برون مرزی

مواضع ایران در نشست چهاجانبه درباره افغانستان از زبان امیرعبداللهیان

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری آنلاین ترندونی به سمرقند، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پایان دومین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان درباره افغانستان در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان، گفت: دیپلمات‌های ارشد چهار کشور درباره مشکلاتی که افغانستان با آن‌ها مواجه است، گفت‌وگو کردند. 

«حسین امیرعبداللهیان» درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در این نشست چهارجانبه گفت: «نگرانی‌ها درباره افغانستان را مورد توجه قرار دادیم. این نگرانی‌ها شامل گسترش تروریسم، بحران‌های ناشی از تداوم تحریم‌های غرب و وضعیت معیشتی بسیار سخت مردم افغانستان و نتیجه نامطلوب آن یعنی افزایش فزاینده آوارگان و مهاجرین به سمت کشورهای همسایه از جمله ایران را مورد توجه قرار دادیم».

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: «بحث مواد مخدر و ضرورت کنترل جدی مواد مخدر از طریق مرزهای همسایه از جمله ایران و اشاره به مسئولیت هیأت حاکمه موقت افغانستان در این رابطه به اضافه نگرانی جدی ما از محروم‌کردن زنان و دختران افغانستان از تحصیل و اعلام آمادگی ایران برای اینکه هم از طریق حضوری و هم با روش‌های مجازی این خلأ به وجود آمده در افغانستان را بتوانیم با همکاری هیأت حاکمه موقت از آن عبور کنیم و زنان و دختران مسلمان افغانستان از این حق تحصیل و اشتغال محروم نباشند».

امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به برگزاری نشست در سطح نمایندگان ویژه و کارشناسان ارشد در دوحه درباره افغانستان با حضور سازمان ملل، گفت: هماهنگی‌هایی برای اتخاذ رویکرد هماهنگ‌تر کشورهای همسایه افغانستان در قبال این شست را هم مورد توجه قرار دادیم.

 

 

 

نخستین نشست چهارجانبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در حاشیه اجلاس سران شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شده بود.در آن نشست وزرای امور خارجه چهار کشور از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت کرده بودند.افغانستان عاری از تروریسم ، عاری از مواد مخدر و عاری از تهدید علیه همسایگان از دیگر محورهای مباحث نخستین نشست چهارجانبه بود.

چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان قرار است بعدازظهر امروژ در سمرقند برگزار شود.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا