استان ها

آشنایی با چند جاذبه طبیعی و خاص در چهارمحال و بختیاری+تصاویر

به گزارش ترندونی؛ چهارمحال و بختیاری از استان های غرب ایران است که با ارتفاع زیادش به بام ایران معروف است. مرکز این استان کوهستانی شهرکرد است و از شمال و شرق با استان اصفهان، از غرب با استان خوزستان، از جنوب با استان کهگلویه و بویراحمد و از شمال غربی با لرستان همسایه است.

این استان از مناطق خوش آب و هوا با طبیعتی بکر و چشم نواز هست که دیدن از آن ها می تواند تعطیلات خوشی را برایتان رقم بزند. تعدادی از جاذبه های چهارمحال و بختیاری را معرفی می کنیم تا اگر قصد سفر و ایرانگردی داشتید این استان را هم در لیست سفرتان قرار دهید و سر فرصت از جاذبه هایش دیدن کنید.

جاذبه های طبیعی چهارمحال و بختیاری

آبشار آتشگاه

اگر تماشای آبشارهای باشکوه و صدای جوش و خروش آن ها شما را به وجد می آورد استان خوبی را برای طبیعت گردی و گشت و گذار انتخاب کرده اید چون چهارمحال و بختیاری از استان هایی است که در آن آبشارهای زیادی پیدا می کنید.

 

آبشار آتشگاه نسبت به آبشار دره عشق از مرکز استان فاصله بیشتری دارد و در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد است. در مسیر رسیدن به این آبشار از روستاهای زیبای میلاس و سردشت عبور کردید و جایی در ۴۰ کیلومتری لردگان روستای آتشگاه را می بینید، روستایی که در دره ای جشم نواز و باریک قرار دارد. در وسط دره رودخانه ای در جریان است که در احاطه درختان سربفلک کشیده و سنگ های آهکی است. آبشار آتشگاه در دره ای به ارتفاع ۳ کیلومتر به پایین می ریزد، در این مسیر پستی و بلندی های دره آبشارهای کوچک زیادی را شکل داده که بر زیبایی و جذابیت آبشار افزوده است.

آبشار دره عشق

اگر اسم زیبای این آبشار شما را علاقمند به دیدنش کرده است باید به شهرستان اردل در ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد بروید. در مقابل این آبشار بایستید و شکوه جاذبه های طبیعی این استان را کاملا حس کنید. در دل طبیعت بکر این ناحیه، کوهی را می بینید که آب با سرعت از دل آن بیرون می آید و از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می ریزد.

 

بعد از مدتی تماشای آبشار دره عشق کمی هم طبیعت اطراف را با دقت بیشتری نگاه کنید و جریان رودخانه کارون و شالیزارها و باغ های اطراف را نگاه کنید. چشم اندازهای این ناحیه مطمئنا شما را بیشتر از گذشته عاشق طبیعت می کنید. می توانید در میان انارستان ها قدم بزنید و ببینید هیچ چیز مثل بودن در میان طبیعت نمی تواند روحیه تان را تازه کند.

چشمه برم

چشمه برم یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است که در مرکز شهر لردگان قرار دارد. این چشمه حالا در میان یک پارک سرسبز با امکانات رفاهی کامل قرار دارد و برای یک پیک‌نیک و گردش روزانه یک انتخاب بسیار مناسب است. چشمه برم یکی از منابع اصلی تامین آب منطقه لردگان است.

آبشار زردلیمه

آبشار زردلیمه در بخش جنوبی شهرستان اردل، در روستای بادام شیرین و انتهای دره لیمه قرار گرفته است. این آبشار به دلیل محل قرارگیری و دسترسی سخت، یکی از بکرترین و زیباترین آبشارهای ایران است. ارتفاع آبشار زردلیمه ۴۰ متر و عرض آن ۶۵ متر است.

چند جاذبه طبیعی و خاص در چهارمحال و بختیاری

در کنار آبشار زردلیمه، رودخانه بازفت قرار دارد که آب آبشار نیز به همین رودخانه می‌ریزد. برای رسیدن به آبشار زردلیمه باید نزدیک به ۸۰ کیلومتر از شهرکرد فاصله بگیرید و به شهرستان اردل، به روستای بادام شیرین برسید. سپس با کمک تابلوهای راهنما وارد مسیر منتهی به آبشار شوید. دقت داشته باشید که این آبشار مسیر پیمایش سختی دارد و هوای اطراف آن نیز بسیار خنک‌تر از مناطق دیگر است؛ بنابراین حتما با فرد محلی یا آشنا به مسیر و تجهیزات کامل و لباس گرم از آبشار بازدید کنید.

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور در شهرستان بروجن و روستای سنگ چین (نزدیک به روستای شلمزار) قرار دارد. این تالاب یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران است که محل زندگی ایل بختیاری در قرون گذشته بوده است. تالاب چغاخور در میان دشتی وسیع و کوهستانی بلند قرار دارد و منظره‌ای چشم‌گیر را برای دوست‌داران طبیعت رقم می‌زند. در فصل زمستان این تالاب محلی برای پرندگان مهاجر است و تورهای مختلفی برای پرنده‌نگری در این محل برگزار می‌شود. این تالاب در فاصله بین تالاب گندمان و تالاب سولقان قرار دارد.

 

بهترین فصل سفر به تالاب چغاخور فصل بهار و اواسط فصل پاییز است. در زمستان آب تالاب در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد و در فصول گرم نیز به دلیل خنکی هوا، اطراف تالاب محل ییلاق عشایر بختیاری است. برای رسیدن به این تالاب باید از شهرکرد به سمت جنوب حرکت کنید و پس از عبور از شلمزار به روستای سنگ چین برسید. با رسیدن به روستا وسعت تالاب برای شما نمایان می‌شود.

تالاب سولقان

تالاب سولقان یا تالاب سولگان، یکی از چندین تالاب بزرگ و از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است. این تالاب در شهرستان اردل (کیار) قرار دارد و یکی از ۳ تالاب معروف این منطقه است. تالاب سولقان با وسعت زیاد و عمق کم، یکی از مناطق منتخب پرندگان مهاجر است و هرساله تعداد زیادی پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

برای رسیدن به این تالاب زیبا باید از شهرکرد به سمت شلمزار و سپس به سمت ناغان حرکت کنید. در روستای علی آباد می‌توانید هر دو بخش تالاب سولقان را در میان دشتی وسیع ببینید.

چند جاذبه طبیعی و خاص در چهارمحال و بختیاری

دکمه بازگشت به بالا