برون مرزی

در نشست یک روزه افغانستان در مسکو چه گذشت؟

هیأتی به رهبری عبدالله عبدالله از شورای آشتی ملی افغانستان ، هیئت مذاکره کنندگان افغانستان به رهبری محمد معصوم استانکزی با متین بیک ، احمد نادر نادری و حبیبه سرابی ، گروه طالبان به رهبری ملا برادر ، و هیئت های سیاسی روسیه ، ایالات متحده. ، چین و پاکستان. سازمان ملل متحد در قطر حضور داشت.

وزارت خارجه روسیه گفت طرفین مذاکره در مورد راههای کمک به ادامه مذاکرات در افغانستان ، کاهش خشونت ، توقف اقدامات مسلحانه و مبارزه با قاچاق مواد مخدر برای صلح پایدار گفتگو کرده اند.

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در افتتاحیه این نشست گفت: گروه تروریستی داعش در تلاش است تا از وضعیت فعلی افغانستان برای تقویت موقعیت خود در این کشور استفاده کند.

لاوروف ادعا کرد که نیروهای دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) در جنگ کشته و غیرنظامیان کشته شده اند.

وی افزود: در این وضعیت ، افغانستان به ویژه نگران این است که گروههای رادیکال و تروریستی قبل از هر چیز در تلاشند مواضع خود را در میدان جنگ تقویت کنند.

در یک نشست یک روزه افغانستان در مسکو چه اتفاقی افتاد؟

وی گفت: از نظر ما ، گروه تروریستی داعش به تلاش های خود برای تحکیم موقعیت خود در شمال افغانستان برای اجرای برنامه های خود در منطقه آسیای میانه ادامه می دهد.

لاوروف افزود: همه اینها شرایط را برای توسعه بیشتر قاچاق مواد مخدر ایجاد می کند که تهدیدی جدی برای افغانستان ، منطقه و کل جهان است که درآمد آنها عمدتا برای فعالیت های تروریستی استفاده می شود.

“مسکو از واشنگتن و طالبان می خواهد که همچنان به توافقنامه سازش دوحه که در سال 2020 امضا شده است ، پایبند باشند. در ماه فوریه ، “او گفت.

به گفته لاوروف ، قالب تروئیکا ، شامل روسیه ، چین و ایالات متحده ، که پاکستان نیز به آن اضافه شد ، برای تسهیل گشودن گفتگوهای صلح در افغانستان و هماهنگی تلاش های بین المللی برای کمک به افغانستان پس از آن ایجاد شد. دوره درگیری.

عبدالله عبدالله امیدوار به اجلاس پربار مسکو است

در این دیدار ، عبدالله عبدالله ، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان ، ترکیب دولت و هیئت های شورای عالی آشتی ملی را که در نشست مسکو شرکت می کنند ، برای رسانه ها توصیف کرد.

وی با قدردانی از پذیرش روسیه و تلاش های مسکو برای تسریع در روند صلح و ثبات در افغانستان گفت: “ما از هرگونه اقدام برای حل بحران و دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان استقبال می کنیم.”

بیانیه جلسه

شرکت کنندگان در نشست مسکو با انتشار بیانیه ای به پایان جنگ و دستیابی به آشتی ملی در افغانستان تأکید کردند.

طبق وزارت امور خارجه روسیه ، کشورهای شرکت کننده در اجلاس مسکو از جمله روسیه ، چین و ایالات متحده و همچنین پاکستان روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای بر لزوم اجرای تمایل مردم افغانستان برای صلح عادلانه در این کشور تأکید کردند.

طرفین اجلاس مسکو در بیانیه ای گفتند كه صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق حل و فصل سیاسی و مذاكره ممكن است.

در این بیانیه آمده است: “ما از همه طرف های درگیری افغانستان می خواهیم خشونت را در این كشور كاهش دهند و از طالبان می خواهیم تا از حملات بهاری برای جلوگیری از تلفات و اجازه توافق استفاده كنند.”

در این نشست جای خالی در ایران و هند وجود دارد

تحلیلگران می گویند توافق نامه افغانستان در هفته های آینده یکی از خبرهای مهم بین المللی خواهد بود. علاوه بر رایزنی های موسوم به Troika Advanced (روسیه ، ایالات متحده آمریکا ، چین و پاکستان) ، یک کنفرانس تحت حمایت سازمان ملل در مورد افغانستان روسیه ، ایالات متحده آمریکا ، هند پنجشنبه ، 27 مارس در استانبول برگزار می شود. ، چین و پاکستان شرکت خواهند کرد.

برگزارکنندگان کنفرانس مسکو به رهبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ، ایجاد شرایط برای تشدید گفتگوهای صلح میان افغانستان و دوحه را وظیفه اصلی خود می دانند.
خواسته های به ظاهر سازش ناپذیر مسکو و واشنگتن برای حل بحران افغانستان ، اما دو تیم از بازیکنان مختلف در سناریوهای میانجیگری بین المللی روسیه و آمریکا در افغانستان نقش دارند. مقایسه لیست شرکت کنندگان در روندهای مسکو و استانبول تفاوت های اساسی آنها را نشان می دهد: زیرا از دو قدرت برجسته منطقه ای ، ایران و هند ، برای مشاوره در مسکو دعوت نشده اند.

23311

دکمه بازگشت به بالا