حوادث و رویدادها

هواشناسی ۱۴۰۲/۰۷/۱۰؛ کاهش دما و هشدار باران در ۱۸ استان

آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان در گفتگو با ترندونی افزود: با گذر امواج کم دامنه‌تر از میانی جو روز دوشنبه (۱۰ مهرماه) در برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی در غرب کشور همچنین در دامنه‌های البرز واقع در استان‌های قزوین و البرز ابرناکی، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد.  سه شنبه (۱۱ مهرماه) در نیمه شمالی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، مناطقی از اردبیل و غرب گیلان و در ارتفاعات کرمانشاه و کردستان رگبارو رعد و برق و وزش باد پیش بینی می. شود. 

 رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: چهارشنبه (۱۲ مهرماه) علاوه بر اینکه در برخی مناطق غرب، شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین و البرز افزایش ابر و بارندگی پیش بینی می‌شود، با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر بارش همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما در استان‌های گیلان و مازندران نیز آغاز می. شود در این روز مقدار بارندگی در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل شدت خواهد داشت. 

ضیاییان اضافه کرد؛ پنجشنبه (۱۳ مهرماه) در نواحی شمال غرب، سواحل شمالی استان خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز بارش و کاهش نسبی دما رخ می‌دهد. در مناطقی از استان گلستان مقدار بارندگی قابل توجه خواهد بود.. 

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا جمعه (۱۴ مهرماه) ابرناکی و بارش در شمال غرب کاهش می‌یابد. در اردبیل و سواحل شمالی بارش به‌صورت پراکنده ادامه خواهد داشت همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های البرز، تهران و سمنان افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما انتظار می‌رود.

وی با اشاره به وزش باد شدید در برخی استان‌ها اظهار کرد:از بعد از ظهر دوشنبه و روز سه شنبه در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و روز‌های پنجشنبه و جمعه در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: طی پنج روز آینده در جنوب غرب کشور و غرب خلیج فارس وزش باد شمالی تداوم خواهد داشت. طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۱ آنلاین) کمی ابری، از بعد از ظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه (۱۲مهر) کمی ابری تا. نیمه ابری، در بعد از ظهر افزایش باد، گاهی وزش باد شدید با گرد و خاک با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی نیز با هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۱۸ استان کشور و آب‌گرفتگی و سیلاب ناگهانی ناشی از آن از احتمال بارش باران طی روز جمعه در تهران خبر داد.

تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با گذر امواج کم‌دامنه تراز میانی جو در برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی در غرب کشور همچنین در دامنه‌های البرز در استان‌های قزوین و البرز ابرناکی، رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

فردا در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مناطقی از اردبیل، غرب گیلان و ارتفاعات کرمانشاه و کردستان رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه علاوه بر این مناطق در برخی مناطق غرب، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین و البرز افزایش ابر و بارندگی پیش‌بینی شده و با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر بارش همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما در استان‌های گیلان و مازندران آغاز می‌شود. در این روز شدت بارش‌ها برای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل است.

پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز بارش و کاهش نسبی روی می‌دهد و در مناطقی از استان گلستان بارندگی قابل ملاحظه خواهد بود.

روز جمعه ابرناکی و بارش در شمال غرب کاهش می‌یابد و در اردبیل و سمال شمالی بارش‌ها به‌صورت پراکنده ادامه دارد ضمن این‌که در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز، تهران و سمنان افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما انتظار می‌رود.

از بعدازظهر امروز و روز سه‌شنبه در برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و روز‌های پنجشنبه و جمعه در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی ۵ روز آینده در جنوب غرب کشور و غرب خلیج‌فارس وزش باد شمالی تداوم خواهد داشت و چهارشنبه و پنجشنبه دریای خزر مواج است.

به گزارش ترندونی، در حالی سازمان هواشناسی از احتمال بارش باران طی روز جمعه ۱۴ مهرماه در تهران خبر داده که اداره کل هواشناسی استان تهران ۲ مهرماه از بارندگی در پایتخت طی روز‌های ۴ و ۵ مهرماه خبر داده بود!

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه‌های بارشی

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۹

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۳

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقت و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۰: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه، شمال ایلام، نیمه شمالی لرستان و غرب اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۱: اردبیل، گیلان، غرب مازندران و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۲: اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، شمال مرکزی.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۳: اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، زنجان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم برپا کردن چادر‌های مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و تسریع در برداشت. محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۰

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، جنوب تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۱: کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، قم، البرز، جنوب استان‌های تهران و سمنان، نیمه غربی اصفهان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۲: کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، زنجان، همدان، قزوین، مرکزی، اصفهان، قم، خراسان شمالی، البرز، تهران، سمنان، خراسان جنوبی، یزد.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۳: کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، زنجان، همدان، قزوین، مرکزی، اصفهان، قم، خراسان شمالی، البرز، تهران، سمنان، خراسان جنوبی، یزد.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمد‌های شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلو‌های تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنر‌ها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا