اقتصادی

آب خلیج فارس کی به خراسان رضوی می‌رسد؟

ترندونی/ خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان رضوی هم اکنون حدود هفت یا هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علیرضا طاهری در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: پروژه و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان که از چهار خط اجرایی می گذرد، کم آبی را در بخش های صنعتی و خدماتی ایجاد کرده است. در مرکز و شرق لغو خواهد شد.»

وی تصریح کرد: در فاز اول این پروژه آبرسانی به خراسان رضوی حدود 120 میلیون و به خراسان جنوبی حدود 60 میلیون است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مسیر ملک آباد به تربت حیدریه در حال حاضر برای اجرای این پروژه در حال ساخت است. در قسمت های دیگر نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده و در چابهار چند شکن ساخته شده و تولید لوله آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به پیشرفت سریع پروژه انتقال آب از خلیج و دریای عمان، امیدوارم طی چهار سال آینده آب شیرین شده دریا به شرق کشور منتقل شود.

کسری مخزن خراسان رضوی 1028 میلیون مترمکعب است.

طاهری گفت: خراسان رضوی 37 دشت دارد که از این تعداد 34 دشت ممنوعه و از این 34 دشت 15 دشت بحرانی است.

وی گفت: برداشت 50 تا 60 سال در این دشت ها بیش از آن بود که طبیعت بتواند این دشت ها را جبران و پر کند. به همین دلیل در حال حاضر با خطرات خاصی مانند رانش زمین و خالی شدن سفره های زیرزمینی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی صرفه جویی و مصرف متناسب و انتقال آب از سایر حوضه ها را یکی از راهکارهای مدیریت این شرایط دانست و گفت: کسری بلندمدت کنونی مخزن خراسان رضوی در حال حاضر یک هزار و 28 میلیون است. متر مکعب در سال های 1399 و 1400 در کل استان حدود 880 میلیون متر مکعب بوده که بیشتر آن مربوط به دشت مشهد است.

وی خاطرنشان کرد: 12 هزار حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که 9 هزار حلقه چاه برقی و 3 هزار حلقه چاه گازوئیلی است. با معرفی این تعداد کنتور هوشمند، می‌توان خراسان رضوی را به عنوان چاه آب استانی پیشرو کشور برای استقرار کنتورهای هوشمند دانست.

طاهری با بیان اینکه از سال 92 تاکنون 15 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان مسدود شده است، افزود: پیش بینی می شود همچنان حدود 5 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان داشته باشیم.

وی گفت: اگرچه بیشتر این چاه ها کم عمق و در حاشیه رودخانه ها هستند اما از نظر ما همچنان فعالیت آنها غیرقانونی است. از اپراتورها انتظار می رود استانداردهای قانونی را رعایت کرده و چاه های غیرمجاز را مسدود کنند تا از طریق روش های کنترلی مجبور به این کار نباشیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا