برون مرزی

شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات اظهار داشت که گزارش 31 مه صرفاً به دلیل ادامه گفتگوهای برجام در وین قابل چشم پوشی نیست ، اما در حال حاضر نمی توان تصمیمی گرفت.

پنج دیپلمات آگاه دیگر گفتند که این قطعنامه تصویب نمی شود و فقط اعضای شورای حکام بیانیه می دهند. یک دیپلمات آگاه ، که کشورش در آخرین جلسه شورای حکام از این قطعنامه حمایت کرد ، بر لزوم صدور بیانیه های محکم درباره این موضوع تأکید کرد و گفت ایران تعهداتی دارد و باید آنها را انجام دهد.

رویترز گزارش داد که این قطعنامه می تواند تنش ها را بین تهران و غرب افزایش دهد و مذاکرات سال 2015 را تضعیف کند. احیای توافق هسته ای در وین.

رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) چند روز پیش گزارشی در مورد فعالیت های هسته ای ایران به شورای حکام ارائه کرد. در بخشی از این گزارش آمده است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 16 برابر حد مجاز توافقنامه تهران و جهان رسیده است. آژانس همچنین تخمین زده است که ذخایر 3241 کیلوگرم است ، اما ارقام دقیق نمی توان ارائه داد. کلاهک اورانیوم غنی شده ایران 202 کیلوگرم است.

دسامبر سال قبل (2016) نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات و جزئیات طرح “اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران” را تصویب کردند که به قانون تبدیل شد و پس از تصویب دولت توسط دولت اجرا شد. هیئت امنا. تولید اورانیوم غنی شده 20٪ ، ذخیره سالانه حداقل 120 کیلوگرم از این نوع اورانیوم در کشور ، افزایش سانتریفیوژهای نسل جدید و محدودیت نظارت بازرسان آژانس انرژی هسته ای تنها چند نکته از آن بود.

چند روز قبل از پایان دوره پارلمانی غرب برای لغو تحریم ها تحت قانون اقدام استراتژیک در مورد لغو تحریم ها ، دولت ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای توافق نامه ای را امضا کردند و بیانیه ای صادر کردند. براساس این بیانیه ، اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی به برجامی کاملاً متوقف خواهد شد و فقط تعهدات امنیتی ایران انجام می شود. بر این اساس ، مطابق با قانون پارلمان ، آژانس بدون محاکمه اجازه دسترسی نخواهد داشت و هیچ بازرسی غیرقانونی انجام نخواهد شد.

براساس این توافق ، آژانس انرژی هسته ای به فعالیتهای “اساسی” خود در بازرسی و نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران ادامه خواهد داد. ادامه بررسی و نظارت لازم که در بند 2 اعلامیه ذکر شده است ، هدف آن این است که “ایران اطلاعات مربوط به فعالیتهای نظارتی خاص و تجهیزات ذکر شده در ضمیمه را برای مدت سه ماه ثبت و ذخیره کند. در این دوره ، آژانس دسترسی نخواهد داشت. این اطلاعات در ایران باقی خواهد ماند. “ایران این اطلاعات را به آژانس انرژی هسته ای بین المللی ارائه می دهد ، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه حذف می شود.”

311311

دکمه بازگشت به بالا