فرهنگ و هنر

اهدای نشان درجه یک هنری به بهروز رضوی در مراسم تقدیر از او

مراسم یادبود جانباز رادیویی بهروز رضوی صبح روز یکشنبه (11 ژوئن) با حضور حمید شاه آبادی معاون مدیر عامل سد و اهالی رادیو در سالن اجتماعات معاون سد برگزار شد.

به گزارش ترندونی ، جایزه هنری درجه یک بهروز رضوی با حضور هام معاون معاون شهوه آباد ، سید محمد طباطبا ، دبیر شورای ارزیابی هنرمندان و محمد جعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران ، علیرضا هیریب حبی ، مدیر رادیو ایران ارائه شد. رادیو فرهنگ و برخی از پیشگامان مدیریت صدا و سیما در طبقه پنجم ساختمان شهدای رادیو برگزار شدند.

در ابتدای مراسم ویدئویی با معرفی بهروز رضوی به تماشاگران نشان داده شد.

امروز وضعیت رادیو حضور روشنفکرانی همچون بهروز رضوی را تعیین می کند

معاون صداوسیمای این رویداد گفت: “رادیو خوش شانس است كه یكی از فرزندان سرفزار موفقیت او را جشن می گیرد.” اگر نگاه کنیم به چند سالی که رادیو در کشور ما به مدت 80 سال بوده است ، افراد کمی از این سطح و رتبه هستند و رادیو باید به وجود یک بازیگر مانند کسی که در داخل کشور مطرح شده است افتخار کنیم. چنین افرادی منبع نیکی و سعادت هستند.
شاه آبادی افزود: امروز خوشبختم که با چهره های ارزنده ای که زندگی خود را سپری کرده ام ، عقل و دانش آنها از فرهنگ این کشور و رادیو به یک ارتباط رادیویی با آنها تبدیل شده است.

معاون وزیر صدا و سیما عنوان کرد: اگر رادیو در شکل دادن به سبک زندگی و سطوح آموزشی افراد مؤثر باشد و وسیله ای برای بهبود آموزش ، سرگرمی و مهارت در یک کشور باشد ، با حضور و دانش هنرمندان و چهره های فرهیخته مانند استاد بهروز رضوی مشخص می شود.

حمید شاه آبادی افزود: در مورد او حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. واقعیت این است که ما و جامعه ما بهروز رضوی را با صدای او می شناسیم. اما صدا کشتی ای است که از آن می بینیم و جمع آوری دانش ، فرهنگ و تسلط در زمینه شعر و ادبیات باستانی کشتی ای به نام صدا است.

وی افزود: “من از آنها بخاطر سپری شدن در رادیو تشکر می کنم. امیدوارم سالها سایه اساتیدی مثل بهروز رضوی برای ما و دانشجویانشان ثابت باشد و از وجود آنها بهره مند شویم.

بهروز رضوی هرگز رادیو را فراموش نکرد

صادق رحمانیان ، مدیر سابق رادیو فرهنگ و عضو فعلی معاون شورای موسیقی صدا ، بعداً به عنوان یكی از دوستان این هنرمند گفت: “در دوران باستان دو شاعر وجود داشتند كه دوره های جهل و اسلام را در عربستان گذراندند.” بهروز رضوی هم به دلیل پیشینه روایت خود ، هم قبل و بعد از انقلاب را فهمیده است و دلیل این حضور ، هنر اوست. او قبل و بعد از انقلاب در رادیو و تلویزیون بود اما هرگز رادیو را فراموش نکرد ، تمرکز اصلی و عشق و علاقه او همیشه روی رادیو است. حاکم سرزمین بهروز رضوی عشق او به رادیو است.

بهروز رضوی شخصیتی چند وجهی دارد

علیرضا حبیبی ، رئیس رادیو فرهنگ ، گفت: “خوشحالم که در مراسم ستایش بهروز رضوی حضور دارم و جایگاه مناسبی به دست می آورم زیرا او به درستی کاپیتان رضوی است.” با تشکر از شما ، آقای شاه آبادی ، برای همکاری و پیگیری شما با خانه هنرمندان جانبازان. احتمالاً کمتر کسی می داند که بهروز رضوی اهل سادات است. وی پیرو مکتب اهل بیت و شاعر ، بازیگر ، روزنامه نگار و ترانه سرا چند شخصیت است.

