عمومی

هجرت برای دین خدا و همنشینی با فقرا ویژگی امام رضا (ع) است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

حجت الاسلام مصطفی سلیمانی در گفتگو با خبرنگار آنلاین ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) با اشاره به اینکه این سه شخصیت بزرگ اسلام دارای ویژگی‌های مشترکی هستند اظهار کرد: ترویج علم و دانش و تشویق دیگران به علم آموزی از اولین ویژگی‌های مشترک اهل بیت بود.

وی افزود: یکی از صفات مشترک این سه شخصیت بزرگ اسلام تشکیل جلسات علمی برای بالا بردن سطح معرفتی، پاسخ به سوالات و شبهات و مبارزه با مطالب با فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی دانست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر بزرگ اسلام جلسات علمی با افراد مختلف برگزار می‌کردند و خودشان در این جلسات مطالب علمی، دانشی و معارفی را مطرح می‌کردند افزود: امام حسن مجتبی (ع) هم نسبت به این جلسات توجه ویژه داشت و این جلسات را با افراد و گروه‌های مختلف برگزار و در این جلسات به شبهات و سوالات پاسخ می‌دادند.

سلیمانی تصریح کرد: امام رضا (ع) نیز جلسات مختلف علمی را به صورت رسمی، دوستانه و با اقوام گوناگون تشکیل می‌دادند و نسبت به بصیرت افزایی، مبارزه با فرقه‌های انحرافی و مطرح کردن حق و باطل در این جلسات روشنگری داشتند.

وی با اشاره به اینکه دومین ویژگی مشترک این سه بزرگوار کمک و همنشینی با فقرا و محرومان بود گفت: یک بار می‌بینیم بحث کمک مالی به فقرا و نیازمندان و حل مشکلات مطرح است که و یک بار بحث همنشینی با این قشر جامعه است که گاهی انسان شرایط کمک مالی ندارد و نمی توند مشکلی را حل کند اما همین نشست و برخواست با فقرا باعث اعتبار بخشی و شخصیت بخشی به این قشر شده و از نظر روانشناسی نیز تأثیر مثبتی را در روحیه این افرا دارد.

حجت الاسلام سلیمانی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام با فقرا و غلامان نشست و برخواست می‌کرد با آنها غذا می‌خورد و امام حسن مجتبی (ع) نیز همین خصلت را از جدش به ارث برده بود.

وی یادآور شد: امام حسن مجتبی (ع) منزلی وسیع در مدینه داشتند که یکی از علت‌هایی که ایشان این منزل وسیع را تهیه کرده بودند این بود که دوست داشتند مستمندان و فقرای بیشتری به منزل ایشان رفت و آمد داشته و ایشان بتوانند بذل و بخشش بیشتری به این افراد داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: امام رضا (ع) نیز همین خصلت را داشتند به ویژه زمانی که به ظاهر ولیعهد بودند و با بزرگان و مسئولان آن زمان رفت و آمد داشتند اما این باعث نشد که امام از همنشینی با فقرا و محرومان دور بیفتد بلکه در زمان مسئولیت خود سعی کردند بهترین استفاده را داشته و اموالی را دست نیازمندان برسانند و از نظر شخصیت اجتماعی آنها را محترم و بزرگ شمرده تا الگویی برای سایر مسئولان شوند.

استاد حوزه علمیه قم یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک این سه شخصیت الهی را هجرت و مسافرت به خاطر اهداف بزرگ و حفظ دین و اسلام دانست و تصریح کرد: هجرت پیامبر از مکه به مدینه، هجرت امام حسن مجتبی (ع) به عراق و هجرت امام رضا (ع) هر چند به اجبار به مرو و خراسان بود اما از این هجرت‌ها برای تبیین معارف الهی و مشخص کردن اهداف بزرگ الهی به خوبی استفاده کردند.

سلیمانی یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و امام هشتم را ترویج ازدواج آسان هم در مقام عمل و هم در بیان و زبان برشمرد و افزود: در دین مبین اسلام ازدواج ساده به دور از تشریفات بیهوده سفارش شده و در مقام عمل اصل معنویت است نه مادیات هر چند مادیات هم در زندگی باید باشد اما معنویت باید پایه و اساس زندگی اسلامی باشد.

وی دوری از فرهنگ بیگانه و غیر مسلمان را یکی از صفات مشترک و و سفارشات پیامبر اکرم و ائمه معصومین دانست و تصریح کرد: سفارش پیامبر درباره لباس و پوشاک و ظاهر زن و مرد این بود که از غیر مسلمان الگو برداری نشود و حتی در زمان امام حسن مجتبی (ع) که بنی امیه اصرار داشت فرهنگی را که از شام و اطراف و اروپای آن زمان الگو گرفته بود و در مکه و مدینه گسترش دهد امام حسن مجتبی (ع) با این فرهنگ مبارزه کرد و تذکر داد.

وی یادآور شد: در زمان امام رضا (ع) نیز امام با حضور خودشان در منطقه مرو و خراسان سعی می‌کردند که فرهنگ اسلامی را جایگزین غیر اسلامی کردند و به مامون و دیگران تذکراتی داشتند که فرهنگ غیر اسلامی به ایران اسلامی سرایت نکند زیرا پیروی از ظاهر غیر مسلمان در خوراک و پوشاک و رفتار آرام آرام اثر گذاشته و مسلمانان را به سمت اعتقادات غیر مسلمان می‌کشاند و انسان را از توحید، عبودیت و خدا پرستی واقعی و اسلامی دور می‌کند.

سلیمانی ابراز امیدواری کرد: همه ما به عنوان مسلمان و شیعه ادامه دهنده مسیر اهل بیت بوده و بتوانیم ویژگی‌های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) را ترویج و آن را در زندگی فردی و اجتماعی پیاده کنیم.

دکمه بازگشت به بالا