استان ها

بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان در پروژه‌های مرکز تحقیقات شیمی رازی/ «دی بنزن کونیوم کلراید» علیه کرونا تولید شد

خبرگزاری آنا گروه Provincia – مجتبی آسیایی؛ شعبه شهرضا مرکز تحقیقات شیمیایی رازی دانشگاه آزاد اسلامی بهمن در سال 1387 افتتاح شد. یکی از دلایل تأسیس این مرکز این بود که دانشگاه یکی از قطبهای شیمیایی کشور بوده و در سالهای گذشته این موضوع بارها و بارها از نظر تحصیلات و تحقیقات اثبات شده است.

پس از دریافت عنوان بهترین دفتر ارتباط با نمایندگان صنعت استان اصفهان در سال 2011. و برنده نشان و پلاک جشنواره از سوی فرماندار ، کسب عنوان بهترین نامزد واحد تحقیق و توسعه ایران در جشنواره تحقیق و توسعه ایران ، و در سال 1991 هیئت جشنواره را دریافت کرد. آزات اسلامی واحد شهری است.

مرکز تحقیقات شیمی رازی تاکنون از 10 پایان نامه دکتری ، 50 پایان نامه کارشناسی ارشد و 200 پروژه تخصصی در زمینه پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا پشتیبانی کرده است.

اعضای دانشکده متخصص در شیمی تحلیلی ، شیمی آلی ، شیمی فیزیکی ، شیمی معدنی ، پتروشیمی ، پلیمرها و مواد هستند. مرکز تحقیقات شیمی رازی دارای یک کتابخانه مرکزی ، سه کتابخانه تخصصی و در کل 70 هزار کتاب و همچنین یک کتابخانه دیجیتالی است.

مرکز تحقیقات شیمی رازی دارای 26 آزمایشگاه و کارگاه با تجهیزات پیشرفته و مدرن است. این واقعیت که این دانشگاه حدود 70 درصد واحدهای شیمیایی مستقر در استان اصفهان را دارد و همکاری مشترک با صنایع مختلف شیمیایی و پتروشیمی در اصفهان باعث شده است تا این مرکز به یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی منطقه و استان اصفهان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

امروزه صنعت ضعیف دانش فنی و علمی است

در همین راستا ، خبرنگار خبرگزاری آنا ، با سیدنظم الدین میرستاری ، دکترای علوم شیمیایی و رئیس مرکز تحقیقات شیمی رازی در شعبه شهرضا دانشگاه آزاد اسلامی نشسته بود.

آنا: مرکز تحقیقات شیمی رازی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، گروه شهرضا چرا و برای چه هدفی ایجاد شد؟

راز: با وجود بیش از 20 عضو هیئت علمی تمام وقت ، شعبه شهرضا توانست چنین مرکز تحقیقاتی را تأسیس کند. علاوه بر این ، ما یک کشور نفت خیز هستیم و صنعت نفت و شیمیایی در کشور ما بسیار رواج دارد. شهرضا واقع شده است و این دلیل دیگری بود که وجود چنین مرکزی می تواند برای کشور و منطقه مثبت باشد.

هدف اصلی از ایجاد این مرکز استفاده از منابع انسانی اختصاصی و تخصصی اعم از اساتید ، محققان ، دانشجویان و امکانات پیشرفته دانشگاهی ، بهبود و هدایت تحقیقات به منظور بهبود وضعیت صنعتی کشور و استقلال علمی و ایجاد پیوند طبیعی ، ساختاری و پویا با مراکز این شرکت صنعتی است و هم اکنون از طریق تعدادی از پروژه های صنعتی و با همکاری شرکتهای بزرگ صنعتی کشور و همچنین با همکاری دو جانبه با صنایع مختلف ، در جهت پیشبرد این اهداف گام بر می دارد.

آنا: برای این مرکز چه ماموریت یا مأموریتی تعریف شده است و آیا این مرکز اکنون ماموریت هایی را انجام می دهد؟

راز: در ابتدا و در سالهای گذشته این مرکز توسط تعدادی از همکاران من اداره می شد. اما من حدود چهار سال و نیم این مرکز را اداره کردم. کاری که من وقتی وارد مرکز خود شدم ادامه مسیر و فعالیت سایر همکاران بود ، ما ابتدا سعی کردیم نیازهای کشور را در زمینه شیمی کنترل کنیم ، در این راستا چند محور و مسیری را تعریف کردیم.

اولین کاری که انجام دادیم این بود که پرونده واردات گمرک را از گمرک برداریم و آن را طبقه بندی کنیم و سپس مواد شیمیایی را که به کشور وارد می شد و از اولویت ها بود شناسایی کنیم و میزان مصرف بالایی هم داشته باشد. سپس با صنایع مختلف تماس گرفتیم و نیازهای آنها را زیر نظر گرفتیم تا بدانیم نیازها در کشور چیست.

