عمومی

حضور در همایش کاشانه آنلاین کاشان

پیش از این در سال های ١٣٩٤ تا ١٣٩٦ شمسی ، هنگامی که کارگاه های بافت فرش های دستبافت کاشان جهت استفاده در درون حرم و رواق های اعتاب مقدسه عراق ، یعنی حرمین شریفین حسینی و عباسی علیهما السلام و خیمه گاه در کربلا ، سپس حرم و رواق ها و ایوان طلای علوی علیه السلام در نجف ،

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
آنگاه برای حرم و رواق های امامین همامین کاظمین علیهما السلام و در پایان برای حرم و رواق های امامین عسکریین علیهما السلام در سامراء که بیش از هفت هزار متر مربع گردید ، با تولیت های محترم این اعتاب مقدسه ، حجج اسلام شیخ عبد المهدی کربلایی ، سید احمد صافی، شیخ حیدر یعقوبی ، و سید نزار حبل المتین به شهر کاشان رفت و آمد داشته و از کارگاههای یاد شده و فرش های بافته شده که بدست بانوان مومنه شهر کاشان که مشهور به شهر مومنین و مومنات است ، بازدید بعمل می آوردیم.

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
در این میان نخستین بار در سال ١٣٩٤ شمسی هنگامی که به همراه حجة الاسلام و المسلمین سید نزار حبل المتین ، تولیت سخت کوش آستان مبارک علوی به کاشان رفته و در حاشیه بازدید از کارگاهها ، برای اولین بار با موسسه کاشانه آنلاین کاشان آشنا شده و در معیت تولیت علوی ، از این مکان بازدید نمودیم.

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
این موسسه در یکی از محلات کهن شهر کاشان بنام خیابان محتشم قرار داشت که بنظرم تعدادی در حدود پنجاه نفر از توان یابان ( معلولین ) دختر و پسر با دنیایی از
هنرمندی در کارگاههایی که در این خانه کوچک ، لیکن با روح و صفایی وصف ناپذیر وجود داشت ، گرد آمده بودند. این توان یابان که با کمترین امکانات رفاهی و حرکتی و نیز محدویت های مکان از نظر نقل و انتقال این عزیزان وجود داشت ، اما در مقابل ، شاهد خلق آثاری بس ویژه از این معلولین عزیز بودیم. توان یابانی که با نداشتن دست و پا ، نقاشی های هنرمندانه ای را با لب خود بوجود آورده و یا با دو پای خویش ، قلم موی نقاشی را هنرمندانه ، نقش ها و صورت ها و مناظر و آستانه های مقدس عراق و ایران و جز این ها را بر بوم های نقاشی ، خلق نموده بودند.
بیاد دارم در آن روز فراموش نشدنی ، دو گونه اشک از دیدگانمان جاری شد!
نخست اشک شوق از وجود چنین قدرت های خلاقانه از سوی عزیزان توان یاب ، و دیگر اشک ناراحتی از امکانات محدود و دشواری هایی که هر روز و ساعت را این عزیزان در زندگی و دست و پنجه نرم کردن با شرایط جسمانی خود باید سپری می نمودند.
آن روز تقریبا با همه این عزیزان و در کارگاههای اختصاصی مربوط به هر یک دیدار کرده و شور و شعفی را که این معلولین در دیدار با تولیت آستانه علوی از خود نشان می دادند را هیچگاه از یاد نبرده و نخواهم برد.

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
تربت حضرت أبا عبد الله الحسین ( ع ) و نیز پرچم متبرک علوی و جز این ها از دیگر هدایای متبرک آستانه علوی را به این عزیزان و کاشانه آنلاین که انصافا نام با مسمًایی است را تقدیم داشتیم.
بیاد دارم گاه برخی از این توان یابان درگوشی با تولیت آستانه علوی نجوا می کردند و تقاضای زیارت اعتاب مقدسه را داشتند که بحمد الله با همت تولیت علوی ، حجة الاسلام و المسلمین حبل المتین و دست اندر کاران موسسه ، و میزبانان ما در کاشان ، عماد الأخیار جناب آقایان واجدی و علیزاده ، و پشتیبانی دوست عزیز از تر از جانم ، دست و بازوی مرجعیت شیعه ، حجة الاسلام و المسلمین حاج سید جواد شهرستانی ، آرزوی این عزیزان بر آورده شد و در دو کاروان به زیارت اعتاب مقدسه مشرف شدند.

