فرهنگ و هنر

تحقق و شکل گیری امت واحد اسلامی نیازمند وحدت است

حجت‌الاسلام ایمانی پور در نشست رایزنان فرهنگی کشورمان در آسیای میانه، وحدت اسلام را لازمه اجرا و تشکیل امت واحد اسلامی دانست.

به گزارش ترندونی، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پنجمین نشست تبیین منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و چگونگی اجرای آن برگزار شد. 1400 سال سیاست حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سران کشورمان و رایزنان فرهنگی. در آسیای مرکزی.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در بیانیه به دو نکته مهم اشاره شده است. یکی اینکه باید برای تبیین بیانیه گام اول تلاش کنیم و دوم اینکه باید برای قدم دوم انگیزه و امید ایجاد کنیم که به آرمان بزرگ انقلاب اسلامی که یک نوین اسلامی است منجر شود. تمدن

وی گفت: در گام نخست امسال، همکاران و سایرین تلاش زیادی برای ارائه تصویری واقعی از جمهوری اسلامی ایران در جهان داشته اند. بسیاری از این نشست ها، کتاب ها و حتی نمایشگاه ها نشان دهنده تلاش هایی است که در این چهل سال انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور افزود: خدمت اصلی جمهوری اسلامی ایران نه تنها به جهان اسلام بلکه به تمام جهان، ارائه اسلام معتدل و منطقی به عرصه جهانی است، بنابراین در بخش اول نیاز داریم گام اول را دوباره تعریف کنید

وی با بیان تمدن نوین اسلامی ادامه داد: تمدن نوین اسلامی، تمدنی اتحادی خواهد بود، تمدنی که باید از آموزه های مثبت تمدن مدرن بهره مند شود، اما مسیرهای نادرستی که در بحث عدالت و معنویت و… طی کرده است. .

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور تاکید کرد: اندیشه ولی فقیه درباره جامعیت اسلام است که نیاز به گفت و گو دارد. اساساً نقد ما به اسلام و آن این است که اسلام جامع نیست و مانند سایر باورهای دینی باید سکولار و شخصی باشد. آنها هم می خواهند جامعیت اسلام را در دست بگیرند و می گویند اسلام جوابگوی نیازهای بشر امروزی نیست.

وی ادامه داد: هر تمدنی مبتنی بر امت است و برای تشکیل امت اسلامی نیازمند وحدت اسلام هستیم، بنابراین گسترش تمدن نوین اسلامی که اسلامی است لزوماً محدود به جهان اسلام نیست. می‌خواهیم بگوییم دستاوردهایی داریم، عادت کرده‌ایم باور کنیم که اگر تمدن جدیدی مبتنی بر تعالیم اسلام باشد، می‌توانیم شاهد تغییر باشیم.

کوروش مقتدری وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول در سخنانی به پژوهش «شناسایی شخصیت ها و نهادهای حوزه تمدن اسلامی در ترکیه» اشاره کرد و گفت: این پژوهش آثار و اندیشه های بسیاری از افراد مشهور را ارائه کرد. شخصیت های ترک در حوزه تمدن اسلامی شناسایی شدند.«تعدادی نهادها و مراکز در این زمینه نیز شناسایی شده و هستند.

علی اکبر ضیایی سرپرست معاونت توسعه همکاری های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اهمیت این نشست و لزوم پیش بینی راه های ایجاد تمدن نوین اسلامی را بیان کرد.

محمود صادقی زاده رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه گفت: ترکیه به دلیل قدمت دیرینه امپراتوری عثمانی دارای سابقه تمدنی طولانی است و معتقد است که نقش ویژه ای در تمدن اسلامی دارد.

وی برگزاری همایش بین المللی یا منطقه ای تمدن نوین اسلامی را پیشنهاد داد تا کارشناسان رهنمودها و برنامه های خود را در این زمینه ارائه دهند.

قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در باکو، سید حسین طباطبایی رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان و علی اکبر طالبی متین رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان، سادات کیایی، نویداس رسولی ادبوه احمدباوی فرهنگی کشورمان. مهری اردستانی رایزن فرهنگی کشورمان در تفلیس به بیان مفهوم تمدن نوین اسلامی پرداخت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا