سلامت و دانش

آب‌پز بهترین روش طبخ تخم مرغ است

آفتاب‌‌نیوز :

فرزانه سینکایی اظهار کرد: آب پز کردن، از بهترین روش‌های طبخ تخم مرغ است که  در صورت تازه بودن آن زرده کاملا در مرکز سفیده قرار می‌گیرد،  اما در تخم مرغ‌های کهنه، زرده در نزدیکی پوسته قرار می‌گیرد. باوری در مورد فواید مصرف پوست تخم‌مرغ در بین مردم وجود دارد که  به هیچ عنوان از لحاظ تغذیه‌ای توصیه  نمی‌کنیم چون ممکن است آلودگی داشته باشد. اگر لکه یا مویرگ خونی در تخم مرغ وجود داشته باشد، نشان دهنده نطفه دار بودن تخم مرغ است و مصرف آن توصیه نمی‌شود.

وی درباره نکات مهم خرید تخم مرغ  اظهار کرد: توصیه می‌شود تخم مرغ ترجیحا از فروشگاه‌هایی خریداری شود که آن را در یخچال نگهداری می‌کنند. هرگز تخم مرغ‌هایی که شکسته یا ترک خورده هستند، خریداری نشود. چنانچه حین انتقال به منزل تخم مرغ دچار ترک یا شکستگی  شد، حتما در یک ظرف درب‌دار در یخچال نگهداری و حداکثر ظرف دو روز مصرف شود.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود تخم مرغ‌هایی خریداری شوند که به روش بهداشتی بسته بندی شده و دارای مشخصات تولید کننده و تاریخ تولید باشد. برای حفظ ارزش غذایی و کیفیت  تخم مرغ هم باید آن را در دمای یخچال نگهداری و حداکثر تا یک ماه  پس از تاریخ تولید مصرف کرد.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت غرب کرج گفت: راه‌های شناسایی تخم مرغ تازه از کهنه یا فاسد این است که اولا پوسته تخم مرغ باید کاملا تمیز بدون ترک و بدون آلودگی بوده و محتویات تخم مرغ به هیچ عنوان نباید بوی بد یا علائمی از فساد داشته باشد. در تخم مرغ تازه اتاقک‌های هوایی کوچکتر و سفیده رقیق آن از سفیده غلیظش کاملا قابل تفکیک است. زرده تخم مرغ‌های سالم هم کاملا گرد وکروی و در مرکز تخم مرغ قرار دارد. سفیده تخم مرغ هم به صورت غیرشفاف و ظاهر ابری شکل  دارد. اگر سفیده تخم مرغ شفاف باشد، نشانه کهنگی و فساد آن است.

وی افزود: در تخم مرغ کهنه نسبت سفیده غلیظ به سفیده رقیق کاهش پیدا می‌کند و اتاقک‌های هوای آن بزرگتر می‌شود. این تغییر نشان دهنده این است که تخم مرغ رطوبت داخلی‌اش را از دست داده و طبیعتاً نشان دهنده نگهداری طولانی مدت تخم مرغ پس از زمان تولید است. در تخم مرغ کهنه پوسته خارجی تخم مرغ کدر و بدرنگ می‌شود و در صورت فاسد بودن  سفیده کاملا صورتی یا رنگین کمانی است و با زرده مخلوط می‌شود. در صورت وجود هر گونه کپک زدگی روی پوسته خارجی تخم مرغ، آلودگی هم به سرعت به داخل تخم مرغ نفوذ می‌کند و قابل مصرف نیست.

این کارشناس تغذیه در مورد نحوه شناسایی تخم مرغ سالم از فاسد اظهار کرد: اگر تخم مرغ را در آب شناور کنیم چنانچه روی آب بماند، نشان دهنده بزرگ بودن اتاقک‌های هوایی و کهنه یا فاسد بودن تخم مرغ است. برای اطمینان از سالم بودن تخم مرغ‌ها  قبل از استفاده باید آن را در ظرف جداگانه بشکنیم.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید تخم‌مرغ را شستشو داد،  چون آلودگی از طریق منافذ روی پوست به داخل تخم مرغ نفوذ خواهد کرد. بهترین درجه نگهداری تخم‌مرغ از صفر تا چهار درجه سانتی گراد و در دمای یخچال است و بلافاصله پس از خرید، باید در یخچال نگهداری شود.

سینکایی ابراز کرد: چون روزنه‌های زیادی روی پوسته تخم مرغ وجود دارد، ممکن است بوی مواد غذایی دیگر را به خودش جذب کند، پس طبیعتاً بهتر است در قالب مخصوص تخم مرغ و یا در ظروف در دار یا بسته بندی، در یخچال نگهداری شود. تخم مرغ را نباید در درب یخچال نگهداری شود، چون ثبات دمایی در درب یخچال کمتر است‌. اگر تخم مرغ  پخته شده باشد تا یک هفته می‌توان آن را  در یخچال نگهداری کرد.

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا