کسب و کار ایرانی برتر

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

موتور دیزل با کارکرد اضطراری چیست؟

دیزل ژنراتور چیست؟ مجموعه دیزل ژنراتور اضطراری که به عنوان ژنراتور نیز شناخته می شود، دستگاهی متشکل از یک موتور دیزل و یک ژنراتور است. فرآیند کار این دو انرژی سوخت دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در نتیجه دستگاه به عنوان برق پشتیبان جایگزین شبکه برق می شود و تمامی دستگاه هایی که نیاز به برق دارند می توانند از برق تولید شده توسط دستگاه حتی در صورت عدم وجود منبع تغذیه استفاده کنند. دیزل ژنراتور ولوو یکی از مهمترین آنها است.

در هنگام قطع برق، بیشتر دیزل ژنراتورهای دیزلی منبع قابل اعتمادی برای تامین برق پشتیبان هستند و استفاده از آنها برای تامین برق مورد نیاز در هنگام قطع برق به دلیل حوادثی مانند طوفان، سیل یا ساعات اوج مصرف است.

دیزل ژنراتور اضطراری چگونه کار می کند؟

منبع سوخت اولیه برای ژنراتورهای اضطراری دیزل است. گازوئیل در دمای بالاتری نسبت به سایر منابع سوختی می سوزد و همین مشکل باعث کارآمدتر و قدرتمندتر شدن سوخت شده است.

دیزل سوخت دیزل را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و این انرژی است که روتور ژنراتور را تبدیل می کند و سپس انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می کند. علاوه بر روتور، یک استاتور و یک میدان مغناطیسی بین این دو وجود دارد. نیروی مغناطیسی باعث می شود روتور بچرخد تا از طریق یک القای الکترومغناطیسی جریان الکتریکی در استاتور ایجاد شود. پس از اتصال بار، جریان استاتور به صورت الکتریسیته جریان می یابد، ژنراتور می تواند برق تولید کند و الکتریسیته تولید شده را می توان با دستگاه محافظ اتصال کوتاه نصب شده در موتور دیزل استفاده کرد.

دیزل ژنراتورها چگونه کار می کنند؟

هوا برای فشرده سازی به داخل دیزل دمیده می شود و سپس سوخت دیزل مطابق با مقدار اولیه اولیه به آن تزریق می شود.

ترکیب هوای فشرده و هوای اضافی با گازوئیل باعث احتراق هوا و راه اندازی گازوئیل می شود.

گرمای آزاد شده از گازوئیل به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و اکنون ژنراتور کار می کند و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

با نگهداری مناسب و تامین سوخت کافی، می توان از دیزل ژنراتورها برای ساعت ها، روزها و حتی هفته ها استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که شرایط محیطی مانند ارتفاع، دما و رطوبت و عمر دیزل ژنراتورها بر توان خروجی ژنراتور تأثیر می گذارد.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟
دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

اجزاء و قطعات دیزل ژنراتورهای اضطراری

دیزل ژنراتور از اجزای مهمی تشکیل شده است که عملکرد همه این قطعات را از طریق مصرف سوخت و قدرت تضمین می کند. در بخش دیزل، قطعاتی مانند رادیاتور، استارت، دینام، سیلندر و توربوشارژر اجزای اصلی هستند. همچنین در قسمت ژنراتور سیم پیچ مسی، روتور، استاتور و غیره اجزای اصلی هستند.

یکی دیگر از بخش های مهم دیزل ژنراتور، صفحه کنترل واحد است که شامل یک کلید انتقال اضطراری خودکار و پانل کنترل است. پانل ژنراتور جعبه ای است که در انتهای دیزل ژنراتور (در کنار ژنراتور) نصب می شود تا عملکرد و یکپارچگی ژنراتور را حفظ کند. کنترل پنل مجموعه دیزل ژنراتور منطق عملکرد واحد را کنترل می کند و کلید انتقال برق وظیفه حفاظت از ژنراتور را بر عهده دارد.

از شرکت های معتبر تولید کننده پنل می توان به کنترل پنل های Deep Sea، Comap، Datakom و PCC اشاره کرد. همچنین از شرکت های معروف تولید کننده ابزار دقیق می توان به اشنایدر الکتریک، مرلین گرین، هیوندای و ABB اشاره کرد.

گازوئیل در مخزن سوخت تعبیه شده در شاسی زیر موتور دیزل ذخیره می شود بسته به نوع و کاربری ژنراتور، مخزن سوخت ممکن است ظرفیت های متفاوتی داشته باشد

ژنراتور خانگی (قابل حمل) در مقابل ژنراتور صنعتی

ژنراتورها بسته به نیاز در اندازه ها و ظرفیت های مختلف تولید می شوند. موتورهای دیزل عملیاتی اضطراری که برای تامین برق بیمارستان ها، بانک ها و غیره در مواقع اضطراری استفاده می شوند، بسیار بزرگتر از موتورهای قابل حمل مورد استفاده در کاروان های تجهیزات هستند.

دستگاه های ژنراتور متحرک و قابل حمل هستند. ژنراتورهای قابل حمل وزنی دارند که به یک نفر امکان جابجایی آسان آنها را می دهد و معمولاً این ژنراتورها برای مصارف مسکونی یا خانگی هستند. راحتی ژنراتورهای موبایل مزایا و معایب خاص خود را از نظر سهولت و هزینه کارکرد دارند. ژنراتورهای قابل حمل عموما ارزان تر هستند. قدرت کمتر و صدای کمتر نسبت به دیزل ژنراتورهای اضطراری. منبع اصلی سوخت برای اکثر این ژنراتورها بنزین است. با این حال، دیزل برخی از مدل ها با پروپان مایع یا گاز طبیعی کار می کنند.

یکی از مزایای ژنراتورهای موبایل قابلیت حمل آسان و راحت آنهاست. هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید، می توانید آنها را در مکانی امن و دور از دسترس نگهداری کنید. و در صورت لزوم آنها را به صورت دستی به خانه یا خانه نقلیه متصل کنید یا دکمه قطع و وصل را فشار دهید. اگر در آب و هوای نامساعد مجبور به استفاده از ژنراتور قابل حمل هستید، حتماً ژنراتور را بپوشانید. بارزترین تفاوت بین ژنراتورهای سیار و ژنراتورهای صنعتی پایداری ژنراتورهای اضطراری صنعتی است. به همین دلیل است که کارشناسان برای نصب این مدل ژنراتور در اتاق دیزل، خارج از ساختمان یا محل کار، از پوشش های ضد آب (تخت) استفاده می کنند.

مزیت اصلی ژنراتورهای اضطراری صنعتی این است که بلافاصله به محض قطع شدن شبکه برق شروع به کار می کنند و بسته به سطح توان، برق مورد نیاز برای تامین برق تمام وسایل برقی خانه یا محل کار را تامین می کنند.

دیزل ژنراتورهای اضطراری به دلیل نوع سوخت مصرفی (دیزل) اقتصادی و کارآمدتر هستند زیرا می توان از آنها برای مدت زمان طولانی تری استفاده کرد. داستان زمانی جالب تر می شود که ژنراتور با گاز طبیعی و پروپان سوخت می شود، یعنی زمانی که ژنراتور بیشتر کار می کند.

استفاده از ژنراتورهای اضطراری

تولید برق و قابلیت اطمینان دیزل ژنراتورهای اضطراری به این ژنراتورها کمک کرده تا در هر موقعیت جغرافیایی در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند که برخی از کاربردهای ژنراتورها عبارتند از:

تامین برق اضطراری اماکن مسکونی

تامین برق اضطراری مراکز اطلاع رسانی

منبع تغذیه اورژانسی مراکز درمانی و بیمارستانی

تامین برق اضطراری ساختمان ها و موسسات عمومی

استفاده در کشاورزی، دامپروری و شیلات

تامین برق پروژه های خارج از شبکه مانند خطوط لوله گاز و معادن.

تامین برق اضطراری سدها و پروژه های ساختمانی

منبع تغذیه اضطراری برای مراکز خرید بزرگ

منبع تغذیه اضطراری نمایشگاه ها و کارناوال ها

تامین برق اضطراری در فرودگاه ها

منبع تغذیه اضطراری حمل و نقل یا معادن

دکمه بازگشت به بالا