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
آن روز ها از زیباترین لحظات زندگی من بود که توانستیم این زائران ویژه را به کنار ضریح های مطهر علوی و حسینی و عباسی و کاظمی و عسکری علیهم السلام رسانیده و شور و شعف زیارت این توان یابان را شاهد باشیم. و الحمد لله
بگذریم ! در گذر زمان، توسعه همه جانبه موسسه توسعه کاشان در یک نگاه به ویژه توسعه انسانی ، از دغدغه های مشترک نخبگان و فرهیختگان و شهروندان کاشانی بوده و هست .

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
احساس این ضرورت انکار ناپذیر طی دهه‌های گذشته، جمعی از کاشانی های مقیم مرکز را بر آن داشت تا با تاسیس موسسه توسعه کاشان در جهت شناسائی ، ساماندهی ، جذب و استفاده از توانائیهای بالقوه انسانی، فرهنگی ، صنعتی ، گردشگری و … کاشان گامی در راستای توسعه کاشان بردارند و تاسیس کاشانه آنلاین در کاشان توسط موسسه توسعه کاشان به منظور آموزش ، منجر به اشتغال یکی از آسیب پذیرترین اقشار اجتماعی یعنی توان یابان ( معلولین ) جسمی حرکتی متناسب با شرایط ویژه آنان به عنوان یک اقدام فرهنگی و انسانی ، در مسیر توسعه معنی می یابد .

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
موسسه نیکوکاری کاشانه آنلاین کاشان سازمانی است مردم نهاد که با همت، تلاش و حمایتهای مادی و معنوی موسسه توسعه کاشان و مساعدت گروهی از نیکوکاران محلی از دی ماه ١٣٨٧ شمسی در منزل زنده یاد حاج محمد فرزانه شروع به کار نموده است.
مهمترین اهداف کاشانه: 1- شناسایی و جذب معلولین جسمی حرکتی کاشان به منظور ارتقاء سطح توانائیهای علمی و فنی حرفه ای آنان جهت ایجاد اشتغال متناسب با وضعیت جسمی و فیزیکی توان یابان. 2- تقویت حس اعتماد به نفس در بین معلولین و ارتقاء انگیزه فعالیت و خلاقیت در آنان 3- ایجاد خودکفایی اقتصادی برای معلولین و تامین معیشت شرافتمندانه و عزتمند برای حفظ و ارتقاء کرامت انسانی توان یابان 4- ارتقاء سطح آگاهی خانواده های وابسته به توان یابان از طریق انجام مشاوره‌های آموزشی و تخصصی 5- ارائه آموزشهای لازم جهت پیشگیری از معلولیت و نهادینه نمودن فرهنگ برخورد و رفتار صحیح و انسانی با معلولان

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
مشخصات محل کاشانه آنلاین کاشان در بافت قدیمی کاشان ، نام محله «محتشم» به عنوان زادگاه و آرامگاه محتشم کاشانی نامی آشناست . … و شنیدن نام محله « پاقپان » یادآور خاطرات مراسم شبهای قدر و تفسیر قرآن معلم اخلاق و روحانی وارسته زنده یاد « آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی » در مسجد الحسین (ع) ( میرنشانه ) است . در جنب مسجد، خانه ای است باستانی با مساحتی حدود ٤٠٠ متر مربع متعلق به مرحوم حاج محمد فرزانه که توسط ورثه نیکوکار آن شادروان بازسازی و به منظور استفاده از فضاهای موجود برای فعالیت های آموزشی ، توانبخشی و کارگاهی در اختیار کاشانه آنلاین قرارگرفت.

گفتنی است که در سال ١٣٩٨ شمسی با اقدامی دیگر ، این موسسه به ساختمان تازه و با امکاناتی گسترده نقل مکان نمود.
بر اساس آخرین بررسی های بعمل آمده حدود ٦٠٠ نفر معلول جسمی حرکتی در منطقه کاشان و پیرامون آن ، شناسائی گردیده است که تا کنون نزدیک به ٣٥٠ نفر معلول جسمی حرکتی در این موسسه تشکیل پرونده داده و از خدمات گوناکون از جمله آموزش ، درمان ، توانبخشی ، و معیشتی بهره مند شده اند.

