برون مرزی

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان/ تأکید بر علمیاتی شدن هر چه سریع‌تر توافقات

به گزارش گروه سیاست خارجی فارس، حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرام اف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) در تماس تلفنی پیرامون توسعه و تغییرات همکاری های دوجانبه در منطقه گفتگو کردند. ).

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو به دیدار روسای جمهور دو کشور و همچنین سفر وزیر راه جمهوری اسلامی ایران به باکو و سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران اشاره کرد. آن را نشانه ای از روابط خوب دو کشور همسایه خواند.

گفتنی است رستم قاسمی وزیر راه هفته گذشته به باکو سفر کرد، ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز به تهران سفر کرد و با وزیر دفاع دیدار و با آیت الله رئیسی دیدار کرد.

* دعوت مکرر آیت الله رئیسی از علی اف

امیر عبداللهیان با ابلاغ سلام آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، دعوت نامه آیت الله رئیسی رئیس جمهوری آذربایجان را به همکار خود در ایران تسلیم کرد.

وزیر امور خارجه همچنین به تفاهم‌نامه‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای مشترک دو کشور و سایر قراردادهای همکاری اشاره کرد و لزوم اجرای هرچه سریع‌تر این توافق‌ها را یادآور شد.

امیر عبداللهیان از همکاری دولت آذربایجان برای تحویل گروهی از ایرانیان زندانی در آذربایجان به ایران قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که به زودی نشست کمیسیون های مشترک کنسولی دو کشور در باکو برگزار شود.

لازم به ذکر است 21 زندانی با همکاری وزارت امور خارجه و دادگستری جمهوری اسلامی ایران و بر اساس قرارداد انتقال بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از ایران منتقل شدند. از جمهوری آذربایجان به ایران. (اینجا بخوانید)

* تسهیل و تسریع در صدور ویزا بین دو کشور

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، خواستار تسهیل و تسریع در صدور روادید بین دو کشور به ویژه برای دانشجویان و تجار ایرانی شد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به سفر آتی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به باکو، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مجالس دو کشور به موازات سایر حوزه‌ها گسترش و گسترش یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان های شمالی کشور بر توسعه همکاری ها بین استان های مرزی دو کشور تاکید کرد.

* بایراموف انتظار دارد در آینده نزدیک به تهران سفر کند

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان با ابراز خرسندی از توسعه همکاری های دو کشور در ماه های اخیر از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی خبر داد و گفت: تلاش می کنیم این کمیسیون را به موقع تشکیل دهیم.

وی همچنین از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان استقبال و آمادگی خود را برای برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی در باکو اعلام کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

وی همچنین به دیدار روسای جمهور دو کشور در آبان ماه اشاره کرد و بر تسریع و اجرای توافقات روسای جمهور دو کشور و اجرای طرح ها و پروژه های مشترک دو کشور تاکید کرد.

بایراموف دیدار اخیر دو رئیس جمهور در عشق آباد را تاریخی خواند و سلام رئیس جمهور آذربایجان را به آیت الله رئیسی ابلاغ کرد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان اول ژانویه سال جاری به باکو سفر کرده و با همکار خود الهام علی اف دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با امیر عبداللهیان در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود اعلام کرد که به زودی به تهران سفر خواهد کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان بر دعوت آیت الله رئیسی همتای آذربایجانی برای سفر به تهران تاکید کرد.

شایان ذکر است در این مدت وزرای خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و همچنین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در عشق آباد و نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد تماس های تلفنی و دیدارهای متعددی داشتند. . آنها بودند. وزیر امور خارجه کشورمان دیدار با همتای آذربایجانی خود در عشق آباد را مثبت و دوستانه دانست و با بیان اینکه دو کشور و دو ملت در خارج از همسایگی با هم ارتباط دارند، گفت: به توسعه روابط با همسایگان خود ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/



این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا