عمومیکسب و کار ایرانی برتر

جلوگیری از سرمازدگی نهال گردو

با شروع فصل سرما، باغداران با مشکلات مختلفی روبرو خواهند شد. یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از باغداران با آن مواجه هستند، سرمازدگی درختان گردو است. با پایین آمدن ناگهانی دما و شروع فصل سرما، درختان گردو به خصوص درختان گردو جوان، بیشتر در معرض آسیب و سرمازدگی قرار می گیرند. این سرمازدگی می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای درختان به همراه داشته باشد.

بنابراین لازم است تا کشاورزان و باغداران قبل از شروع فصل سرما، اقداماتی را برای جلوگیری از این امر انجام دهند. اصول مختلفی برای جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو ارائه شده، با رعایت این اصول می توانید از درختان گردوی باغ خود در برابر سرمازدگی محافظت کنید. بسیاری از باغداران هنوز با این اصول و راهکارها آشنا نیستند، به همین جهت متحمل ضررهای سنگینی می شوند. به همین جهت ما قصد داریم در این مطلب برخی از اصول حیاتی جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو را برای شما بیان کنیم.

تفاوت سرمازدگی و یخ زدگی

ما دو موضوع در پیش داریم: یکی سرمازدگی و یکی یخ زدگی؛ با اینکه بسیاری از افراد این دو مورد را یکی می دانند، اما باید گفت که هر یک از آن ها مفهوم خاصی دارند. شباهت این دو مشکل موجب شده تا باغداران زیادی نتوانند تفاوت بین سرمازدگی و یخ زدگی را تشخیص دهند. این یعنی در شرایطی که درختان گردوی آن ها دچار سرمازدگی می شوند، باغداران به اشتباه بیان می کنند که درختان دچار یخ زدگی شده اند.

یخ زدگی معمولا به حالتی گفته می شود که گیاه یا درخت در دمای زیر صفر درجه قرار گرفته و این دمای کم موجب شده تا گیاه نتواند فعالیت های طبیعی خود را انجام دهد. حتی در شرایط بحرانی تر، درختان دچار مرگ نیز می شوند.

در مقابل، سرمازدگی مفهومی کلیدی تر و مهم تر است. سرمازدگی می تواند مجموعه ای از تنش های یخ زدگی و سرمازدگی را شامل شود. سرمازدگی زمانی رخ می دهد که دمای محیط مورد نظر از دمای پایه گیاه کمتر می شود. گستره این دما تا صفر درجه است. در چنین شرایطی گیاه دچار سرمازدگی شده و مراحل مهم رشد آن با اختلال مواجه خواهد شد.

علائم درختان گردوی سرمازده

قبل از این که بخواهیم به بررسی اصول حیاتی جلوگیری از سرمازدگی بپردازیم، بهتر است ابتدا بدانید درخت گردویی که دچار سرمازدگی می شود چه علائمی دارد. در مورد این علائم باید بگوییم تمام در صورت سرما زدگی، علائم یکسان و مشابهی نشان می دهند. تفاوتی نمی کند که این سرمازدگی در اثر یخبندان های فصل پاییز باشد یا در اثر سرمای فصل زمستان؛ در هر صورت می توانید علائم یکسانی را در درختان خود مشاهده کنید.

از مهم ترین و اصلی ترین علائمی که برای درختان گردو سرما زده رخ می دهد، بروز رگه های خاکستری بر روی بدنه درونی چوب درخت و تیره شدن پوست آن است. همچنین آسیب هایی که در اثر سرمازدگی در درختان گردو به وجود می آید در درختانی که آفتاب سوختگی دارند، محسوس است. این امر می تواند از بین رفتن کامل درخت را در پی داشته باشد.

با مشاهده این علائم می توانید متوجه شوید که درختان گردو باغ شما دچار سرمازدگی شده اند. با این وجود لازم است از قبل با اصول حیاتی جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو آشنا شوید تا بتوانید از بروز چنین مشکلاتی و آسیب به درختان جلوگیری کنید.

راهکارهای مقابله با سرمازدگی در درختان گردو

سرمازدگی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای درختان گردو پیش می آید. با این وجود بسیاری از باغداران نمی دانند چگونه باید از این اتفاق جلوگیری کنند. همان طور که در بخش های فوق بیان کردیم، راهکارهایی برای مقابله با سرمازدگی وجود دارد. با رعایت این موارد می توانید درختان گردوی خود را در فصل سرما سالم  نگه دارید. ما در این بخش برخی از مهم ترین راهکارها را به شما معرفی می کنیم.

تلاش برای سفت شدن درختان گردو

اولین راهکاری که می تواند به شما کمک کند تا مانع از سرمازدگی درختان گردو شوید، این است که برای سفت شدن درختان گردو تلاش کنید. در این فرآیند رشد درخت متوقف می شود و درخت گردو به دوره خواب خود وارد خواهد شد. برخی از اقدامات نظیر آبیاری های بیش از حد یا گرمی هوا در فصل پاییز می توانند این فرآیند را دچار اختلال کنند و سفت شدن درختان با کندی پیش می رود.

همین امر باعث شده تا درخت گردو در معرض سرمازدگی قرار بگیرد. بنابراین شما باید از روش هایی استفاده کنید که کمک به سفت شدن درختان می کنند. برای مثال آبیاری دیرهنگام را متوقف کنید. این یکی از مواردی است که موجب سفت شدن درختان خواهد شد. در این صورت درخت گردو در فصل سرما در برابر سرمازدگی مقاوم خواهد بود.

آبیاری دیر هنگام موجب می شود تا شاخه های درخت گردو به صورت متداول رشد کنند. در نتیجه درخت مورد نظر در فصل سرما دچار سرمازدگی خواهد شد.

رعایت روند آبیاری در فصول سرد

درختان خشک در مقایسه با درختان تازه و جوان بیشتر در معرض سرمازدگی و آسیب های ناشی از آن قرار دارند. بنابراین باید دقت داشته باشید که چنین درختانی نباید در فصل زمستان تحت فشار زیاد  قرار بگیرند. به همین علت توصیه می شود مطمئن شوید که این درختان تحت فشار نیستند.

پس از این که مطمئن شدید روند سفت شدن درختان به خوبی انجام می شود، تا زمانی که اولین بارندگی رخ می دهد، آبیاری را به همان روال عادی از سر بگیرید.

عدم انجام هرس عمیق

عدم انجام هرس های عمیق یکی دیگر از اصول حیاتی جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو است. هرس عمیق موجب می شود تا درخت گردو بیش از پیش در معرض سرمازدگی قرار بگیرد.

عدم استفاده از کودهای ازت

استفاده نکردن از کودهای ازت می تواند تاثیر زیادی روی جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو داشته باشد. با رعایت این مورد می تواند تا حد زیادی مانع از سرمازدگی درختان گردو شوید. البته باید بدانید اگر در زمان خرید نهال گردو، نژادهای مناسب را انتخاب کنید، درختان کمتر در معرض سرمازدگی قرار می گیرند.

رنگ آمیزی درختان پس از یخ زدگی

شاید برایتان جالب باشد، اما رنگ آمیزی درخت نیز یکی از راهکارهایی است که می تواند در پیشگیری از سرمازدگی نقش بسزایی داشته باشد. در صورتی که قبل از طی شدن فرایند سفت شدن درختان گردو یخبندان رخ داد، می توانید برای اینکه درخت کمتر در معرض آسیب قرار بگیرد، بخش تنه آن را با استفاده از رنگ سفید، رنگ نمایید.

استفاده از روش رنگ آمیزی در این زمان موجب شده تا درخت در برابر آفتاب سوختگی مقاوم باشد و همچنین تبخیر چوب کاهش یابد. در این صورت درخت کمتر در معرض آسیب قرار می گیرد.

اندام های مشکوک به سرمازدگی را در فصل بهار هرس نکنید

از دیگر اصول حیاتی جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو می توان به هرس نکردن اندام های مشکوک به سرمازدگی اشاره کرد. اگر با سرمای بهار روبرو شدید، بهتر است هرس زود هنگام درخت های آسیب دیده را فراموش کنید. این امر به این علت است که این کار موجب شده تا جوانه ها دیرتر از حالت عادی باز شود. همچنین ممکن است جوانه ها در عمق پوست درخت رشد کنند.

در چنین شرایطی بهتر است تا پایان فصل تابستان صبر کنید و در صورتی که متوجه شدید که درخت جوانه نمیزند، برای هرس کردن آن اقدام کنید.

تعیین تاریخ کاشت

در صورتی که قصد کاشت نهال گردو پدرو را دارید و در خصوص سرمازدگی آن نگران هستید، باید زمان مناسبی را برای کاشت انتخاب کنید. زمانی که نهال و درخت مورد نظر در زمان درست کاشت شود، تا قبل از رسیدن فصل سرما می تواند به شرایط مناسب رشد خود دست یابد. بنابراین در این صورت در برابر آسیب دیدگی مقاوم می شود.

بدین منظور شما باید برای تعیین زمان کاشت دقیق به مواردی همچون  شرایط اقلیمی و نوع نهال توجه داشته باشید. در این صورت در زمان مناسب برای کاشت درخت گردو اقدام کنید.

درختان گردو از جمله درختانی هستند که در معرض آسیب های مختلف قرار دارند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از باغداران در مورد این درختان با آن مواجه می شوند، سرمازدگی درختان گردو است. این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که هر ساله برای درختان گردو در مناطق مختلف به وجود می آید. در اثر سرمازدگی درخت گردو نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد و آسیب های مختلفی به درخت وارد می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، راهکارها و اصول حیاتی جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو ارائه شده تا باغداران بتوانند با رعایت آن ها از این اتفاق جلوگیری کنند. ما در این مطلب سعی کردیم برخی از مهم ترین اصول را برای پیشگیری از سرمازدگی درختان گردو به شما معرفی کنیم تا بتوانید با رعایت آن ها از درختان گردوی باغ خود در برابر سرمازدگی محافظت کنیدیکی از مشکلاتی که بسیاری از کشاورزان با آن دست به گریبان هستند خسارات وارده بر اثر سرما زدگی به درختان گردوست.

با نزدیک شدن به فصل سرما این احتمال وجود دارد که به دلایلی درختان گردو در معرض سرمازدگی و آسیب هایی ناشی از این تغیر دمایی قرار بگیرند. غالبا این اتفاق زمانی رخ می دهد که دمای هوا به دنبال روزهایی با دمای نسبتا معتدل در اواخر پاییز یا اوایل زمستان، به یکباره به دمای زیر صفر درجه برسد که از این رخداد به عنوان یخبندان پاییزی یاد می شود. در اثر وقوع یخبندان پاییزی معمولا این درختان جوان تر و غیر خفته هستند که بیشتر درگیر این نوع آسیب می شوند.

بنابر نظر کارشناسان این حوزه، برای درختان گردوی خفته بالغ، تحمل درجه حرارت تا دمای 20 درجه و پایینتر از آن تا زمانی که درختان به طور کامل در دوره خواب زمستانه باشند، امکان پذیر است. اما درختان گردوی جوان در معرض آسیب بیشتری قرار می گیرند و چنانچه دمای هوای به یکباره به زیر 28 درجه برسد، پیش از اینکه دوره سرمای شبانه 32 درجه را بگذرانند، می تواند درختان جوان را در معرض آسیب های جدی قرار دهد.

در این میان نوع دیگری از سرمازدگی وجود دارد که از آن به عنوان کشتن زمستان یاد می کنند. این آسیب معمولا زمانی به وقوع می پیوندد که کاهش شدید دما در فصل زمستان منجر به سرمازدگی و آسیب دیدن  درختان گردوی بالغ و خفته جوان گردد.

درختان گردوی سرمازده معمولا چه علائمی دارند؟

درختان گردو در اثر سرمازدگی معمولا علائم یکسانی از خود بروز می دهند، حال این سرمازدگی ناشی از یخبندان پاییزی باشد یا در اثر کشتن زمستان ایجاد شده باشد، در هر حال علائم مشابهی ظهور خواهند کرد. تیره شدگی پوست و ایجاد رگه های خاکستری روی بدنه داخلی چوب درختان مهم ترین عارضه هایی هستند که در اثر سرمازدگی به وجود می آیند.

جمع بندی

همانگونه که اشاره شد سرمازدگی می تواند در دو نوع یخبندان پاییزی و کشتن زمستان، درختان گردو را درگیر کند. در این میان طبیعتا درختان جوان تر بیشتر آسیب پذیر خواهند بود. تیرگی پوست و بروز رگه های خاستری رنگ روی بدنه داخلی چوب درختان، علامتی است که باغداران با مشاهده آن به سرمازده شده درختان خود پی می برند. در این میان راهکارهایی ارائه شده که باغداران می توانند با به کار بستن آنها تا حد زیادی از سرمازدگی درختان گردوی خود جلوگیری نمایند یا در صورت وقوع میزان آسیب وارده را مدیریت کرده و به کمترین میزان کاهش دهند.

سفت شدن درختان، عدم انجام آبیاری دیر هنگام، آبیاری درختان برای زمستان، عدم تغذیه درخت با کودهای بهاری، خودداری از هرس عمیق از جمله مواردی هستند که باغداران می توانند به عنوان اقدامات اولیه برای جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو انجام دهند. رنگ آمیزی پس از یخ زدگی و امتناع از هرس شاخه های مشکوک به یخ زدگی نیز راهکارهایی هستند که می توانند آسیب های ناشی از سرمازدگی را به حداقل برسانند.

 

دکمه بازگشت به بالا