برون مرزی

ادعای اتحادیه اروپا درباره تعلل ایران برای حصول توافق وین

استفان کلمنت، سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی مستقر در وین، در سخنرانی روز سه شنبه که نسخه ای از آن در وب سایت اتحادیه اروپا منتشر شد، گفت: اتحادیه اروپا بر تعهد قوی خود تأکید می کند. و حمایت مستمر از اجرای کامل و موثر برجام.این کشور متعهد به ادامه همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافق است که از نظر استراتژیک برای معماری جهانی عدم اشاعه هسته ای مهم است. اتحادیه اروپا از همه کشورها می خواهد که از اجرای آن در راستای قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند.

وی افزود: اتحادیه اروپا تلاش های دیپلماتیک فشرده ای را از طریق کمیسیون مشترک برجام و نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوزف بورل) به عنوان هماهنگ کننده برجام برای همه طرف های ذیربط برای بازگرداندن آمریکا به برجام انجام داده است. و از سرگیری پایبندی کامل ایالات متحده به کلیه تعهدات خود تحت این موافقتنامه. ایران از او حمایت می کند.

این مقام اروپایی افزود: اجرای کامل و مثبت تعهدات هسته ای ایران در این زمینه ضروری است.

کلمنس تصریح کرد که اتحادیه اروپا «عواقب خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها» را به رسمیت می شناسد. بر این اساس، وی لغو تحریم‌ها همراه با اجرای کامل و راست‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران را جزء ضروری برجام دانست و تاکید کرد که اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها بر اساس برجام

وی به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین توجه کرد و تصریح کرد: هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در 8 آگوست. یک بسته اجرایی را معرفی کرد تا به ایران اجازه دهد به تعهدات خود برجام و ایالات متحده بازگردد. به توافق کلمنت گفت که این سند بهترین راه ممکن برای رسیدگی به نگرانی های همه طرف ها به صورت جامع و متوازن است.

این مقام اروپایی سپس گفت: متاسفیم که ایران از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نمی کند و از ایران می خواهیم آن را بپذیرد تا برجام به طور کامل تمدید شود.

وی با ادعای اینکه ایران علیرغم هرگونه مبنای غیرنظامی قابل قبول به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، افزود: ما کاملاً موافقیم که مذاکرات وین جدا از تعهدات قانونی ایران ذیل معاهده NPT و رژیم است. عدم اشاعه جهانی ضروری است و ما از آن حمایت می کنیم.

310310

دکمه بازگشت به بالا