ما همچنین برای کسب اطلاعات در مورد صنایع شیمیایی کشور در چندین مجله صنعت مرتبط با شیمی مشترک شدیم و از طریق دوستانی که در صنایع مختلف تجربه داشتند مسیرها و نیازهای مختلف دیگری را ردیابی کردیم و سپس بر اساس آن نیازها اقدام کردیم. احتمالاً تاکنون کمتر در کشور اتفاق افتاده است و ما بلافاصله مجموعه ای از هسته های فارغ التحصیلان و گروه های تحقیقاتی را برای شعبه شهرضا در پروژه های مختلف جمع آوری کرده ایم.

گروه های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ما گروه های تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی تشکیل داده اند و کار بر روی پروژه های مختلف را آغاز کرده اند. نحوه همکاری آنها این است که با دانشگاه همکاری می کنند ، بدین معنی که هریک از دانشگاه ها در این پروژه های تعریف شده ، این آزمایشگاه ها را برای دوستان و فارغ التحصیلان فراهم می کنند (البته محدود و خاص) ، مواد آزمایشگاهی و ابزار. آنها تحقیق می کنند.

در پایان هر پروژه ، هر کشور ، هم دانشگاه به عنوان مرکز تحقیقاتی و هم دوستانی که روی آن پروژه کار کرده اند ، سهم خود را خواهند داشت. ما این کار را با عنوان “موافقت نامه های مشارکت تحقیق و پژوهش” آغاز کردیم و تعدادی از توافق ها منعقد شده اند. اکنون برای ساخت یکی از این پروژه ها در کاشان در حال انعقاد قرارداد صنعتی هستیم.

آنا: اگر این اقدامات منجر به رشد درآمد شود ، آیا دانش آموزانی که در آن کار می کنند سود خواهند برد؟

راز: اگر در ابتدای پروژه از همکاران استفاده کنیم ، همان دوستان در مرحله آزمایشی ، نیمه صنعتی و سپس صنعتی شدن پروژه شرکت می کنند و درآمد حاصل را نیز به اشتراک می گذارند ، مگر اینکه بخواهند بخشی را که بدست آورده اند به عنوان دانش فنی پروژه انتقال دهند. در این حالت ، ما آن را قیمت گذاری می کنیم و دانش فنی به فروش می رسد ، و تیم تحقیق و مرکز تحقیقات سهم خود را خواهند داشت. اما در غیر این صورت آنها مستقیماً در صنعت سازی و اشتغال درگیر خواهند شد.

آنا: دامنه قرارداد شما با کاشان چقدر است؟

راز: این توافق بیشتر در مورد گرفتن مواد مؤثر گیاهی است.

آنا: پایان نامه های حرفه ای و پروژه های پژوهشی دانشجویان در این مرکز چیست؟

راز: ما سعی کردیم برخی از پایان نامه های دانشجویان را به فعالیتهای این مرکز تحقیقاتی هدایت کنیم ، یعنی پروژه جدیدی با عنوان “مرحله تحقیق صفر طراحی صنعتی” ارائه دادیم. ما این مرحله صفر را به عنوان بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد یا پایان نامه دکتری تعریف کردیم که می تواند عنوان یک مقاله دیگر براساس همان مباحث مختلفی که مشاهده و شناسایی می شد ، باشد و آنها بتوانند در پایان نامه خود ترسیم کنند.

ما چندین پروژه در این زمینه داشتیم. پروژه ای برای حذف گوگرد از ترکیبات نفتی مانند بنزین و دیزل و غیره وجود داشت. پایان نامه دیگر دانشجویان ارشد استفاده از داروهای ضد باکتری در صنعت نفت و به طور کلی استفاده از داروهای ضد باکتری بود. به طور تصادفی ، یکی از مواد مورد استفاده در این پروژه دی بنزن کونیوم کلرید است که هم اکنون در ضد عفونی کننده های ساخته شده از بیماری کرون استفاده می شود. این در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده و نمونه های مختلفی را برای آزمایش اولیه در اختیار صنعت قرار داده ایم. اگر آزمایش ها رضایت بخش باشد ، ما همچنین به تولید صنعتی و تولید انبوه آنها فکر می کنیم.

آنا: شما به داروهای مورد استفاده در داروهای ضد انسداد عروق اشاره کردید. آیا در روزهای کورونا ، آیا مرکز تحقیقات شما موفق به تولید محصولی برای مبارزه با ویروس شده است؟

راز: همکار دیگر ما که عضو کانون تحقیقات شیمیایی رازی نیز هست ، در همان ابتدای شیوع کورنا حدود چند هزار بطری 250 و 300 میلی لیتر محلول ضدعفونی کننده تولید کرد و به محض اینکه کشور با محدودیت های ضد عفونی کننده ای شدید روبرو شد ، هزاران بطری محلول ضدعفونی کننده تولید شد. توسط دانشگاهیان استفاده می شود

این اقدام در یک شرکت دانشجویی اجرا و به بخش های مختلفی تحویل داده شد و در صورت ریالی ، بیش از 20 میلیون تومان پول نقد به دانشگاه وارد کرد.

انتهای پیام / 4103/4062 /

دکمه بازگشت به بالا