عمومیکسب و کار ایرانی برتر

عمر مفید دیزل ژنراتورها چقدر است ؟

دیزل ژنراتورها دستگاه‌هایی برای تأمین انرژی و برق مورد نیاز در فروشگاه، هتل بیمارستان یا نیروگاه‌ها هستند. این دستگاه‌ها قیمت بالایی داشته و نقش مهمی نیز برای این مکان‌ها ایفا می‌کنند. به همین سبب نگهداری درست و افزایش عمر مفید مسئله مهمی برای صاحبان کسب و کار است. در این مقاله به موضوع مهم افزایش طول عمر دیزل ژنراتورها می‌پردازیم.

به طور متوسط، عمر مفید یک دیزل ژنراتور از 2 تا 10 سال است. این مدت زمان به منابع عملیاتی تجهیزات بستگی دارد. هر چه این منابع عملیاتی بالاتر باشند، دستگاه نیز عمر بیشتری خواهد داشت. چه چیزی عمر مفید دیزل ژنراتورها را افزایش می‌دهد؟

دیزل ژنراتورها از یک نیروگاه (موتور دیزل) و یک دینام (دیزل) تشکیل شده‌اند. این دستگاه‌ها در شرایط در دسترس نبودن شبکه‌های برق به عنوان واحدهای اضطراری برای تأمین انرژی مصرف کنندگان برای یک دوره قطع برق استفاده می‌شوند.

عمر مفید دیزل ژنراتور با توجه به منبع موتور و میزان سایش ژنراتور تعیین می‌شود. تولید کنندگان ساعت موتور را برای هر قطعه و مجموعه تنظیم می‌کنند. عملکرد نامناسب، استفاده از سوخت و روغن غیر توصیه شده و نصب دیزل ژنراتور در مکان‌هایی با رطوبت بالا می‌تواند عمر نیروگاه دیزل را کاهش دهد.

طول عمر نیروگاه دیزل چگونه تعیین می‌شود؟ دستورالعمل‌های عملیاتی عمر موتور دیزل ژنراتور را نشان می‌دهند. با فرسودگی دیزل ژنراتور باید قطعات تعویض شوند. عمر مفید یک دیزل ژنراتور بر اساس آزمایش‌های در حال انجام و محاسبات سایش برای شرایط عملیاتی بهینه تعیین می‌شود.

چگونه به افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور کمک کنیم؟

برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور باید از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده کنید. هنگام انتخاب سوخت، به ترکیب آن توجه کنید. نباید سوختی که برای دیزل ژنراتور خود استفاده می‌کنید حاوی ناخالصی‌های جامد یا آب باشد؛ زیرا این مواد می‌توانند باعث خراب شدن سریع سیستم سوخت شوند.

برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور همیشه پارامترهای عملکرد دیزل ژنراتور یا سایر نیروها را تحت نظر داشته باشید. این پارامترها شامل سرعت موتور، سطح روغن و دمای مایع خنک کننده است. این کار باعث افزایش طول عمر مفید دیزل ژنراتورها می‌شوند.

یکی دیگر از اقداماتی که باید برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور انجام دهید این است که در حین کارکرد دستگاه باید پارامترهای عملکرد به ویژه فشار روغن و دمای مایع خنک کننده را کنترل کنید. سطح مایع را کنترل کنید و در صورت لزوم آن را شارژ کنید. از روغن‌های توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید.

سوخت دیزل ژنراتور باید با پارامترهای توصیه شده آلودگی و قطع آب مطابقت داشته باشد. اگر از آنها فراتر رفت، لازم است سوخت را از قبل تصفیه کنید. انجام تعمیرات و نگهداری منظم از دستگاه برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور ضروری است.

عمر مفید دیزل ژنراتور و انواع آن

از نظر طول عمر به سه زیر گروه تقسیم می‌شوند و با مقاومت در برابر سایش اجزا و قطعات و در نتیجه قیمت از یکدیگر تمییز داده می‌شوند. دیزل ژنراتورهایی که برای تأمین برق اضطراری طراحی شده‌اند با منبع موتور 2500 تا 5000 ساعت مشخص می‌شوند.

این دستگاه‌ها به صورت خودکار یا دستی در صورت عدم وجود ولتاژ در منبع تغذیه ثابت روشن می‌شوند. پس از اتمام منبع، تجهیزات برای تعمیرات اساسی ارسال می‌شوند. واحدهای منبع تغذیه پشتیبان برای کار بدون وقفه برای 12000 – 15000 ساعت طراحی شده‌اند. این مدت تقریباً معادل 1.5 – 2 سال است.

