کسب و کار ایرانی برتر

ترانسمیتر فشار چیست؟

ترانسمیتر فشار چیست؟

بهینه سازی عملکرد سیستم های صنعتی و جلوگیری از اختلال در فرآیندهای مختلف، فشار، دما، جریان، تراز و غیره. این یک هدف بسیار مهم است که با نظارت مداوم بر کمیت های فیزیکی امکان پذیر است. ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری و کنترل کمیت های فیزیکی وجود دارد. فرستنده های فشار تجهیزات پرکاربردی هستند که فشار سیستم را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و به واحد کنترل ارسال می کنند. از این تجهیزات برای اندازه گیری مقادیر دیگر نیز استفاده می شود. در این مقاله به ترانسمیتر فشار؛ تکنولوژی و کاربردها و عوامل موثر در انتخاب و تفاوت بین این متر و مبدل را بررسی می کنیم. همچنین به معرفی شرکتهای یوکوگاوا ، آسکو و آی اف ام که یکی از بزرگترین تولید کننده های ترانسمیتر فشار است میپردازیم.

دستگاه اندازه گیری چیست؟

ابزار دقیق مجموعه ای از دستگاه هایی است که برای نظارت بر تغییرات کمیت های فیزیکی مانند جریان، دما، سطح، فشار و سایر پارامترهای مهم در سازه های مهندسی، ماشین آلات و فرآیندها استفاده می شود. متخصصان کنترل مسئول طراحی، توسعه، نصب، مدیریت و نگهداری تجهیزات ابزار دقیق هستند. استفاده از ابزار دقیق مناسب در پروژه های طراحی امکان نظارت مستمر بر عملکرد سیستم و اجزای مختلف آن را فراهم می کند. لوله ها یا لوله های صنعتی یکی از کاربردهای اصلی ابزار دقیق هستند.

انواع ترانسمیتر چیست؟

ابزارها معمولاً با توجه به ساختارشان به انواع الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می شوند. این تجهیزات فشار استاتیک، اختلاف فشار، جریان، دما، مساحت سطح، چگالی، ویسکوزیته، تابش، فرآیند و غیره را اندازه گیری می کند. برای اندازه گیری یا کنترل پارامترهای مختلف مانند در واقع اینکه کدام پارامترها را می توان اندازه گیری و کنترل کرد یکی از معیارهای مهم برای تقسیم بندی ابزار دقیق است. از رایج ترین و شناخته شده ترین انواع ابزار می توان به شیرها، محرک ها، آنالایزرها، شیر برقی ها، ژنراتورها و رله ها اشاره کرد. سنسورها، مبدل‌ها، آلارم‌ها، نشانگرها، ضبط‌کننده‌ها، رگولاتورها و کنترل‌کننده‌ها از دیگر تجهیزات کنترلی رایج در ابزار دقیق سیستم لوله‌کشی هستند.

معنای لغوی «فرستنده» کسی است که می فرستد. در زمینه کنترل و تجهیزات، فرستنده دستگاهی است که سیگنال های دریافتی از یک دستگاه را به سیگنال های رایجی که توسط واحد کنترل قابل تفسیر است تبدیل می کند. سیگنال ارسال شده توسط فرستنده نشان دهنده مقدار بدن در حال تجزیه و تحلیل در سیستم است. ترانسمیترها به عنوان فرستنده فشار، ترانسمیتر سطح، فرستنده جریان، فرستنده دما، فرستنده موقعیت، فرستنده سرعت، ترانسمیتر pH و غیره طبقه بندی می شوند.

ترانسمیتر فشار چیست؟
ترانسمیتر فشار چیست؟

کاربرد ترانسمیتر فشار چیست؟

تجهیزات اندازه گیری فشار مانند سنسورها، مبدل ها، فرستنده ها و غیره. نفت، گاز، پالایشگاه‌های نفت، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، پتروشیمی‌ها، کارخانه‌های شیمیایی، پروژه‌های معدنی، پروژه‌های ساختمانی، کارخانه‌های داروسازی، کارخانه‌های کاغذ، سیستم‌های لوله‌کشی، تأسیسات بهداشتی، تأسیسات خنک‌کننده و غیره. به عبارت دیگر، در هر صنعتی که نیاز به اندازه گیری و کنترل فشار سیال باشد، ترانسمیترهای فشار یکی از گزینه های ممکن در نظر گرفته می شوند.

هدف از استفاده از سنسور فشار چیست؟

هدف اصلی استفاده از ترانسمیترهای فشار و کنترل مقادیر فیزیکی مرتبط با فشار، جلوگیری از مشکلاتی مانند کاویتاسیون، افت جریان، خرابی مکانیکی، لرزش بیش از حد، آلودگی صوتی، سایش قطعات و بهینه سازی فشار در سیستم برای دستیابی به بهترین ممکن تولید.

انواع ترانسمیترهای فشار کدامند؟

انواع مختلفی از ترانسمیترهای فشار وجود دارد که هر کدام بر اساس پارامترهای مختلفی مانند فشار قابل اندازه گیری و روش اندازه گیری تقسیم بندی می شوند. بر اساس فشار قابل اندازه گیری می توان انواع فرستنده فشار زیر را مشخص کرد:

فشار مطلق: اندازه گیری فشار مطلق در هر نقطه نسبت به خلاء (فشار صفر مطلق)

فرستنده فشار هوا یا مانومتر: اندازه گیری فشار نسبت به فشار اتمسفر (فشار محیط)

فرستنده فشار دیفرانسیل یا اختلاف فشار: اندازه گیری اختلاف فشار بین دو نقطه مختلف در یک سیستم

رایج ترین و کاربردی ترین ترانسمیتر فشار در بین موارد فوق ترانسمیتر دیفرانسیل فشار می باشد. تکنیک های مختلفی برای اندازه گیری فشار در ساختار فرستنده ها استفاده می شود. بر این اساس، انواع فرستنده ها عبارتند از:

انتشار فشار پیزورزیستیو

سنسور فشار خازنی

ترانسمیتر فشار الکترومغناطیسی

ترانسمیتر فشار پیزوالکتریک

سنسور فشار با سنسور کشش

سنسور فشار نوری یا نوری

اکثر وسایل نقلیه رایج در سیستم های خط لوله از گیج برای اندازه گیری فشار استفاده می کنند.

دکمه بازگشت به بالا