سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

ایا سرماخوردگی باعث ورم بینی می شود

یکی از رایج ترین انواع جراحی زیبایی صورت، جراحی زیبایی بینی است که با هدف رفع مشکلات ظاهری و عملکردی بینی انجام می شود. نتیجه موفقیت آمیز جراحی بینی به عوامل زیادی از جمله مهارت جراح و مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد. یکی از دغدغه های اکثر افراد به خصوص کسانی که در فصل سرد عمل زیبایی بینی انجام می دهند این است که اگر قبل یا بعد از جراحی بینی دچار سرماخوردگی شوند چه باید کرد؟ خطرات سرماخوردگی برای جراحی بینی چیست و چقدر به فرم نهایی بینی آسیب می رساند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی بینی برای بیماران سرماخوردگی تا پایان این مقاله از پارت نیوز صبر کنید.

سرماخوردگی قبل از جراحی بینی

یکی از سوالاتی که برخی از بیماران می پرسند این است که هفته آینده یا چند روز دیگر قرار است جراحی بینی انجام دهم اما سرما خورده ام. در چنین شرایطی باید چه کار کنم؟ اگرچه برخی از پزشکان و جراحان در موارد بسیار خفیف سرماخوردگی اقدام به جراحی بینی می کنند، دکتر حسنانی توصیه می کند:

بهتر است عمل بینی خود را حداقل یک هفته به تعویق بیندازید. زیرا خطر عوارض ناشی از بیهوشی و عفونت ریه افزایش می یابد. و دوره نقاهت سخت و طولانی خواهد بود.”

ویروس های سرماخوردگی از خفیف تا شدید با علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب متغیر هستند. قبل از جراحی، ویروس سرماخوردگی معمولاً دستگاه تنفسی فوقانی (از جمله بینی، سینوس ها، حلق و حنجره) را درگیر می کند. سرماخوردگی شدید می تواند به عفونت شدیدتر دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی با سینوزیت، برونشیت و حتی ذات الریه تبدیل شود. بنابراین اثرات جراحی و بیهوشی باعث افزایش مشکلات بیمار چه به صورت سیستمیک و چه به صورت موضعی در موارد جراحی بینی می شود. به همین دلیل اکثر پزشکان جراحی بینی بیماران سرماخوردگی را تا بهبودی کامل به تعویق می اندازند.

سرماخوردگی بعد از جراحی بینی

شما می توانید بدون علائم سرماخوردگی جراحی زیبایی بینی انجام دهید، اماممکن است علائم سرماخوردگی را در دوران نقاهت تجربه کنید. در این شرایط اکثر بیماران با این سوال مواجه می شوند که اگر بعد از جراحی بینی دچار سرماخوردگی شدم چه باید کرد؟ از آنجایی که علائمی مانند تورم و خطر خونریزی ممکن است پس از جراحی بینی رخ دهد، مراقبت های بعد از عمل ضروری است. علامت اصلی سرماخوردگی احتقان بینی به دلیل افزایش ترشحات مخاطی و تورم بافت های داخلی است، بنابراین زمان بهبودی با سرما بیشتر می شود. همچنین مشکلاتی مانند آبریزش بینی ممکن است بعد از جراحی بینی ایجاد شود.


اگر بعد از کار سرد است چه باید کرد؟

اگر بعد از مد و زیبایی بینی دچار سرماخوردگی شدید، بهتر است در اسرع وقت به جراح بینی خود مراجعه کنید و به نکات زیر توجه کنید:

توصیه می شود مجاری بینی را به آرامی با محلول نمکی بشویید و از آنتی هیستامین برای کاهش التهاب استفاده کنید.

از دمیدن و مالیدن بینی خودداری کنید زیرا این کار می تواند به برش های در حال بهبود آسیب برساند. اگر آبریزش بینی دارید، از فشار به بینی خودداری کنید و زخم ها را نخراشید.

متاسفانه عطسه با سرماخوردگی همراه است. اگر نمی توانید عطسه را متوقف کنید، دهان خود را باز کنید تا نیروی عطسه به مجرای بینی محدود نشود.

برای تسریع بهبودی سرماخوردگی و جراحی بینی، استراحت کامل داشته باشید.

برای جلوگیری از تورم بیش از حد، در حالی که سر خود را بالا قرار داده اید، روی چند بالش بخوابید.

پس از جراحی بینی، به بیماران آنفولانزا توصیه می شود که آب بیشتری بنوشند. نوشیدن مقدار زیادی چای گیاهی (بدون کافئین)، آب و آب میوه های طبیعی می تواند به شل شدن مخاط در حفره سینوسی کمک کند.

برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی بعد از جراحی بینی، رژیم غذایی سالم و سبک برای چند روز بعد از جراحی بینی توصیه می شود. سوپ مرغ یکی از بهترین مواد غذایی است که نه تنها به خلاص شدن از شر آکنه کمک می کند، بلکه دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. البته برای جلوگیری از احتباس آب، میزان سدیم سوپ خود را کاهش دهید.

قبل از جراحی بینی از سرماخوردگی خودداری کنید

سعی کنید به اندازه کافی بخوابید زیرا خواب کافی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

جدای از عدم مصرف غذای شور، فست فود، غذای سرخ شده و …، رژیم غذایی مناسب می تواند سلامت بدن شما را تقویت کرده و ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی برای آن تامین کند.

دست های خود را مرتب بشویید و از تماس با افرادی که سرماخورده هستند خودداری کنید. همچنین از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

قرص سرماخوردگی را قبل از جراحی مصرف کنید

مصرف قرص های سرماخوردگی قبل از جراحی بینی توصیه نمی شود، زیرا این قرص ها حاوی آسپرین هستند و ممکن است خونریزی را در حین و بعد از جراحی بینی افزایش دهند و در عمل جراحی مشکل ایجاد کنند.

جراحی بینی و کرونا

در چند سال گذشته، مشکل شیوع ویروس کرونا نگرانی های زیادی را به خصوص در بین افرادی که

آنها می خواهند عمل بینی انجام دهند به طور کلی، توصیه ها برای کووید-19 (کرونا ویروس) تقریباً مشابه سرماخوردگی است، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. مثلاً اگر قبل از عمل کووید داشتید، بهتر است عمل بینی را حداکثر یک ماه پس از ترمیم تاج انجام دهید. اگر بعد از جراحی به کرونا مبتلا شدید، بیشتر توصیه ها مانند سرماخوردگی است و فقط باید کرونا را درمان کرد.

دکمه بازگشت به بالا