بهروز رضوی زندگی من را به آتش کشید!

بعد از این مراسم ، مریم نشیبا ، یکی از پیشگامان رادیو ، گفت: “اگرچه بیرون رفتن از خانه برای من آسان نبود ، اما برای بهروز رضوی به اینجا آمدم.”

در یک جمله زیبا ، امیدوارم نقاش بال پروانه همیشه در کنار شما باشد. وی به خاطرات کار با رضوی اشاره کرد و گفت: اگرچه ما با هم یک برنامه شبانه کتاب داشتیم ، تهیه کننده بهروز رضوی از این فرصت استفاده کرد که برای اولین بار برای خواندن خبر به استودیو برود. چند ثانیه طول کشید و آنقدر مرا با مردم معرفی کرد که هرگز آن را تا پایان عمر فراموش نخواهم کرد.

وی ادامه داد: او از من پرسید ، اینجا چه کار می کنی؟ گفتم که من همکار هستم و قصد دارم اخبار را در ساعت 4 بعد از ظهر گزارش کنم. آنها بلافاصله پخش صدا را صدا کردند و در حالی که تمام وجودم در حال تکان خوردن بود ، زندگی من را به آتش کشیدند و گفتند که ما چند دقیقه با صدای خانم نشیبا خبر را خواهیم شنید.

همکار جانباز اضافه کرد: “به نظر من بهروز رضوی بسیار دانشمند و آگاه است ، اما گاهی اوقات می گوید من نمی دانم چگونه با تو مساوی باشم.” خوشحالم که این مراسم برای آنها برگزار شد.
نشیبا گفت: “وقتی شما به من بگویید ، رادیو مادربزرگ ، به خودم اجازه می دهم از شما بپرسم ، گاهی اوقات خیلی دیر است.” یادمان باشد صدیقه کیانفر عزیز ، که سه روز پیش درگذشت. ما باید جوانان مناسب را بازی کنیم. بیایید از یکدیگر یاد بگیریم و بیایید از یکدیگر یاد بگیریم. همچنین می تواند در مکالمات قدیمی من جالب باشد. در کنار این دوستان جوان باشید و آنها را بپذیرید.

بهروز رضوی تکرار نخواهد شد

یکی دیگر از رسا کاکاوند ، شاعر ، راوی ، ترانه سرا ، پژوهشگر ادبیات فارسی و مجری رادیو و تلویزیون ، سخنران دیگری در مورد بهروز رضوی بود: “افتخار بیشتر نیست که درباره شخصی صحبت کنم که زندگی خود را در فرهنگ صدا و سیما درباره آن صحبت کرده ام.” او خودش یک هنرمند درجه یک است و ما باید افتخار کنیم که ، هر چند با تاخیر ، به این نتیجه رسیده ایم.

وی ادامه داد: هنوز صدای بهروز رضوی را به یاد می آورم وقتی صدا به گوش می رسد که انتظارات و فرهنگ مخاطب را پرورش می دهد و کلمات و ایده های بسیار خوبی را ارائه می دهد. من به این مراسم علاقه مند بودم و نمی توانم صبر کنم تا در مورد آن صحبت کنم. ما باید این صدا را در دست خود داشته باشیم و به جوانان نشان دهیم که چگونه یک صدا می تواند فرهنگ و دانش داشته باشد.

وی ادامه داد: حتی زمانی که از رضوی استقبال می کنم ، آن را دوست دارم و فرهنگ به من منتقل می شود. وقتی جوان تر بودم ، جشنواره های رادیویی بیشتر و بیشتر برگزار می شد. ما یک سال در یک جشنواره رادیو در مشهد بودیم و شب به پایان رسید و من و آقای رضوی از خواب بیدار شدیم. به او گفتم متن را بخواند و از بد وظیفه اشعار خاقانی را که در کیفم بود به او دادم. اهل ادبیات می دانند که متن خاقانی بسیار دشوار است و کابوسی برای دانشجویان ادبیات ، اما بهروز رضوی چنان خاقانی را خواند که من آن را قبل یا بعد از آن نشنیده ام.

کاکاوند گفت: “من به عنوان یک مهمان رادیو ، نزدیک به صاحب ، باید بگویم که مخاطب می خواهد ما پر از صدا باشیم و صدای جهانی داشته باشیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم و به آن گوش کنیم.” نمونه ای از این آقای رضوی است که هیچ فضایی را در حوزه هنری اشغال نمی کند. بعضی ها فکر می کنند می توانند از صدای رضوی تقلید کنند ، غافل از این که رضوی تکرار نخواهد شد ، در غیر این صورت 60 سال تمرین خواهد بود. ساعتها ساعت کار دارم تا در مورد آن صحبت کنم. اما من دست و شخصیت او را می بوسم و قول می دهم که دنیای پر سر و صدا ما نمی تواند برخی از صداها را فراموش کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بزرگترها نباید فکر کنند که اگر به نظر رضوی می رسد ، می توانند مانند او باشند زیرا برای اینکه مانند او باشیم به شصت سال مطالعه و دانش نیاز دارد.

بهروز رضوی جایزه هنر درجه یک را دریافت کرد

مرتضی اسفنده ، یکی از شاعران و همراهان رادیو نیز گفت: بهروز رضوی چنان هنرمندی بود که او را بهروز می نامیدند ، نه استاد و شبیه هنرمندان بزرگی چون سهراب سپهری ، فروغ و غیره. او با نام خودش شناخته می شود؛ مهم نیست که چقدر شعر خوب به صدا گفته می شود ، اما سروده می شود. “با من تماس بگیر … صدای تو خوب است …”

وی ادامه داد: “امروز او بهروز مورد برکت قرار گرفت و من جایزه هنری درجه یک را که بهروز پذیرفته و از آن استقبال می کند ، به او تبریک می گویم. من تمام قلب خود را وقف او می کنم:
افق با صدای شما روشن می شود
خاموش نکنید ، فریاد بزنید