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
اکنون تعداد ١٢٠ نفر معلول جسمی حرکتی بصورت دائم از انواع خدمات کاشانه آنلاین استفاده می نمایند که حدود ٦٥ نفر از آنام در کاشانه آنلاین و کارگاه های آن فعال هستند و سایرین از بقیه خدمات بهره می گیرند.

این موسسه مردمی نهاد در ١٥ سال گذشته بیش از ٤٠ دوره مهارتی و فنی به توان یابان جسمی حرکتی ارائه داده که مهمترین آن ها عبارتند از :
کامپیوتر ، نقاشی ، قلم نی ، خیاطی ، طراحی ، فرش ماشینی ، چرم دوزی ، زبان انگلیسی ، مهارت های فردی و جز این ها می باشد.
خدمات پزشکی و ارائه کار درمانی و فیریوتراپی یکی دیگر از خدمات کلیدی به این عزیزان توان یاب بشمار می آید.
به هر تقدیر این مراسم با شکوه و با حضور تعدادی از این توان یابان ، که با هنرهای خلق شده خود به این مراسم گام نهاده بودند ، ابتدا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید و سپس از آنجا که اینجانب با پرچم متبرک و سرخ گنبد

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
مطهر حسینی در این همایش حضور یافته بودم ، ابتدا دقایقی در جمع فرهیختگان و نیکوکاران و هنرمندان سرشناس ایرانی ، سخنانی کوتاه در راستای کمک به این عزیزان توان یاب عنوان نموده و با تشکر از برگزار کنندگان و پشتیبانان موسسه کاشانه آنلاین کاشان ، به ویژه از برادر ارجمندم و نیکوکار سرشناس ایرانی جناب دکترسید علی ضیائی اردهالی رییس هبأت مدیره موسسه کاشانه آنلاین کاشان ، که اسپانسر و میزبان اصلی این برگ ریزان بود ، به نمایندگی از خود و جمع حاضر در این گردهمایی خداپسندانه که دل و جان و سلول های صدها نفرخانواده معلولین و نیز توان یابان را شاد و خوشنود ساخته بود و خنده و شادی این توان یابان را بیش از هزار دیده ، نظاره گر بود ،تشکر و سپاسگزاری نمودم و به وی و خانواده والا تبارش که از ریشه ای بس سترگ و سرشناس در این مرز و بوم برخوردارند ، از داشتن چنین نعمت بزرگی ، که همانا خدمت به همنوعان خود برخوردارند ، تبریک گفتم که در این هنگام من که پرچم متبرک گنبد سالار شهیدان، حضرت أباعبد الله الحسین علیه السلام را تنها برای تبرک و تیمًن مکان و همایش با خود همراه برده بودم ، ناگاه چنان شرایط فضا و حضور عزیان توان یاب و دیگر حاضرین در سالن که همه به احترام پرچم حسینی بپا خواسته بودند، بر من تاثیر گزارد که این پرچم عزیزتر از جانم را به نفع موسسه کاشانه آنلاین کاشان ، تقدیم جناب دکتر ضیائی نمودم

حضور در همایش کاشانه مهر کاشان
تا اینکه این موسسه و دکتر ضیائی و دیگر دست اندر کاران و پشتیبانان و کمک ورزان به این توان یابان ، ضمن بهره از رشحات معنوی و روحانی این پرچم گرانسنگ ، در راه و تلاش های خداپسندانه خود ، قدرتمندتر و استوارتر به پیش گام بردارند و اظهار امیدواری نمودم که این موسسه توانمند همچون رودی خروشان ، راه به تمام شهرها و استان ها و کلان شهرهای ما باز کند.

در ادامه این گردهمایی ، دهها خیًر و نیکوکار های مردم دوست ، با همًت های عالی خود ، بسته هایی از هدایای مالی قابل توجه را به موسسه کاشانه آنلاین کاشان تقدیم داشتند.

به امید آن روز پر فروز

خادم افتخاری اعتاب مقدسه عراق
و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران
٢٠ آذر ماه ١٤٠٢ شمسی

دکمه بازگشت به بالا