برون مرزی

وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرد

وزارت امور خارجه قطر از گفتگوی تلفنی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان در خصوص پیشرفت مذاکرات برجام خبر داد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزیر امور خارجه قطر در این گفتگوی تلفنی بر تمایل دوحه برای توافق تهران و واشنگتن بر احیای برجام تاکید کرد.

وزیر خارجه قطر افزود: دستیابی به توافق هسته ای عادلانه به نفع امنیت و ثبات منطقه است.

امیر عبداللهیان همچنین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفتگو کرد.

دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم‌های ایران پس از پنج ماه وقفه در 13 اوت در وین آغاز شد. این مذاکرات چهار روز به طول انجامید و در 26 مردادماه با پرواز هیئت های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

دور گفتگوها پس از آن صورت می گیرد که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات شامل راه حل های به روز شده را روی میز گذاشته است. رفع تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران.

تحلیلگران می گویند عوامل متعددی از جمله فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی آمریکا، دلیل بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی به قدرت رسید که سیاست فشار حداکثری بر ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، شکافی در روابط بین کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس ایجاد کرده و کارآمدی نظام تحریم ها را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. تقویت گرایش به مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، اخذ تضمین‌های دوام برجام و رفع ادعاهای آژانس اتمی در خصوص پادمان‌ها را از خواسته‌های اصلی خود مطرح کرد. و تاکید کرد که توافق دوجانبه که در ازای برخی محدودیت ها، منافع اقتصادی ملموسی را برای مردم ایران به همراه خواهد داشت.

310310

دکمه بازگشت به بالا