بهروز رضوی یک هنرمند با استعداد و فرهیخته است

علاوه بر این ، محمد طباطبایی حسینی در این مراسم گفت: “خدا را شکر می کنم که در نقش من به عنوان دبیر شورای ملی ارزیابی هنرمندان ، افتخار این بوده است که من چنین نشانی را امضا کنم.” البته شایان ذکر است که بهروز رضوی هرگز برای این جایزه درخواست نکرد. آقای رضوی این گواهی را خیلی دیر دریافت می کند. خوشحالم که هیئت ارزیابی هنرمندان در این دوره از این افتخار برخوردار بودند.
وی اضافه کرد: “معمولاً در شورا برای بحث هنری درجه یک بحث خیلی جدی داریم اما وقتی نام او ذکر شد اعضا می گفتند اصلاً سؤالی نیست.”
طباطبایی ادامه داد: به گفته استاد زنده ایرج افشار ، بهروز رضوی یک هنرمند با استعداد و فرهیخته است. وقتی شعری می خواند ، روح شعر را بیان می کند. احتمالاً کتابهای صوتی زیادی شنیده اید و از کیفیت کتابی که رضوی خوانده است می دانید. مطمئناً طرفداران وی کتابهایی از ادبیات دفاع مقدس را که در برنامه رادیو خوانده است به خاطر خواهند آورد. شما فقط سایر کتابهای صوتی را می شنوید ، اما کتابهایی که آنها می خوانند با ما نشسته اند.
وی اضافه كرد: “بهروز رضوی از معدود كوچكهایی است كه كتابها برای آنها ارزشمند است. من شاهد هستم که اگر آنها برای تحویل یک کتاب بخوانند ، به هیچ وجه در مورد قیمت صحبت نمی کنند ، حتی اگر توسط یک آژانس دولتی ثروتمند سفارش شود. ” او در تمام عمرش در هنر كار كرد و تمام عمر را به او آموخت.
وی با بیان اینکه در مورد خصوصیات استاد رضوی گفت: “یکی دیگر از ویژگی های بهروز رضوی این است که وی هیچگاه موضع خود را در وقایع سیاسی کوتاه مدت اعلام نکرده و یا جایگاه خود را در هنر خود گنجانده است.” در عین حال ، آنها هرگز معیارهای حرفه ای و اخلاقی را فراموش نکردند.
مدیر موسسه جانبازان هنرمندان اضافه کرد: “در کار خودشان منطقی و منطقی رفتار کردند. همکاران رادیو این را فهمیدند و هنجارهای اخلاقی را رها نکردند.” امیدواریم که نسل های آینده بهروز رضوی داشته باشند و در مدت 50 سال بهروز رضوی تجلیل شود ، امیدوارم دستان ما خالی نشود و بهروز رضوی بلند شود.
طباطبایی در پایان گفت: جایزه هنری درجه یک بهروز رضوی از طریق رادیو پخش می شود که مانند خانه او است. من از حمید شاه آبادی تشکر می کنم که به من اجازه این کار را داد. به عنوان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد ، شهابادی نیز منبعی از خیرات بوده است و منبعی از نیکی در اینجا وجود دارد و این برنامه نمونه ای از آن است.
وی اضافه کرد: “از امروز که این جایزه هنری درجه یک به بهروز رضوی اهدا می شود ، از طرف موسسه جانبازان هنرمندان مورد تجلیل و افتخار قرار می گیرد. این برای ما افتخارآمیز است.”
بهروز رضوی همچنین در این مراسم اظهار داشت: من هیچ وقت سعی نکردم از فرصت های خود به صورت حضوری استفاده کنم و هیچ وقت سنگی را به سمت خودم نمی انداختم. به نظر می رسد دقتی که در این حرفه استفاده کردم موثر بوده است.
وی افزود: من همیشه سعی می کردم متن را به درستی و با احساسات بخوانم. من بسیار خوشحالم که مدیران توجه می کنند و مردم قابل رویت هستند.
جانباز رادیو گفت: “از سال 1954. دسامبر من 52 سال در سازمان رادیو و تلویزیون کار کرده ام و هنوز کار را متوقف نکرده ام زیرا عاشق رادیو هستم. “
وی ادامه داد: “رادیو درباره من است و علاقه من به رادیو در دست من نیست. رادیو گرمترین و صمیمی ترین رسانه است.”
رضوی گفت: “من مدیون رادیو هستم و هنوز هم سعی می کنم دانش کسب کنم و شغل بهتری را تحویل بگیرم. رادیو کار نیست ، شلوغ است ، اما شرایط این روزها باعث شده است که این یک شغل به نظر برسد.”
وی افزود: “علاقه من به رادیو سابقه طولانی دارد ، رادیو گرمترین و صمیمی ترین رسانه است. شما گوش خود را رها می کنید ، می شنوید ، و آزار دهنده نیست.

رضوی در ادامه به پویایی رادیو اشاره کرد و گفت: “یاد و خاطره نادر نادرپور گفته بود که شما پیامبران کلام هستید. اگر اشتباه کردید به من خیانت کردید. ” سعی کنید وسواس داشته باشید. به کار خود به عنوان یک کار نگاه نکنید و هر روز به دنبال یادگیری باشید.
سپس بهروز رضوی به عنوان جایزه هنری درجه یک انستیتوی هنرپردازان و جدول تشکر از معاون صدا و سیمای رسانه ملی ، معادل دکترا تعلق گرفت و هر مدیر رادیو هدیه ای به یاد بهروز رضوی اهدا کرد.

سخنرانان در این مراسم سخنرانان اوزرا وکیلی ، مریم نشیبا ، تهران حسنه قلعه قوند ، مدیر رادیو جانباز مرتضی اسفنده ، رشید کاکاوند ، شاعر ، نویسنده و گوینده ، صادق رحمانیان مدیر سابق رادیو فرهنگ و سید محمد طبو خواهند بود ، مدیر گروه رادیویی وباران. هنرمندان جانباز در خانه حضور داشتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا