برون مرزی

حماس: ترورها منجر به جنگ فراگیر می‌شود

معاون دفتر سیاسی حماس تأکید کرد که طرح‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شکست خواهد خورد و مقاومت گسترش خواهد یافت.

به گزارش ترندونی، صالح العاوری، معاون دفتر سیاسی حماس در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: تکرار تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره ترور رهبران مقاومت هیچ تأثیری بر ما ندارد یا تغییری ایجاد نخواهد کرد و حتی به اندازه یک بند انگشت مسیر ما را تغییر نخواهد داد.

العاوری افزود: ما با ایمان هستیم و امیدواریم که زندگی‌مان با شهادت به پایان برسد. شهادت یک پیروزی بزرگ در نظر رهبران مقاومت است. رهبران مقاومت بخشی از ملت فلسطین هستند. تمام گروه‌های مقاومت فلسطین، رهبرانی از خود را فدا کرده‌اند. این مسئله عجیبی برای حماس یا دیگر رهبران مقاومت نیست. رژیم صهیونیستی تصمیمات زیادی درباره ترور رهبران و موسسان مقاومت اتخاذ کرد و رهبران زیادی را مثل محمد الضیف، فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس هدف قرار داد. رژیم صهیونیستی بارها برای ترور وی تلاش کرد و خانواده او را به قتل رساند اما او همچنان در حال جنگ است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد: یک معادله جدید وجود دارد که هر روز به نفع مقاومت و هم‌پیمانان آن در حال تغییر است. این معادله علیه رژیم اشغالگر با قدرت زیادی در حال تقویت است. مهم‌ترین چیزی که امروز شاهد آن هستیم مقاومت فراگیر در کرانه باختری است که به‌رغم تمام اقدامات تروریستی اشغالگران ادامه دارد. ارتش رژیم صهیونیستی بیش از نیمی از نیروهای زمینی خود را از طریق بیش از ۳۰ گردان برای مقابله با مقاومت فلسطین در شمال کرانه باختری و از بین بردن آن مستقر کرد. با این حال قدرت و گسترش مقاومت در کرانه باختری هر روز در حال افزایش است. گسترش مقاومت در سایر مناطق کرانه باختری یک کابوس برای اشغالگران است و موجب ترس و نگرانی آنها شده است. مقاومت سیاست‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری را ناکام می‌گذارد و اشغالگران را مجبور به شکست و عقب‌نشینی خواهد کرد. رهبران اسرائیلی با شکستی مواجه خواهند شد که آن‌ها را از کرانه باختری خارج خواهد کرد. هر مسئول اسرائیلی که سیاست‌های افراطی داشته باشد با شکستی بی‌سابقه از کرانه باختری خارج خواهد شد. این شکستی است که اسحاق رابین و آریل شارون، نخست وزیران پیشین رژیم صهیونیستی دچار آن شدند.

صالح العاروری گفت: کابینه تندروی تل‌آویو می‌خواهد فلسطینی‌ها را از کرانه باختری اخراج کرده و شهرک‌نشینی را افزایش داده و کنترل مسجد الاقصی را در دست بگیرد اما شکستی بزرگ خواهد خورد و نتیجه آن عقب‌نشینی از تمام کرانه باختری خواهد بود. رهبران رژیم صهیونیستی با اقداماتی به سمت جنگی فراگیر در منطقه می‌روند.

معاون رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی خواهان جنگی بزرگ است که فلسطینی‌ها را از کرانه باختری و اراضی فلسطینی ۱۹۴۸ خارج کند. کسانی در کابینه هستند که به مسائلی مثل سیطره بر مسجد الاقصی و تقسیم آن و ترورها فکر می‌کنند. کسی که به چنین اقداماتی فکر می‌کند می‌داند که این مسئله به جنگی منطقه‌ای منجر می‌شود. مقاومت آمادگی و اراده لازم برای جنگ منطقه‌ای را دارد. طرف‌های مقاومت آماده هستند. اگر اوضاع به یک درگیری فراگیر منجر شود اسرائیل شکستی بی‌سابقه خواهد خورد. رهبران مقاومت درباره این مسئله مطمئن هستند. در هرگونه درگیری فراگیر، اسرائیل با وقایع جدیدی روبرو خواهد شد. جنگ آزادسازی در کرانه باختری مطرح است. به خاطر اقدامات رژیم صهیونیستی درباره یهودی‌سازی کرانه باختری و اخراج فلسطینی‌ها جنگ وارد مرحله قطعی شده است. کابینه افراطی رژیم صهیونیستی در حال انجام اقداماتی است که منجر به یک جنگ فراگیر منطقه‌ای می‌شود. اگر رژیم صهیونیستی و ما درباره جنگی فراگیر صحبت می‌کنیم پس گریز از آن ناممکن است.

وی به هماهنگی موجود میان گروه‌های مقاومت اشاره کرد و گفت: ما برای جنگی فراگیر آماده می‌شویم. ما با تمام طرف‌ها در حال صحبت هستیم.