عمر ژنراتور به طور متوسط در صورت استفاده دائمی 23000 تا 25000 ساعت گزارش شده است. پس از آن، این دستگاه‌ها به تعمیرات اساسی نیاز دارند که با جایگزینی قطعات فرسوده با قطعات جدید می‌توانید به این موضوع رسیدگی کنید.

خرید یک نیروگاه دیزلی قدرتمند برای تأمین نیروی پشتیبان، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. دقت کنید که بارگذاری بیش از حد تجهیزات به طور مداوم منجر به خرابی‌های مکرر و هزینه‌های تعمیر غیرضروری برای شما می‌شود. تخمین زده شده است که عمر مفید دیزل ژنراتورها را می‌توان با انتخاب مدل مناسب و بهره برداری از واحد در بارهای توصیه شده (50 تا 90 درصد اسمی) افزایش داد.

اگر شما هم برای کسب و کار خود و یا برای مصارف دیگر، به یک ژنراتور نیاز دارید که در هر زمانی کار کند، حتما یکی از مواردی که در هنگام مد نظر قرار می دهید، طول عمر و ماندگاری ژنراتور دیزلی است.
به نظر شما دیزل ژنراتور تا چه مدت زمانی عمر می کند؟
در این مطلب مفید با دشت نور همراه باشید تا مطالعه نمایید:

  • چه مواردی در این ماندگاری اثرگذار می باشند؟
  • کدام دستگاه طول عمر بالاتری دارد؟
  • چگونه می توان یک ژنراتور با ماندگاری بالا خریداری کرد؟

علاوه بر این موارد، مطالعه خواهید کرد که چه راهکارهایی برای افزایش طول عمر این دستگاه ها وجود دارند، پس با ما همراه باشید تا پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این زمینه به دست آورید.

طول عمر دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها اغلب بین 10000 تا 30000 ساعت کار می کنند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به طور منظم، سوخت با کیفیت بالا و اندازه مناسب برای بار پیش بینی شده می تواند این میزان کارکرد را افزایش دهد.
بررسی و تمیز کردن منظم اجزاء به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری ماهانه و سالانه، عمر دستگاه شما را افزایش می دهد.
عمر مفید دیزل ژنراتور ممکن است کمتر از تعداد ساعاتی باشد که ژنراتور شما قادر به کارکردن است.

طول عمر ژنراتور قابل حمل

دیزل ژنراتورها با دور کمتر از ژنراتورهای بنزینی قابل حمل یا مورد استفاده در محیط های صنعتی و مسکونی کار می کنند. این موضع استهلاک و آسیب دیدگی کمتر در اجزای دیزل ژنراتور را به دنبال دارد که به همین دلیل طول عمر دیزل ژنراتورها به طور قابل توجهی بیشتر از انواع گازسوز است.
یک ژنراتور گازی قابل حمل که برای برق اضطراری مسکونی استفاده می شود، حدود 2000 تا 3000 ساعت کار می کند. در حالی که این میزان به طور قابل توجهی کمتر از 20000 تا 30000 ساعت ژنراتورهای دیزلی است، این دستگاه های کوچک معمولاً هر سال بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند یک دهه عمر طولانی داشته باشند.

میانگین طول عمر دیزل ژنراتور بر اساس استفاده

اولین عاملی که باید در نظر گرفت استفاده از دستگاه می باشد. به طور متوسط، دیزل ژنراتورها از 10000 تا 30000 ساعت استفاده دوام می آورند که معمولا معادل با 20 الی 25 سال استفاده می باشد.
البته این یک تخمین است و بدیهی می باشد که ژنراتوری که دائماً کار می کند، خیلی زودتر از ژنراتوری که فقط برای برق اضطراری در هنگام خاموشی استفاده می شود، به مرز 10000 ساعت می رسد.

موارد موثر در طول عمر دیزل ژنراتور

برخی عوامل نقش بسزایی در ماندگاری و دوام دستگاه دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  1. برند و کیفیت دستگاه

هرچه کیفیت و مرغوبیت دستگاه شما بالاتر و بهتر باشد، می توانید این انتظار را داشته باشید که ژنراتور ماندگاری و دوام بیشتری خواهد داشت.

  1. نحوه نصب و راه اندازی

یکی دیگر از موارد مهم در ماندگاری دستگاه، نصب و راه اندازی صحیح آن می باشد. اگر این کار توسط فرد غیرمجرب انجام شود، ممکن است تا بعد از مدتی برخی از تجهیزات و قطعات دستگاه با مشکلات و آسیب هایی روبرو شوند. راه حل جلوگیری از این مشکل این است که خرید خود را از فروشگاه و شرکتی معتبر و با سابقه انجام دهید و برای نصب و راه اندازی آن از متخصص فنی کمک بگیرید.

  1. نوع استفاده

طول عمر یک ژنراتور به نحوه استفاده از آن نیز بستگی دارد که در ادامه واضح تر در این باره صحبت خواهیم کرد:

  • استفاده بیش از حد

اگر شما بیش از حد توان ژنراتور خود از آن کار بکشید، در مدت زمان کوتاه تری سبب فرسودگی قطعات آن خواهید شد.

  • استفاده کم

استفاده نکردن از ژنراتور به اندازه کافی می تواند حتی بدتر باشد. اگر دستگاه برای ماه‌ها در فاصله زمانی بین استفاده قرار بگیرد، این کار اغلب برای دستگاه سخت‌تر از استفاده بیش از حد می باشد.
در این شرایط قطعات دستگاه به هم ساییده شده و سبب اصطکاک بیشتری می شوند که این موضوع بدان معنا است که در زمان استفاده از دستگاه، خیلی سریع از سرد به گرم تبدیل شده و سپس خاموش می گردد تا خنک شود.
علاوه بر موضوع اصطکاک این تغییرات دمایی می تواند برای ژنراتور بسیار سخت باشد. استفاده کردن منظم از دستگاه می تواند مانع از اکسید شدن و از بین رفتن سوخت داخل، قبل از استفاده می شود.
همچنین بسیاری از مشکلات دستگاه با تغییرات در عملکرد آن نشان داده می شوند که به همین دلیل عدم استفاده از آن فرد را متوجه مشکلاتی که به تعمیر نیاز دارند، نخواهد کرد.

  1. سایز و اندازه دستگاه

یکی دیگر از موارد موثر بر ماندگاری و طول عمر این دستگاه ها، اندازه و سایز آن ها می باشد. بیش از اندازه کوچک بودن ژنراتور سبب وارد شدن فشار زیادی به آن خواهد شد که این موضوع خیلی سریع موجب فرسودگی قطعات آن می گردد.
برعکس، ژنراتور بزرگ با تمام ظرفیت خود کار نکرده و به طور معمول با تجمع رسوبات کربن مسدود می گردد.

  1. نگهداری

مانند همه ماشین‌ها، تعمیر و نگهداری مناسب برای به حداکثر رساندن طول عمر ژنراتور کلیدی است.

کدام ژنراتور ماندگاری بالاتری دارد؟

واقعیت این است که سایر ژنراتورها به عنوان یک انتخاب اقتصادی برای کسانی ساخته می شوند که نیازی به استفاده مکرر از ژنراتور خود ندارند. اما اگر برای مصارف صنعتی به یک ژنراتور با عمر طولانی نیاز دارید، انواع دیزلی انتخاب واضحی هستند.

آیا دیزل ژنراتورها بیشتر از ژنراتورهای گازسوز عمر می کنند؟

و گاز طبیعی هر دو مزایای خود را دارند، اما با این حال ژنراتورهای دیزلی از نظر طول عمر (بر حسب ساعات استفاده) دارای برتری هستند.
بخشی از دلیل این ماندگاری در نحوه ساخت آن است. موتورهای دیزلی از قطعات متحرک ساده‌تر و کندتر ساخته شده‌اند، بنابراین قطعات مکانیکی مانند ژنراتورهای گازی به هم ساییده نمی‌شوند که به همین منظور زمان فرسوده شدن آن ها طولانی تر خواهد بود.

چگونه طول عمر ژنراتور خود را افزایش دهم؟

برای این کار باید نکات زیر را در نظر داشته و رعایت کنید:

  1. سطح روغن را به طور منظم بررسی کنید.

بررسی و تعویض منظم روغن در ژنراتور به شما کمک می کند از عملکرد بهینه آن اطمینان حاصل کنید. بدون مقدار کافی روغن، قطعات متحرک به اندازه کافی روغن کاری نمی شوند تا در هنگام تماس آسیبی نبینند. ژنراتورهای جدیدتر اگر سطح روغن کافی نداشته باشند، خاموش می شوند.
بررسی سطح روغن خود را هر چند هفته یا بیشتر به صورت روتین در نظر بگیرید. هنگام بازرسی آنها باید میله اندازه گیری را بیرون بکشید. اگر سطوح پایین باشد و روغن تمیز به نظر برسد، ژنراتور به روغن بیشتری نیاز دارد. اگر سطح روغن با سطح پایین و کثیف بیرون بیاید، روغن باید تعویض شود.

 

دکمه بازگشت به بالا