترانزیت و سایر روش های رایج است.

یک ساعت قبل از برگزاری ششمین اجلاس سران این سازمان در دوحه، نشست فوق العاده وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECIF) با حضور نمایندگان الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی و نیجریه برگزار شد. قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، 11 عضو اصلی GECIF و مالزی، نروژ، عراق، پرو، آذربایجان و امارات به عنوان ناظر استعفا داده اند. وزیر نفت در بدو ورود به دوحه با وزرای نفت و انرژی الجزایر، قطر و نیجریه و وزیر امور خارجه ونزوئلا به منظور توسعه همکاری های دوجانبه و چندجانبه در حوزه انرژی دیدارهای فشرده ای داشت. وی پس از جلسه فوق العاده وزارت GICF زوایای مختلف این نشست را ارزیابی کرد.

وی درباره ارزیابی خود از نشست وزیران GCIF و تصمیمات آن گفت: نشست فوق العاده کنفرانس وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز در قطر برگزار شد. دستور جلسه – بررسی وزرای کشورهای عضو مجمع و تبادل نظر در مورد موضوعات رسمی و ماهوی مربوط به ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تهیه اسناد و مواد لازم برای اجلاس سران. . در همین راستا رئیس شورای عالی گزارشی از آخرین اقدامات و آمادگی های کشور میزبان برای برگزاری اجلاس ارائه کرد و اسناد و بیانیه های مربوط به این نشست مورد بحث و بررسی وزرای کشورهای عضو مجمع قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید. . متن بیانیه پایانی ششمین اجلاس سران GECF نیز مورد تایید وزرای کشورهای عضو قرار گرفت.

اوجی گفت: طی دو سال گذشته شاهد شیوع ویروس کووید-19 و سویه جدید آن (اومیکرون) و پیامدهای ناخوشایند آن برای زندگی اجتماعی و اقتصادی کشورهای بزرگ در سراسر جهان بوده ایم. وضعیت بازار اگرچه صنعت گاز کمتر از سایر بخش ها آسیب دیده است، اما از این قاعده مستثنی نبوده و فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است. علل اصلی بحران کنونی انرژی و به ویژه نوسانات بازار جهانی گاز، عمدتاً موضوع عرضه و تقاضای جهانی گاز به ویژه در اتحادیه اروپا به دلیل کاهش عرضه و محدودیت‌های عرضه گاز طبیعی و افزایش قیمت در کشورهای مختلف است. مناطق و بازارها بود. از سوی دیگر، بی ثباتی استراتژیک یکی از عوامل اصلی رویدادهای اخیر مربوط به قیمت بالای گاز طبیعی در اروپا بوده است.

ارزیابی نقش این مجمع در کمک به کاهش بحران انرژی و تثبیت بازار گاز طبیعی و قیمت های جهانی با توجه به حضور و عضویت بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی در مجمع صادرکنندگان گاز، حدود نیمی از گاز طبیعی جهان علیرغم شیوع جهانی ویروس کرونا، صادرات نقش استراتژیک خود را در عرضه پایدار جهانی حفظ کرده است. این به دلیل تلاش های مداوم کشورهای عضو است و نشان دهنده استراتژی موفق مجمع ما است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مورد انرژی انتقالی و تغییرات آب و هوایی و الزامات توسعه پایدار، بهبود امنیت عرضه گاز طبیعی در بازارهای منطقه ای و جهانی و حداکثر تلاش برای هموار کردن مسیر توسعه کامل گاز طبیعی و انرژی. به عنوان یک سوخت مقرون به صرفه و دوستانه. محیط زیست جهانی به ویژه کشورهای فقیر انرژی در دستور کار قرار دارد.

وزیر نفت با ارزیابی جایگاه و نقش ایران در تامین تقاضای جهانی و مناطق گازی در سال‌های آتی با توجه به پتانسیل کشورمان از نظر ذخایر، تولید و خطوط انتقال گاز طبیعی، گفت: راهبرد کلیدی ایران و اعضای موسس GCIF باید تا حد امکان روحیه همکاری و تصمیمات جمعی GCIF را مطابق اساسنامه و رویه های مورد توافق اعضای مجمع برای پیگیری منافع حفظ کنید. صادرکنندگان و مصرف کنندگان گاز طبیعی

وی خاطرنشان کرد: ایران با 338 هزار. کیلومتر شبکه گازرسانی داخلی یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است. در این راستا، ما قاطعانه معتقدیم که اعمال تحریم‌های یکجانبه و فرامرزی بر اساس قوانین ملی بر هر کشور عضو مجمع می‌تواند جریان مداوم گاز طبیعی در سراسر جهان را مختل کند و امنیت عرضه گاز طبیعی را به خطر بیندازد. در این راستا، حمایت ناظران کشورهای عضو و مجمع از ایده «سیاسی زدایی از همکاری‌های بین‌المللی و جهانی گاز» و «بازگشت به منطق اقتصادی و چندجانبه‌گرایی» که در بیانیه اجلاس نیز تاکید شده است، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. در حفظ امنیت، تامین تقاضای جهانی گاز و حصول اطمینان از قیمت های عادلانه، همه ذینفعان صنعت گاز جهانی. تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه اعضای مجمع نه تنها نقض قوانین بین المللی است، بلکه عامل اصلی عدم اطمینان در بازار جهانی انرژی است.

اوجی گفت: یکی از مواردی که علاوه بر درآمدزایی، افزایش سهم ایران از تجارت جهانی گاز است، از سرگیری مبادلات گاز است. تنها چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، قراردادی بین سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان امضا شد. 2 میلیارد امضای قرارداد تبادل گاز مترمکعبی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، علاوه بر پایداری شبکه گاز ایران در استان های شمالی، سهم ایران از تجارت جهانی گاز را نیز تقویت خواهد کرد. دولت سیزدهم و وزارت نفت متعهد هستند تا با توسعه روابط تجاری گاز ایران در منطقه و فراتر از آن، سهم خود را از تجارت گاز طبیعی افزایش دهند و به تامین تقاضای روزافزون جهانی برای گاز کمک کنند.

وی ادامه داد: آمادگی داریم با تمامی اعضای انجمن صادرکنندگان گاز در تجارت گاز طبیعی و LNG موجود اعم از مبادلات، ترانزیت و سایر وسایل متعارف همکاری و همکاری داشته باشیم. لازم به ذکر است که ژئوپلیتیک کشور ما به گونه ای است که می توان از آن به عنوان مطلوب ترین کریدور گازی شرق و غرب استفاده کرد. ما نه تنها بزرگترین ذخایر گاز در جهان را داریم، بلکه همسایگان جهان را با بزرگترین ذخایر در شمال و جنوب داریم. آنها در شمال با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان و در جنوب با قطر همسایه ما هستند. ضمن اینکه از طریق ترکیه به کریدور صادراتی با قاره اروپا دسترسی داریم و همه این شرایط نشان دهنده اهمیت ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت گاز در جهان است. در عین حال با توجه به وسعت کشور می توان با همکاری اعضای مجمع انباری برای کنترل شرایط فصلی راه اندازی کرد. ما به عنوان پیشرو در توسعه و گسترش شبکه گازرسانی داخلی، از توان فنی و مهندسی استاندارد مناسب برای همکاری با کشورهای مجمع برخوردار هستیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا