برون مرزی

دوئل دیپلماتیک آمریکا و چین در تیانجین

گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی – مهدی پورصفامعاون وزیر امور خارجه وندی شرمن از روز یکشنبه هفته جاری به مدت دو روز میهمان مقامات چینی در تیانجین چین بوده است. این سفر در بسیاری از موارد مرتبط بین چین و ایالات متحده تأثیرگذار خواهد بود ، اما به نظر می رسد دو موضوع اهمیت بیشتری دارند.

مورد اول مسئله خلع سلاح در شبه جزیره کره است که توسط دولت ترامپ متوقف شده است و دوم مذاکرات احیای شورای امنیت سازمان ملل در وین و خرید گسترده نفت چین از ایران است که به نظر می رسد واشنگتن است. . دلایل اصلی لجبازی تهران. او از ادعاهای غیرقانونی ایالات متحده اطلاع دارد.

شرمن در جریان مذاکرات خلع سلاح کره شمالی و قبل از آن جلسات زیادی با مقامات چینی داشت ، اما به نظر می رسد این بار او برای مقابله با شخص دیگری غیر از چین آماده می شود.

* مکالمه هنگام رویارویی

امروز ، کسی شک ندارد که تقابل چین و آمریکا قرن بیست و یکم را شکل دهد و تاکنون تنها س questionال این است که چگونه تقابل واشنگتن و پکن شکل می گیرد.

شاید در میان همه رهبران سیاست خارجی آمریکا ، هنری کیسینجر با شور و حرارت بیشتری نسبت به پرونده خطرناک این رویارویی صحبت می کند و حتی با تردید فضای موجود را با رقابت آلمان و انگلیس قبل از جنگ جهانی اول مقایسه می کند. واقعیت این است که برخی شرایط خاص آن زمان نیست. چین کشوری است که سعی در پایان بخشیدن به محاصره دریایی آمریکا دارد و واشنگتن در تلاش است متحدان خود را در آسیا وادار کند تا با چین یک پیمان چند جانبه منعقد کنند.

سرمایه گذاری در هند و تقویت اتحاد نظامی با ژاپن ، کره جنوبی و استرالیا بخشی از این هدف است. از طرف دیگر ، چین سرمایه گذاری زیادی در پروژه های بلند پروازانه “یک کمربند ، یک جاده” خود در سراسر جهان انجام داده است. در حال حاضر ، شاخه های مختلف این طرح در مناطق مختلف آسیا ، اروپا و آفریقا به ثمر می نشیند و کشورهای غربی در تلاشند تا طرحی مشابه را برای مقابله با این مسئله اجرا کنند.

در نیمه راه این مسابقه چند جانبه ، برخی موارد در صف مقدم این تقابل قرار دارند ، که ناگزیر در بالای لیست قرار دارد – پرونده خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره و از سرگیری برجام.

* شرمن هنوز به دنبال احیای مذاکرات با کره شمالی است

از زمان فروپاشی گفتگوهای مشترک کیم جونگ اون و ترامپ ، اوضاع در شبه جزیره کره تغییر نکرده است. کره شمالی به کندی اما پیوسته تعداد کارتریج های هسته ای خود را افزایش می دهد و البته به مشکلات اقتصادی وخیم تر ناشی از انتشار ویروس کرونا می پردازد.

یکی از مهمترین پیامدهای شیوع ویروس بسته شدن مرزهای این کشور با چین است که در حال حاضر تنها نقطه تنفس در اقتصاد پیونگ یانگ است. جلسات مختلف کیم جونگ اونو با مقامات اقتصادی کشور نیز نشان دهنده بحران کنونی کشور در مورد شیوع ویروس کرون است.

با این حال ، پیونگ یانگ سرسختانه با هر طرحی که منجر به خلع سلاح هسته ای این کشور شود مخالفت می کند و شدیداً آن را رد می کند. آمریکایی ها در پکن فقط امیدوارند که “او” را روی میز مذاکره بیاورند.

از نظر آمریکایی ، پیونگ یانگ اساساً مهره ای است که پکن در صفحه شطرنج خود با واشنگتن حرکت می کند ، گرچه کره شمالی قبلاً نشان داده است که این ایده چقدر است.

اما شرمن خود را به عنوان مذاکره کننده ای می داند که سالها نماینده ایالات متحده در مذاکرات چندجانبه بوده و بدون رضایت چین هیچ توافقی با کره شمالی انجام نداده است.

از طرف دیگر ، پکن قصد ندارد خود را برادر بزرگتر کره شمالی بداند ، زیرا این امر باعث کینه دولتمردان پیونگ یانگ خواهد شد. بنابراین ، در مورد کره شمالی ، تنها موفقیت شرمن تضمین حمایت از شروع مذاکرات و شاید فشار کم بر همسایه جنوبی بیرحم چین است.

چینی ها ممکن است تمایل داشته باشند که جریان سوخت به کره شمالی را توسط کشتی های بدون نام کاهش دهند تا بتواند دست بدهد و مذاکره کند ، اما بعید به نظر می رسد جذابیت چیز دیگری بدست آورد.

شاید حتی این روزها شاهد یک آزمایش موشکی دیگر از کره شمالی به عنوان پاسخی غیرمستقیم به آنچه بین شرمن و چینی ها در تیانجین رخ داده است باشیم.

* مسئله دشوار ایران

در مورد ایران ، شرمن با یک کار دشوار روبرو است و مشخص نیست که این مذاکرات به کجا ختم می شود.

سابق باراک اوباما 2009 برای نشان دادن حمایت پکن از قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل به چین سفر کرد. قطعنامه ای که چشم انداز تهدیدآمیزی را برای توسعه برنامه هسته ای ایران نشان می دهد ، اما این بار اوضاع همان سال نیست.

در خروج یک جانبه ترامپ از سازمان ملل از شورای امنیت سازمان ملل ، واشنگتن در شرایطی قرار گرفت که دیگر نمی تواند انتظار حمایت بیجا از پکن را داشته باشد. گرچه بعید است حاکمان پکن علاقه مند به افزایش تنش ها درباره برنامه هسته ای ایران باشند ، اما آنها دلیل خوبی برای بدبینی نسبت به مقامات آمریکایی در مذاکرات وین دارند.

نگاهی به اظهارات مقامات چینی در مورد نتیجه مذاکرات وین نشان می دهد که پکن از موقعیت ایران در لغو تحریم ها و توافقات آن حمایت می کند. این همراهی هم در رسانه ها و هم در میز مذاکره کاملاً مشهود است.

در حالی که روس ها نیز موضع حمایتی روشنی نسبت به ایران دارند ، واشنگتن معتقد است حمایت چین بسیار موثرتر است. جالب اینجاست که مذاکرات وین نیز دقیقاً از زمان چین و ایران در سال 1400 آغاز شد. یک مقاله همکاری 25 ساله در نوروز تکمیل کرد.

هم اکنون نیز ، ایالات متحده ادعا می کند که خرید گسترده و پنهانی نفت ایران توسط چین ، به مقاومت تهران دامن زده است. واضح است که آمار گمرک چین نشان می دهد که واردات این کشور از ایران صفر بوده است ، اما آمریکایی ها معتقدند چین با راه اندازی چندین شرکت کارگزاری به نمایندگی از کشورهای دیگر ، نفت ایران را برای پالایشگاه های کوچک خود خریداری می کند.

آمریکایی ها تخمین می زنند که صادرات نفت ایران به چین به یک میلیون بشکه در روز می رسد ، که نشانه ای دقیق از شکست کامل تحریم نفتی ایران در ایالات متحده است.

با این حال ، هیچ کس این ارقام را تأیید نمی کند. این ممکن است درست باشد و ممکن است تنها بخشی از حقیقت باشد. با این حال ، این ارقام حاکی از آن است که مذاکرات وین می تواند راه را برای روابط چین و آمریکا باز کند.

آمریکایی ها می گویند که آنها به دنبال تحقیق درباره اعمال تحریم ها علیه شرکت های چینی برای کاهش خرید واقعی نفت ایران هستند. اثربخشی این تحریم ها بسیار قابل پیش بینی نیست ، اما وضعیت فعلی حاکی از آن است که پکن در صورت تمایل می تواند تحریم های ایران را دور بزند.

از طرف دیگر ، چینی ها به دنبال افزایش فشار بر اقتصاد ایران نیستند زیرا آنها می دانند فشار بیشتر بر ایران باعث آشوب بیشتر در غرب آسیا و مسیر ترانزیت چین به غرب خواهد شد و با وجود سرمایه گذاری گسترده ، چین خواهان افزایش ناآرامی ها .

از سوی دیگر ، چینی ها طرحی جامع برای همکاری با ایران طی 25 سال آینده و ظهور دولت سیزدهم در ایران ارائه کرده اند که بیشتر از همکاری با دولت یازدهم تمایل به همکاری و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با شرق دارد. و دولت های دوازدهم بنابراین ، به نظر می رسد شرمن در مورد ایران کم بازی می کند.

* استکبار چینی در برابر بزرگ نمایی آمریکا

شاید برای پیش بینی سرنوشت این مذاکرات باید در سخنان وزیر امور خارجه چین تجدید نظر کرد.

وانگ یی ، وزیر امور خارجه چین به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: “پکن هرگز کشوری را که به دنبال برتری بر سایر کشورها باشد ، قبول نخواهد کرد.” چین کشوری را قبول نمی کند که خود را در مقابل دیگران تصور کند.

وانگ یی همچنین تأکید می کند که ایالات متحده با قدرت ادعایی خود با جسارت مدام دیگران را تحت فشار قرار می دهد. اگر ایالات متحده هنوز یاد نگرفته است که با دیگران به یک اندازه رفتار کند ، پکن ، همراه با جامعه بین المللی ، وظیفه دارد این را به آمریکایی ها بیاموزد.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا