برون مرزی

چرا بادکنک دولت افغانستان ترکید؟

گروهی که به معنای واقعی کلمه واکنشی تر و خشن تر از سلفی ها در خاورمیانه است. کودتای شوروی بدون پیشرفت مردم افغانستان هزینه های هنگفتی را برای این ابرقدرت به همراه داشت.

همچنین افغانستان را بیش از دو دهه درگیر جنگ داخلی کرد. در طول جنگ ، نهادهای سیاسی افغانستان مورد حمله قرار گرفتند و کشور عقب نشینی کرد. اتحاد جماهیر شوروی نیز فروپاشید.

افغانستان به میدان بازی قدرت های جهانی تبدیل شده است. ایالات متحده ، بریتانیا و غرب از بدترین گروه های جهادی که بعدها به نام طالبان معروف شدند برای شکست رژیم کمونیستی حمایت کردند. با تخریب زیرساخت های سیاسی و ورود پول های کثیف خارجی و قاچاق مواد مخدر برای تأمین مالی گروه های جهادی ضدکمونیستی ، شکل گیری وحدت سیاسی در افغانستان غیرممکن شده است.

گفتن کافی است جناح های سلفی بیشتر از دولت کمونیست یکدیگر را کشتند. در این فضا ، طالبان با حمایت عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و پاکستان به افغانستان حمله کردند و آن را فتح کردند. اما جهان آنها را نشناخت.

افغانستان به لانه ای برای یک گروه تروریستی تبدیل شده است که شامل یک دولت ارتجاعی است. 11 سپتامبر محصول شکل گیری چنین لانه ای در گوشه ای از جهان بود. ایالات متحده وارد شد و طالبان را در مدت کوتاهی منحل کرد ، اما نتوانست مفهوم ملت را توسعه دهد. جمهوری جمهوری افغانستان بیشتر شبیه یک شوخی بود. دولت قبیله ای فاسد نمی تواند قدرت داشته باشد. تا زمانی که آمریکایی بودند ، مشکلات برطرف نشدند ، اما وقتی بیرون آمدند ، این بادکنک خالی منفجر شد. افغانستان در حال بازگشت به دوره بعدی بحران است

23302

دکمه بازگشت به بالا