العاروری در صحبت‌های خود به اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اشاره و تأکید کرد: هرگونه حمله به مسجد الاقصی و قدس با جنگی منطقه‌ای مواجه خواهد شد. اگر یک جنگ فراگیر آغاز شود این به معنای این است که حریم هوایی و دریایی اسرائیل بسته خواهد شد و دیگر هیچ گونه برق، ارتباط و اقتصادی وجود ندارد. گروه‌های مقاومت قادر به انجام آن هستند. جنگ فراگیر شکستی برای اسرائیل خواهد بود. جنگ‌های کلاسیک تغییر کرده‌اند. این چیزی است که در جنگ اوکراین شاهد آن هستیم.

وی به مقابله فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی در جنین پرداخت و گفت: این مسئله رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده است. مقاومت در این منطقه در حال گسترش است و همگان باید در آن شرکت کنند. ما از تمام جوانان کرانه باختری می‌خواهیم در عملیات‌ها علیه رژیم صهیونیستی شرکت کنند. اگر ده‌ها یا صدها تن از اعضای مقاومت موجب این فشار برای رژیم صهیونیستی شده‌اند پس با ده‌ها هزار یا صدها هزار تن از اعضای مقاومت چه خواهد کرد. ما باید با شهرک‌نشینانی که در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن در کرانه باختری هستند مقابله کنیم. مفیدترین روش برای ما در کرانه باختری مقابله مستقیم و فوری با شهرک‌نشینان و ارتش اسرائیل است.

العاروری گفت: موضع ما این است که مذاکرات ملی پای بر جا بماند. دیدارهایی که میان گروه‌های فلسطینی برگزار می‌شود تمام مشکلات را حل نمی‌کند چرا که اختلاف نظرهایی وجود دارد. اما این دیدارها موجب کاهش اختلافات می‌شود و مانع از وقوع درگیری می‌شود. دیدگاه ما این است که مقاومت راهکار مقابله با اشغالگران است اما محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان به قوانین بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی پایبند است و با مقاومت مخالف است. هیچگونه تفاهم یا مقدماتی برای توافق با جنبش فتح برای تشکیل دولت وحدت ملی وجود ندارد. به ما تشکیل دولت وحدت ملی پیشنهاد شد اما با آن مخالفت کردیم و بر برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری و ریاست تشکیلات تأکید کردیم.

معاون رئیس دفتر سیاسی حماس به موضوع بازداشت اعضای مقاومت فلسطین توسط تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت و گفت: این مسئله تنها با تغییر روش تشکیلات خودگردان حل می‌شود.

وی درباره پرونده تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی گفت: این پرونده همواره مطرح است و مشکل رژیم صهیونیستی است چرا که کابینه‌های این رژیم آماده تبادل اسرا نبوده‌اند. ما آماده معامله تبادل اسرا هستیم.

العاروری گفت: ما هیچگونه دخالتی در حوادث اردوگاه عین الحلوه در لبنان نداشتیم بلکه در تحقق آتش‌بس و ممانعت از گسترش درگیری‌ها نقش داشتیم.

وی درباره روابط با عربستان گفت: از طرف ما هیچگونه تغییری درباره روابط با عربستان رخ نداده است بلکه تغییر از طرف عربستان است. موضع عربستان درباره ایران بهبود یافته است.

این مقام درباره روابط مستحکم حماس با ایران صحبت کرد و آن را یک روابط طبیعی دانست. وی بر اهمیت ایجاد روابط با تمام کشورها در جهت حمایت از مسئله فلسطین تأکید کرد.

العاروری گفت: تحولاتی در عربستان وجود دارد و ما امیدواریم که این تحولات به نفع مسئله فلسطین باشد و عربستان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل اقدام نکند. عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل با کشورهای دیگر فرق دارد چرا که اماکن مقدس اسلامی در عربستان هستند و این به معنای سیطره اشغالگران بر مقدسات امت اسلامی است.

وی درباره روابط با سوریه گفت: مشکلی در روابط ما با سوریه ایجاد شد و موضع ما درباره سوریه تغییر نمی‌کند. ما در نزاع داخلی این کشور مداخله نمی‌کنیم. ما خواستیم که این مشکل را در روابطمان با سوریه حل کنیم و دیدارهای دوجانبه‌ای در این راستا برگزار شد و ما هیچگونه پیام منفی از سوریه دریافت نکردیم. امیدواریم که روند از سرگیری روابط به خوبی پیش برود.

العاروری درباره روابط با قطر گفت: قطر کمک مالی خود به نوار غزه را کاهش نداده است. تنها تغییراتی در توزیع آن صورت گرفته است. این مسئله هیچ ارتباطی با وضعیت داخلی حماس یا موضوع روابط حماس با سوریه ندارد.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا